مدیرعامل سازمان بوستان‌ها گفت: درحال حاضر در شهر تهران برای آبیاری درختان از پساب استفاده می‌کنیم که این امر می‌تواند مشکلات آبیاری درختان را حل کند

فضای سبز

همشهری-فرناز محمدزاده؛ اخیرا رئیس شورای شهر تهران درباره وضعیت آبیاری فضای سبز و کمبود آب هشدار داده که تهران آب و هوا ندارد. به گفته مهدی چمران، کمبود آب باعث شده آب فضای سبز شهر تهران را نیز با تصفیه به آب آشامیدنی تبدیل کنند؛ این در حالی است که در ارائه این ایده عنوان نشده است که برای آبیاری فضای سبز چه باید کرد؟ از آنجا که این موضوع باید توسط مدیریت شهری با جدیت دنبال شود، برنامه‌هایی توسط شهرداری تهران پیگیری شده تا برای آبیاری درختان چالش‌های موجود رفع شود و فضای سبز نجات یابد. اما اقداماتی که در این باره شهرداری انجام داده است چیست؟

اصل ماجرا

قطعا در شرایط کم‌آبی تامین آب مورد نیاز برای آشامیدن شهروندان باید در اولویت تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد اما این نباید منجر به فراموشی درختان و فضای سبز شود. جدا از این، احداث چاه‌های جدید و بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی دیگر از هیچ نظر معقول نیست، چرا که حفر چاه‌های جدید منجر به معضلاتی چون فرونشست و خشک‌شدن آب‌های زیرزمینی خواهد شد. رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران در این‌باره می‌گوید: حفر چاه‌های بیشتر در شهر تهران حتما به تشدید روند فرونشست زمین در پایتخت که همین حالا نیز وضعیت بحرانی دارد، دامن می‌زند و می‌تواند در آینده برای پایتخت فاجعه‌بار شود.

در شرایطی که کمبود آب بیداد می‌کند، آب چاه‌ها برای تبدیل به آب شرب تصفیه می‌شود و امکان حفر چاه جدید نیز وجود ندارد، برای آبیاری درختان چه باید کرد؟

آبیاری فضای سبز تهران با پساب

طی ۲سال گذشته تلاش شده پساب مورد نیاز برای آبیاری درختان تامین شود و پیش‌تر نیز معاون خدمات شهری شهرداری تهران گفته بود که برای جلوگیری از هدررفت آب و نیز جهت مدیریت این موضوع، شهرداری تهران استفاده دوباره از پساب و بازچرخانی پساب و استحصال آن را طی سال‌های گذشته در دستور کار قرار داده است.

به گفته حسین نظری، میزان استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز نسبت به سال های گذشته افزایش داشته است. او می‌گوید: به منظور آبیاری فضای سبز تا پایان سال‌۱۴۰۰، سالانه از ۹.۵‌میلیون مترمکعب پساب استفاده می‌شد. همچنین با اجرای خطوط انتقال پساب و ایستگاه پمپاژ در مناطق ۱، ۲ و ۵ تا پایان سال‌۱۴۰۱، به میزان ۱۹.۰۳میلیون متر مکعب پساب تأمین شد و مورد استفاده قرار گرفت.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران تأمین ۳۰‌میلیون مترمکعب پساب از طریق تصفیه‌خانه‌های بزرگ‌مقیاس شرکت آب و فاضلاب در جنوب شهر تهران در سال جاری را از جمله اقدامات در دست اجرا دانست و گفت: انتقال آن به مناطق ۱۸، ۱۹، ۲۰ و ۲۱ تا پایان سال۱۴۰۲ انجام خواهد گرفت.

او با اشاره به برنامه‌های آتی جهت استفاده از پساب، گفت: تا پایان سال۱۴۰۲، از پساب ۹تصفیه‌خانه (خاورشهر، صاحبقرانیه، محلاتی، زرگنده، قیطریه، تصفیه‌خانه جنوب، اکباتان، تصفیه‌خانه شماره۶ و فیروزبهرام) استفاده خواهد شد.

ایجاد تصفیه‌خانه‌های لوکال در پایتخت

جدا از این، ایجاد تصفیه‌خانه‌های لوکال(محلی) برای شهر تهران توسط مدیریت شهری از جمله اقدامات مهمی است که برای نجات درختان و فضای سبز انجام شده است. درواقع با کمک این تصفیه‌خانه‌ها می‌توان بهره‌برداری از پساب را افزایش داد و میزان آب بیشتری را برای آبیاری درختان تامین کرد. علاوه بر این، قراردادهایی توسط شهرداری تهران با وزارت نیرو برای انتقال این پساب‌ها صورت گرفته که این اقدامات در شرایطی که با کاهش بارش باران روبه‌رو هستیم، بهترین و مهم‌ترین راه برای آبیاری محسوب می‌شود؛ هرچند که تمام این موارد در صورتی است که وزارت نیرو به تعهدات خود عمل کند.

در همین رابطه مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران به خبرنگار همشهری، می‌گوید: درحال حاضر در شهر تهران برای آبیاری درختان از پساب استفاده می‌کنیم که این امر می‌تواند مشکلاتی را که در آبیاری درختان داشتیم، کاهش دهد، برهمین اساس با وزارت نیرو نیز توافقاتی داشتیم که این پساب‌ها در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

علی‌محمد مختاری با اشاره به اینکه شهرداری تهران ۹‌تصفیه‌خانه لوکال را در دست ساخت قرار داده است، می‌افزاید: ۷‌تصفیه‌خانه ساخته‌شده و درحال بهره‌برداری است و ۲ مورد دیگر نیز در دست ساخت قرار دارد که برای تصفیه پساب‌ها استفاده خواهیم کرد. هر میزانی که شرکت آب و فاضلاب پساب در اختیار ما قرار دهد، استقبال و برای آبیاری درختان استفاده می‌کنیم. این امر می‌تواند مشکل آبیاری درختان را در شرایط کم‌آبی جبران کند.

آبیاری فضای سبز تهران تغییر کرد | جزییات روش جدید از زبان رئیس سازمان بوستانها

کد خبر 818569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha