روند نزولی شاخص کل بورس تهران که از چهارشنبه هفته قبل آغاز شده امروز هم ادامه یافت و این شاخص با ۸هزار واحد کاهش به محدوده ۲.۲میلیون واحد رسید. امروز همچنین شتاب خروج نقدینگی از بازار سهام بیشتر شد. اکنون این پرسش مطرح است که آیا شاخص کل بورس تهران در این محدوده حفظ خواهد شد یا خیر؟

بورس تهران

به گزارش همشهری آنلاین، با وجود رشد شاخص کل بورس تهران از هفته نخست آبان‌ماه تا پایان آذر از ابتدای دی‌ماه شاخص کل بورس وارد یک روند نزولی شده و در این مدت نزدیک به ۲درصد افت کرده است.

امروز هم شاخص کل بورس تهران ۸هزارو ۲۳۲واحد کاهش یافت و به ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد رسید،با این حال ارزش معاملات خرد۷ درصد افزایش یافت.

امروز همچنین شتاب خروج پول از بازار سهام بیشتر شد و نزدیک به ۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد که معاملات هفته جاری اهمیت حیاتی برای بازار سهام‌ دارد و چنانچه شاخص کل به زیر مرز ۲میلیون‌و۱۵۰هزار واحد نزول کند احتمال نزول شاخص تا مرز ۲میلیون واحد افزایش می‌یابد.

با این حال چنانچه شاخص بورس بتواند موقعیت خود را در بالای مرز ۲.۲میلیون واحد تثبیت کند زمینه رشد تا محدوده ۲.۴میلیون واحد فراهم می‌شود.

در چنین شرایطی اما بازار سهام به محرک‌های بنیادی قوی‌تری برای رشد نیاز دارد که فعلا چنین محرک‌هایی به غیراز برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها دیده نمی‌شود.

با این حال با توجه به نزدیک شدن به روز های پایانی سال این امکان وجود دارد که نقدینگی جدیدی به بازار سهام تزریق شود و این موضوع زمینه رشد شاخص را فراهم کند.

هرسال همزمان با نزدیک شدن به روز های پایانی سال برخی از شرکت های بورس سود تقسیمی در برخی مجامع را به بازار سهام می آورند و این موضوع منجر به رشد شاخص های بورس می شود.

با این حال بازار سهام برای رشد به عوامل پرقدرت تری از جمله افزایش نرخ ارز، کاهش نرخ بهره، بهبود قیمت گذاری دستوری یا افزایش قیمت جهانی کالاهای پایه نیاز دارد که فعلا چشم اندازی نسبت به تغییر این مولفه ها در بازار سهام دیده نمی شود. باید دید آیا سازمان بورس می تواند صرفا با اهرم تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها زمینه های رشد شاخص را فراهم کند یا خیر؟

کد خبر 818496
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بورس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ناشناس IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 3
    انشاالله دوشنبه آغاز صعود بورس است .شک نکنید .