براساس فهرست نشریه کشتیرانی لویدز، کشتی شیمی پلوتو پرچم لیبریا دارد و تحت مالکیت ژاپن است ولی اپراتور هلندی آن با شخصی به نام ایدان اوفر فرد متنفذ اسرائیلی مرتبط است.

نفتکش

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: حمله به کشتی‌های تجاری به خارج از دریای سرخ هم کشیده شد. این بار یک نفتکش در اقیانوس هند هدف حمله پهپادی قرار گرفته است.

به ادعای ارتش آمریکا، یک نفتکش شیمیایی فعال در اقیانوس هند مورد حمله پهپادی پرتاب شده از ایران قرار گرفته است و این امر خطر کشتیرانی تجاری بین‌المللی را گسترش داده است.

پنتاگون در بیانیه‌ای مدعی شد که شیمی پلوتو روز شنبه در فاصله ۲۰۰ مایل دریایی از سواحل هند مورد اصابت پهپاد تهاجمی یک طرفه شلیک شده از ایران قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که این هفتمین حمله نیروهای ایرانی به کشتی‌های تجاری از سال ۲۰۲۱ است.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: این حادثه تلفات جانی نداشته و آتش‌سوزی در تانکر خاموش شده است.

اولین بار است که ایالات متحده ایران را به حمله مستقیم به یک کشتی غیرنظامی از زمان آغاز جنگ اسرائیل با حماس در ماه اکتبر متهم می کند.

حادثه اخیر همچنین منطقه جغرافیایی حملات را که در دریای سرخ متمرکز شده بودند، گسترش داده است و به پیچیدگی واکنش نظامی ایالات متحده برای محافظت از کشتی‌های اقیانوسی اضافه کرده است.

گارد ساحلی هند به دنبال این اتفاق اعلام کرد که یک کشتی گشتی و یک هواپیما برای کمک به شیمی پلوتو که ۲۰ شهروند هندی و یک کارگر ویتنامی در آن حضور داشتند، فرستاد.

یک مقام اسرائیلی گفت که شیمی پلوتو وابستگی «متوسط» به این رژیم دارد. این مقام افزود: «این یک مشکل جهانی است، زیرا این کشتی در طول سفر از عربستان سعودی به هند و نه در منطقه سوئز مورد اصابت قرار گرفته است».

براساس فهرست نشریه کشتیرانی لویدز، کشتی شیمی پلوتو پرچم لیبریا دارد و تحت مالکیت ژاپن است ولی اپراتور هلندی آن با شخصی به نام ایدان اوفر فرد متنفذ اسرائیلی مرتبط است.

در رویدادی جداگانه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعلام کرد که چهار پهپاد بدون سرنشین را که کشتی نظامی یو اس اس لابون را هدف قرار داده بودند، سرنگون کرده است و گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ۲ کشتی روز شنبه در جنوب دریای سرخ مورد حمله قرار گرفته‌اند، دریافت کرده است.

آمریکا روز جمعه ایران را متهم کرد که «نقش گسترده»ای در حملات ماه‌های اخیر یمنی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ داشته است که منجر به بزرگ‌ترین تغییر شکل تجارت جهانی از زمان تهاجم کامل روسیه به اوکراین شده است.

این حملات چهاردهمین و پانزدهمین حمله یمنی‌ها به حمل و نقل تجاری از ۱۷ اکتبر بوده است که عمدتاً در نقطه کلیدی تجارت جهانی در تنگه باب‌المندب انجام شده‌اند، تنگه‌ای که ۱۰ تا ۱۲ درصد تجارت جهانی از آن عبور می‌کند.

این در حالی است که یمن کشتی‌هایی را هدف قرار داده‌ که ارتباطاتی با اسرائیل دارند، از مالکیت جزئی و اپراتوری گرفته تا مسیری که برای حرکت کشتی برنامه‌ریزی شده است.

براساس گزارش شرکت کوهنه و ناگل که هلدینگی آلمانی با هدف ارائه خدمات ترابری و لجستیکی است، در نتیجه افزایش خطرات در منطقه، حرکت ۳۱۴ کشتی کانتینری که قادر به حمل کانتینرهای ۲۰ فوتی ۴.۲ میلیونی بودند، از بعدازظهر جمعه متوقف شد یا مسیر خود را در اطراف آفریقا تغییر دادند و از مسیر منتهی به کانال سوئز اجتناب کردند.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت: ایران حمایت از حوثی‌ها را برای این حملات رد کرده است. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز در تلویزیون ملی ایران گفت که اتهامات آمریکا «بی اساس» است.

کد خبر 818398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    و این در حالی است که آمریکا جنایتکار خودش عامل اصلی جنگ در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، لنبان، یمن، اوکرین، فلسطین، غزه بوده است.
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    بیش از ۸ هزار فلسطینی از آغاز جنگ غزه بازداشت شده‌اند/ آمریکا شریک جرم جنایت های صهیونیست ها در فلسطین و غزه است.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    آمریکا جنایتکار باید تاوان حمایت‌های خود از جنایات رژیم سعودی را بدهد. آمریکا جنایتکار باید تاوان حمایت‌های خود از جنایات رژیم صهیونیستی را بدهد. آمریکا جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کرد و نشان داد که هیچ گاه در جهان عامل صلح و ثبات و امنیت نبوده است.
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    105 8
    آمریکا جنایتکار 100 درصد فقط مسئول تشدید تجاوز اسرائیل به غزه است. انگلیس جنایتکار 100 درصد فقط مسئول تشدید تجاوز اسرائیل به غزه است.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    104 8
    سرویس‌های اطلاعاتی 5 کشور در اتاق عملیات تل‌آویو مشارکت دارند که سرویس‌های اطلاعاتی 5 کشور غربی در اتاق عملیات تل‌آویو مشارکت دارند اما تا کنون شکست خورده‌اند. که اسرائیل تا الان در سطح اطلاعات نظامی هم شکست خورده است. در حال حاضر پنج کشور در سطح اطلاعاتی و استخباراتی در دو اتاق عملیات اسرائیل مشارکت دارند که یک اتاق عملیات اطلاعاتی در تل‌آویو است و یک اتاق در مجاورت نوار غزه است و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در آن حضور دارند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه مدعیان حقوق بشر در این مدت 79 روز است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند. کشتن کودکان و زنان در غزه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است ولی اما متأسفانه سران بی ادب 5 کشور غربی جنایتکار در این مدت79 روز است که درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    119 7
    دیگر هیچ کس در آمریکا، واشنگتن و کاخ سفید نمی تواند بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی آمریکا و متحدانش سرپوش بگذارد.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    117 9
    افزایش قربانیان جنگ غزه به ۲۰۲۵۸ شهید. تعداد شهدای خبرنگار در غزه به ۹۹ نفر رسید. سازمان های بین المللی ناتوان و عاجز برای جلوگیری از جنایات رژیم صهیونیستی و آمریکا و انگلیس دست به کار شوند.
  • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    116 7
    ادعا‌های جدید کاخ سفید درباره ایران در واقع 100 درصد فقط به سرپوش گذاشتن بر تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری وغیرانسانیت خودش در افغانستان، عراق، لیبی، سوریه، یمن و غزه بوده است.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    117 7
    آمریکا برای نسل‌کشی در غزه به اسرائیل پاداش هم میدهد.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    108 7
    عراق نباید پناهگاه تروریست‌ها باشد و این در حالی است که اقلیم کردستان عراق از سال 1982 تاکنون مقر اصلی تروریست ها مورد حمایت آمریکا و متحدانش بوده است چرا؟
