سرانجام پروژه سوپرلیگ به رهبری فلورنتینو پرس، رئیس باشگاه رئال‌مادرید به پیروزی رسید.

سوپرلیگ

به گزارش همشهری‌آنلاین، دادگاه اتحادیه اروپا پس از حدود ۲سال بالاخره حکم دادگاه سوپرلیگ را اعلام کرد و حکم داد که یوفا و فیفا حق ندارند باشگاه‌ها و بازیکنانی را که به‌دنبال حضور در تورنمنت‌های موازی نظیر سوپرلیگ هستند محروم کنند و همچنین حق ندارند مانع از رقابت سایر باشگاه‌ها با خودشان بشوند.

برند ریچارت، مدیر اجرایی سوپرلیگ به هواداران وعده داد که مسابقات لیگ‌های این پروژه از طریق پلتفرم یونیفای و به‌صورت رایگان پخش شود؛ هر چند که خاویر تباس، رئیس لالیگا گفته سر هزار وعده شام شرط می‌بندد که این مسابقات رایگان نخواهد بود و سر ۲۵شام شرط می‌بندد که تا ۸سال دیگر هم این پروژه راه نمی‌افتد.

درآمد باشگاه‌های حاضر در سوپرلیگ از تبلیغات این مسابقات تا ۳میلیارد یورو تخمین زده می‌شود که ۴برابر درآمد سالانه رئال و بارسلوناست. با اینکه مخالفت‌های زیادی با این رأی دادگاه و سوپرلیگ شده ولی رایشارت، مدیرعامل آلمانی سوپرلیگ گفته که بسیاری از سران باشگاه‌هایی که مخالفت خود را با حضور در این تورنمنت اعلام کرده بودند، با او تماس گرفته‌ و درباره جزئیات پروژه سؤال کرده‌اند.

دولت‌های انگلیس و ایتالیا با حضور باشگاه‌های این دو کشور در سوپرلیگ مخالفت کرده‌اند. باشگاه‌های آلمانی و فرانسوی نیز تمایلی به حضور در تورنمنت نشان نداده‌اند. در حال‌حاضر حق پخش چمپیونزلیگ حداقل تا سال۲۰۲۷ فروخته شده و به‌نظر می‌رسد راه‌اندازی سوپرلیگ حداقل تا ۴-۳سال دیگر امکانپذیر نیست.

اتحادیه هواداران فوتبال، اتحادیه باشگاه‌های اروپا با مدیریت ناصر الخلیفی (رئیس پی‌اس‌جی)، بوندس‌لیگا، اتحادیه باشگاه‌های انگلیس، مارگاریتیس شیناس نایب‌رئیس کمیسیون اروپا، فیفا، یوفا، پاری‌سن‌ژرمن، دورتموند، اتلتیکومادرید، منچستریونایتد، بایرن‌مونیخ، لیگ فرانسه، لیگ پرتغال، منچسترسیتی، تاتنهام، چلسی، سلتیک، سویا، والنسیا، سوسیداد، کادیس، لوانته، وایادولید، گرانادا، ویارئال، موناکو، اینتر، رم، آتالانتا و... ازجمله مخالفان سرسخت سوپرلیگ هستند و هر کدام بیانیه‌ای در مخالفت با آن صادر کرده‌اند.

در بازی‌های پنجشنبه‌شب لیگ اسپانیا، تلویزیون لالیگا در گوشه تصویر از هشتگ «حقت را در زمین بگیر» استفاده کرد که در مخالفت با پروژه سوپرلیگ به نمایش درآمد.

پاری‌سن‌ژرمن که متحد و حامی یوفاست، با سوپرلیگ مخالف است. ناپولی، آیندهوون، فاینورد، بنفیکا، پورتو، برخی باشگاه‌های ایتالیایی، ستاره سرخ و اندرلخت موافقت خود را اعلام کرده‌اند اما بعید است تورنمنتی با حضور رئال و بارسا و این باشگاه‌ها بتواند با لیگ قهرمانان یا لیگ‌های داخلی رقابت کند. هیچ باشگاه اسپانیایی دیگری به پروژه نپیوسته است. باشگاه‌های انگلیسی که از قبل عضو آن بودند و برای خروج باید خسارت کلانی بپردازند، از ترس دولت نمی‌توانند علنا از سوپرلیگ حمایت کنند.

این تورنمنت قرار است با حضور ۶۴باشگاه در دسته مردان که در ۳ لیگ قرار می‌گیرند و با شرکت ۳۲باشگاه در دسته زنان در ۲ لیگ برگزار شود.

باشگاه‌های بزرگ درآمد ثابتی از حضور در این تورنمنت خواهند داشت و باشگاه‌های کوچک‌تر نیز سهم می‌گیرند.

۲لیگ اول «لیگ ستاره» و «لیگ طلا» نامگذاری شده و لیگ دسته سوم با نام «لیگ آبی» فعالیت خواهد کرد. ۲لیگ برتر با حضور ۱۶تیم برگزار می‌شود و لیگ دسته سوم ۳۲تیم خواهد داشت.

لیگ‌ها عضو ثابت ندارند و باشگاه‌ها براساس شایستگی خود به این لیگ راه پیدا می‌کنند. هر سال بین این لیگ‌ها صعود و سقوط برقرار می‌شود. دسترسی به لیگ آبی از طریق عملکرد باشگاه‌ها در لیگ‌های داخلی خواهد بود.

تیم‌های حاضر در لیگ‌های ستاره و طلا به ۲گروه ۸تیمی تقسیم می‌شوند و هر فصل ۱۴بازی در مرحله گروهی و به‌صورت رفت و برگشت انجام می‌دهند. ۴تیم برتر هر گروه به یک‌چهارم نهایی مسابقات صعود می‌کنند و تا فینال و قهرمانی با هم مسابقه می‌دهند. تیم‌هایی که در گروه‌های ۸تیمی آخر شوند، به لیگ دسته۲یعنی لیگ طلایی سقوط می‌کنند.

در لیگ طلایی از ۲گروه ۸تیمی ۴تیم برتر هر گروه به یک‌چهارم نهایی راه پیدا می‌کنند. ۲تیم فینالیست برای فصل بعد به لیگ ستاره‌ای راه می‌یابند. ۲تیم آخر به لیگ آبی سقوط می‌کنند.

۳۲تیم حاضر در لیگ آبی در ۴گروه ۸تیمی قرار می‌گیرند و ۲تیم برتر هر گروه به یک‌چهارم نهایی صعود می‌کنند تا ۲تیم فینالیست به لیگ طلایی فصل بعد راه پیدا کنند. ۲۰تیم از ۳۲تیم حاضر در لیگ آبی براساس عملکرد لیگ‌های داخلی تعیین می‌شوند و هیچ تیمی جای ثابتی نخواهد داشت.

دیوان عدالت اتحادیه اروپا بالاترین نهاد دادگاهی اروپاست و به رأی‌های صادرشده توسط این دیوان نمی‌شود اعتراض کرد.

حضور باشگاه‌های ثروتمند عربستانی در سوپرلیگ فعلا منتفی است چون سوپرلیگ با پسوند اروپا فعالیت خواهد کرد.

کد خبر 817911
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha