ارتش اسرائیل از عملیات طوفان الاقصی ۶۵۰۰ گزارش و مقاله رسانه‌ای را به‌طور کلی یا جزئی سانسور کرده است.

اسرائيل

همشهری آنلاین: تسلیحات مورد استفاده در حملات به غزه،‌ نفوذهای امنیتی و روایت‌های مربوط به اسرای اسرائیلی که در دست حماس هستند، از جمله موادی است که رژیم‌ صهیونیستی پرداختن به آن را از سوی رسانه‌ها محدود کرده یا به شدت زیر نظر دارد. وب‌سایت اینترسپت با اشاره به بخشنامه ارتش اسرائیل به رسانه‌ها به نقل از مایکل امرمان، فعال باسابقه رسانه‌ای در سرزمین‌های اشغالی نوشته: «تل‌آویو سال‌هاست که فعالیت رسانه‌ها را زیر نظر دارد اما هیچ‌گاه چنین چیزی را ندیده بودم.»

البته تلاش تل‌آویو برای سانسور اخبار و اطلاعات مربوط به جنگ تنها به رسانه‌ها در سرزمین‌های اشغالی محدود نمی‌شود. به‌گفته منابع مطلع و خبرنگاران خارجی مستقر در سرزمین‌های اشغالی،‌ تل‌آویو در ازای صدور مجوز برای فعالیت خبرنگاران خارجی، آنان را مجبور می‌کند تا تعهدنامه‌ای را امضا کنند که در آن ذکر شده از انتشار مطالبی خاص خودداری خواهند کرد.


بیشتر بخوانید:

افشای استفاده اسرائیل از انبارهای تسلیحاتی گرانقیمت آمریکا | انبارهایی که محرمانه بود و...

تصاویری از لحظه شلیک مستقیم حزب الله به ۳ نظامی صهیونیست ‌| ببینید

انهدام مقر نیروهای اسراییلی در غزه توسط نیروهای مقاومت فلسطین | ببینید


خطوط قرمز تل‌آویو برای رسانه‌ها

بنا بر دستورالعمل ارتش اسرائیل، رسانه‌ها درباره طیف گسترده‎ای از موضوعات مجاز نیستند تا بدون تائید مقامات مطلبی منتشر کنند. یکی از مواردی که در بخشنامه ارتش اسرائیل اشاره شده موضوع اسرای اسرائیلی و جزییات مربوط به نحوه اسارت آنان توسط نیروهای جنبش مقاومت فلسطین (حماس)‌ است. وضعیت سلامت جسمانی این اسرا و هرگونه جزئیات مربوط به مذاکره برای تبادل این اسرا نیز از جمله خطوط قرمزی است که تل‌آویو رسانه‌ها را از ورود به آن منع کرده است. به‌گزارش اینترسپت، انتقادهای گسترده از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به‌دلیل نحوه مدیریت مساله اسرا باعث شده تا اطلاع‌ رسانی درباره اسرا به شدت محدود شود.

جزییات مربوط به عملیات‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل و حملات راکتی نیروهای مقاومت ـ به‌ویژه آنهایی که زیرساخت‌ها و مراکز حساس در سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار می‌دهند نیز از جمله خطوط قرمزی هستند که تل‌آویو رسانه‌ها را از انتشار جزئیاتش منع کرده است. به این فهرست، حملات سایبری، بازدید مقام‌های ارشد نظامی صهیونیست از میادین جنگ و اطلاعات مربوط به توان نظامی مقاومت فلسطین را هم اضافه کنید.

وب‌سایت خبری ـ تحلیلی کرادل نیز در گزارشی با اشاره به سانسور سازمان‌یافته آمار تلفات ارتش اسرائیل در جنگ غزه نوشته که تل‌آویو به سختی تلاش می‌کند تا از انتشار اطلاعات مربوط به مرگ نظامیان و تسلیحاتی که به دست نیروهای مقاومت می‌افتد جلوگیری کند، امری که اغلب رسانه‌های عبری‎زبان از جمله روزنامه‌های هاآرتص و یدیعوت احرونوت نیز به آن اذعان کرده‌اند. علاوه بر بحران‌های سیاسی امروز در تل‌آویو و تحولات میدانی جنگ در غزه، یکی دیگر از موضوعاتی که در سرزمین‌های اشغالی حساسیت زیادی روی آن وجود دارد برنامه هسته‌ای پنهانی رژیم صهیونیستی است.

از واحد سانسور نظامی اسرائیل چه می‌دانیم؟

«سانسور نظامی اسرائیل» واحدی در مرکز اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی است که ریاست آن از سوی وزیر جنگ این رژیم منصوب می‌شود. وظیفه این واحد، سانسور پیشگیرانه اطلاعاتی است که از نظر تل‌آویو انتشارشان می‌تواند آسیب‌زا باشد. اینترسپت نوشته، این اداره پیش از جنگ فعلی در غزه به‌طور متوسط سالانه ۲۲۴۰ مقاله و گزارش مطبوعاتی را سانسور می‌کرد (تقریباً ۲۴۰ مورد به‌طور کامل و حدود ۲۰۰۰ مقاله به‌طور جزئی.)

گای لوری عضو پژوهشی موسسه دموکراسی که مقر آن در بیت‌ المقدس قرار دارد، به اینترسپت گفته که از زمان شروع جنگ با حماس (از ابتدای عملیات طوفان الاقصی)‌، بیش از ۶هزار و ۵۰۰ گزارش و مقاله را به‌صورت کامل یا جزئی سانسور کرده که تقریبا ۳برابر بیشتر از پیش از آغاز جنگ است. البته با وجود آماری که گای لوری منتشر کرده، اینترسپت با اشاره به اینکه در اغلب موارد توصیه‌های دولت اسرائیل به رسانه‌ها برای نپرداختن به یک موضوع محرمانه انجام می‌شود نوشته شمار واقعی مطالبی که در ماه‌های اخیر سانسور شده قابل اندازه‌گیری نیست چرا که بسیاری از خبرنگاران در سرزمین‌های اشغالی از ترس برخورد تل‌آویو به خودسانسوری متوسل می شوند. همچنین به گفته گای لوری، اغلب رسانه‌ها ترجیح می‌دهند که دراین باره صحبت نکنند چون تن دادن به این درخواست‌ها با اصول رسانه‌های مستقل در تضاد و مایه شرمساری است.

سانسور رسانه‌های خارجی

اینترسپت با اشاره به اینکه دستورالعمل جدیدی که به دستش رسیده به زبان انگلیسی بوده، نوشته مخاطب این بخشنامه رسانه‌های غربی بوده‌اند. در این گزارش آمده، خبرنگاران خارجی که در اسرائیل فعالیت می‌کنند باید مجوز دریافت کنند و برای این کار باید تعهدنامه‌ای را امضا کنند که در آن به صراحت اعلام شده حق ندارند برخی مطالب را منتشر کنند. اینترسپت نوشته، گرچه خبرنگار آسوشیتدپرس از پاسخ دادن به این پرسش که آیا چنین تعهدنامه ای را امضا کرده یا خیر سرباز زده است، اما پیشتر در همین باره گفته بوده که مانند اغلب سازمان‌های خبری، با قوانین سانسور موافقت کرده تا بتواند مجوز فعالیت در سرزمین‌های اشغالی را دریافت کند.

ازهرالفضل میراندا مدیر ارتباطات واشنگتن پست، نیز در پاسخ به اینکه یا این روزنامه از زمان آغاز دور جدید درگیری‌ها در غزه از دستورالعمل‌های سانسور نظامی اسرائیل پیروی می‎کند یا خیر، به اینترسپت گفته که نمی‌تواند در این باره صحبت کند. روزنامه نیویورک تایمز اما تائید کرده که بسیاری از مطالب نمی‌توانند از سد سانسور رد شده و منتشر شوند.

۱۲ موضوعی که در رسانه‌های اسرائیلی سانسور می‌شود

  • پرداختن به موضوع مذاکره بر سر آزادی اسرای اسرائیلی
  • جزییات مربوط به نحوه اسارت یا شرایط سلامتی اسرا
  • عملیات نظامی، مواضع نیروها و خطوط عملیاتی صهیونیست‌ها
  • تصویر یا گزارش مربوط به سامانه‌های دفاع موشکی
  • اطلاعات مربوط به توانمندی‌های گروه‌های مقاومت
  • اطلاع‌رسانی درباره تسلیحاتی که به دست نیروهای مقاومت می‌افتد
  • حملات موشکی گروه‌های مقاومت و تخریب زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل
  • اطلاعات مربوط به حملات سایبری له یا علیه تل‌آویو
  • بازدید مقام‌های ارشد نظامی از مناطق جنگی
  • اخبار مربوط به کابینه جنگی و جزئیات مذاکرات
  • تلفات نیروهای نظامی در جنگ غزه
  • اطلاع‌رسانی درباره مراکز و برنامه‌های هسته‌ای

با واحد سانسور ارتش اسرائیل آشنا شوید:

مأموریت: سانسور اطلاعات پیش از انتشار

میانگین سالانه تعداد سانسورها پیش از عملیات طوفان الاقصی

۲۲۴۰ مطلب

۲۴۰ مطلب جلوگیری از انتشار

۲۰۰۰ مطلب سانسور جزیی

پس از عملیات طوفان الاقصی (۲ماه گذشته)

۶۵۰۰ سانسور گزارش‌های رسانه‎ای

کد خبر 819357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دادا IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۶
    0 0
    مهمترین کار اسراییل تبلیغاتی ورسانه ای است جنگ رسانه هایش همیشه درخدمت این رژیم کودک کش است وهیچ کسی حق افشا وگزارش درست را ندارد حتی اگر متعلق به کشورهای دیگر باشد درغیر این صورت حذف میشود