    • کریم IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      94 8
      نگران نباش برادر. ایران چندبار پاتک موشکی زده و جل و پلاس صهیونیستها و دمکراتها رو برچیده.
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    107 7
    داعش از سال 2011 تاکنون با هدایت آمریکا و انگلیس و عربستان دست به اقدامات تروریستی می زند. داعش منتسب به آمریکا و انگلیس و عربستان سعودی است و با مدیریت، هدایت و پشتیبانی این سه کشور دست به اقدامات تروریستی می‌زند.
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    106 3
    اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون از سلاح‌های آمریکا برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد. اسرائیل از 15 مهر ماه تاکنون از سلاح‌های برخی کشورهای اروپایی برای کشتن غیرنظامیان در غزه استفاده می‌کند و همچنان نیز ادامه می دهد. کشورهای آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و انگلیس شریک جرم جنایت های صهیونیست ها در جنگ فلسطین و غزه هستند. از سپاه پاسداران در خواست داریم ورود کشتی های لندن را به خلیج فارس جلوگیری کند. باید تجاوزات، جنایات وحشیانه، وحشی گری و غیرانسانی انگلیس و مزدورانشان را به دنیا معرفی کنیم.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    91 3
    و این در حالی است که صهیونیست ها جنایتکار و با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا و انگلیس جنایت می کنند و آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند. و این در حالی است که تروریست های داعش جنایتکار و با کمک، حمایت و پشتیبانی آمریکا و انگلیس جنایت می کنند و آدم می کشند و هم دست به اقدامات تروریستی می زنند.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    33 4
    چه باحال. پرچم لیبریا مالک ژاپن ، راننده هلند ، مالک رژیم صهیونسیتی خخخ
  • رضا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    100 4
    یانکیها این حرفهارو میزنن تا ذهن ملتها رو از کمکهای خودشون به رژیم کودک کش پرت بکنند.
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    96 5
    آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند ،پس چرا جنایات غزه براش مهم نیست،یمن یاهر کشوری،با آمریکا واسرائیل مبارزه کند عالیه،
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    96 4
    آمریکا روباه مکار است،ولی دیگه پیر شده،وقت سرنگون شدنشه،انشاءلله
  • واحد IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    89 3
    آمریکا ودیوید کامرون ایران را متهم در دست داشتن در عملیات دریایی می‌کنند درمدت این چهل وچند سال چه روزی بوده که ایران را متهم نکرده باشند ۰ایران از وراجی آنها ترسی ندارد وآنها از اتهامات و لاف بلوفها زیاد زده اند
  • نصیری IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    97 4
    سلام کلوخ انداز را پاداش سنگ است کسی که به فرمانده ناو جنگی که به هواپیمای ایرباس ایران را با ۲ موشک هدف قرار دادن جایزه میده چرا از اینکه خورده ناراحت میشه
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    101 3
    مردم ایران خواستار غرامت 95 میلیارد دلاری از آمریکا شد در 12 تیرماه 1367، یک فروند هواپیمای ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، در پرواز معمولی برنامه‏ریزی شده 655، از بندرعباس به مقصد دبی در حالی که هنوز سقف پرواز مورد نظر را به دست نیاورده بود بر فراز آب‏های سرزمینی ایران و در آب‏های اطراف جزیره هنگام، در حمله ای تروریستی به وسیله شلیک دو موشک از ناو آمریکایی وینسنس مورد اصابت قرار گرفت و منفجر شد و تمامی 290 نفر مسافر و خدمه آن به شهادت رسیدند. 118 نفر از این مسافران بی‏گناه، زن و کودک بودند.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    95 4
    دولت باید شکایت‌های خانواده‌های بیش از 18 هزار شهید ترور توسط منافقین داعشی‌صفت را در مجامع حقوقی بین‌المللی پیگیری بکند، نه مذاکرات وین وبرجام و خواستار مجازات باقی ماندگان این گروهک خیانتکار بشود.
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    90 3
    دستگاه دیپلماسی کشورمان باید مدارک و مستندات متقن جنایات منافقین در ترور 18 هزار شهید را به تمام سازمان‌ها و کشورهای مطرح دنیا ارسال کند تا دنیا را به تحویل باقیمانده این آدم‌کش‌ها به ایران ترغیب کند و این جانیان به سزای ننگین خود برسند.
  • ناشناس IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 1
    امریکاغلط میکندباپدرسگش انگلیس واسراییل
  • ع ا ز CA ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 2
    اتهام زنی امریکا در مورد ایران تمامی ندارد مردم آمریکا میریزند داخل کاخ سفید و سنای آمریکا بلافاصله میگویند کار ایران است و یا ایران پشت این نا آرامیها بوده در لندن مردم تظاهرات ضد جنگ و جنایت علیه بشریت میکنند دولت و وزارت خارجه انگلیس بیانه میدهد دست ایران در کار است و پشت نا آرامیها لندن ایرانیان هستند دیگر پوست ایران کلفت شده است از این اتهام زنیها و یا امریکا هر کجا که شکست خورده است باز میگوید ایران در ونزوئلا و عراق و لیبی و در جنگ اوکراین دوسال است امریکا و ناتو و یا زلنسکی هر با شکست میخورد میگوید ایران عامل شکست اوکراین بوده .جدآ خیلی عجیب است .
  • Amir IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    4 2
    دوستان هوا سرد بی زحمت با یه سری لباس پاره پوره و کثیف و بدون غذا و حتی آب نوشیدنی یک شب که نه ۱ ساعت زن و بچه هایتان را ببرید بیرون ببینم چه حالی میشوید. خدا میدونه مردانی که اگر زنو بچه ای در غزه براشون مانده باشد چقدر دوست دارن فریاد بزنن و و کاری بکنن.ولی هیچ کاری برای کسی که در غزه در محاصره است وجود ندارد.خداوند عالم وظیفه رو به دوش هر انسان مسلمان و آزاده ای گزاشته که با ظالم بجنگد.امید وارم مردان تصمیم کشورمان با این فشار اقتصادی .جنگ رسانه گسترده بر علیه جوانان ایران.وووو تصمیم درستی برای نجات و کمک به مردم غزه بگیرند.قدر امنیت و رفاه رو بدونیم.روزانه خون می‌دهیم برای این امنیت هر روز هر روز بی انصاف نباشیم
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    3 2
    آمریکای لعنتی خودش عامل کشتار مظلومان جهان است ودنیاهم آمریکارا شناخته است
  • اشنا AT ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    5 2
    امریکا اگه کشورظالمیه چرابیشترخانواده های مسئولین توکشورامریکا مقیم وزندگی میکنن ؟؟؟چرابهش سودمیرسونن چرا ازش دوری نمیکنن ؟؟؟
  • هموطن IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    5 2
    وقتی کشتیها .سکوها وچاههای نفت ما را به راحتی وجسارت میزدند خصوصا فاجعه هواپیمای مسافربری ایرانی که هنوز قلبم را به درد می آورد را رقم زدند آرزوداشتم زنده بمانم وخرد شدن هیمنه این هژمون را با چشم ببینم . الهی شکر
  • علی عباسی IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    2 0
    خواهش میکنم آمریکا اول جواب جنایتهای خودشرا در غزه بدهد بعدا فضولی کارهای دیگررابکند
  • مهدیار IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    بهتر هست امیدوارم باشیم نفتکشهای ایرانی مورد حمله ناشناس قرار نگیرند , دریای ناامن برای همه نا امن هست . بهترین راه دیپلماسی فعال هست
  • میر IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
    0 0
    ما بودیم ما زدیم خوب کردیم آمریکا مستقیم بیاد به جنگ تا ببینیم چه شود .
  • کیوان IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۵
    0 0
    مرک بر آمریکا و اسرائیل و انگلیس و فرانسه وپهلوی ومنافقین