حرف از مو که می شود همه حواسمان پرت می شود به ماجراهای حجاب و دغدغه های عرفی این سال های جامعه. این بار اما این گزارش می خواهد ما را هم زلف کند با یک اتفاق عجیب در حوالی گیسوی بانوان.

فروش موی سر

همشهری آنلاین - مژگان مهرابی:حرف از خرید و فروش مو هست و انبوه تبلیغات فضای مجازی برای مجاب کردن آنهایی که موی بلند دارند و یا به دلایل مالی و یا بدون دغدغه مالی موی خود را به حراج می گذارند.

در سایت های تبلیغاتی و شبکه مجازی، در کنار آگهی فروش خانه و ماشین، آگهی فروش موی سر هم دیده می شود. موی صاف، بلوند، رنگ نشده، مجعد و بلند هر کدام یک قیمت دارد.

شاید در بین زنان تعداد انگشت شماری باشند که دغدغه مالی وادارشان کرده موی سر خود را بفروشند، برخی دنبال یک تجربه عجیب هستند و خلاصه اینکه در همین فضا، عده زیادی با پرداخت هزینه سرسام آور مو می خرند تا به مدد آن خود را زیباتر کنند.

موی مجازی

برای فروش موی سر بهترین راه مراجعه به صفحه اینستاگرام است. با چند دقیقه گشت و گذار انواع پیج هایی بالا می آید که کارشان تبلیغ درباره خرید و فروش موی طبیعی است. ارتباط گرفتن با پیج های فروش موی طبیعی کار سختی نیست. بعضی شان شماره تماس دارند اما بعضی شان هم با ارسال پیام پاسخگو هستند. این که فروش مو چه روالی دارد و برای آن چه وجهی باید پرداخت شود. با اولین تماس مشخص می شود. فردی که پشت خط صحبت می کند، تاکید دارد عکس مو باید در واتساپ ارسال شود و بعد هم با لحنی آرام می گوید:‌ «عکس مو را در واتساپ فرستادید من نگاه می کنم. رنگ و فرم مو خیلی مهم است. نباید کمتر از ۶۰ سانت باشد. به این ها توجه کنید. بعد از دیدن عکس قیمت را تعیین می کنم.»

بیشتر از این توضیح نمی دهد. اطلاعات ناقص است و چیزی که باید دستگیرمان نمی شود. باید برای تخمین قیمت با چند نفر دیگر هم صحبت شود. اما از بین ۵- ۶ خریدار موییکه با آنها تماس گرفته شده، همه به این موضوع اشاره می کنند که بعد از رویت عکس مو مبلغ را اعلام می کنند. در اوج ناامیدی آخرین نفر جواب می دهد. یک آقا که در این حوزه فعالیت می کند. قیمت را تخمینی می گوید: «فروش مو هزینه ای بین ۳ تا ۸ میلیون است. بسته به جنس و رنگ موی تان دارد.»

اکستنشن و دیگر هیچ

حال برای تامین معاش یا رهایی از آنها. اما سرنوشت موهای فروخته شده به کجا ختم می شود؟ سوالی که به سیما رضایی، صاحب آرایشگاه لی لی یکی از آرایشگرهای قدیمی تهران به آن پاسخ می دهد:‌ «موهای فروخته شده برای اکستشن استفاده می شود. در واقع اضافه کردن حجم و بلندی مو است. چند سالی است بین بانوان ایرانی باب شده و روز به روز به طرفدارانش اضافه می شود. کاری عبث که علاوه بر صرف هزینه بالا به سلامت مو هم صدمه جدی وارد می کند. اما از یک دهه پیش تا الان جای خود را در گزینه های آرایشی باز کرده است. تا جایی که عامل مهم درآمدزایی آرایشگاه ها شده است.»هزینه اکستنشن بالاست و بسته به بلندی و حجم موی اضافه شده تعیین می شود. در بعضی از آرایشگاه ها قیمت هر شاخه موی طبیعی ۹۵ هزار تومان و در بعضی دیگر هر شاخه مو ۶۵ هزار تومان است.

به گفته رضایی، روزانه بین ۵ تا ۷ نفر برای اکستنش به او مراجعه می کنند. این آرایشگر قدیمی می گوید: «معمولا موی طبیعی را خودمان از مشتری ها خریداری می کنیم. بعضی ها که مو کوتاه می کنند می گویند می خواهند موی خود را بفروشند. نگاه می کنیم. اگر مو سالم بود و کیفیت داشت می خریم. بعضی هم خودشان موی طبیعی می آورند که در این صورت فقط هزینه نصب و چسب کراتین آن گرفته می شود. برای اکستنشن از ۱۸۰ تا ۲۳۰ شاخه نیاز است. با یک حساب سرانگشتی کسی که موی طبیعی برای اکستنشن خریداری می کند باید مبلغی بین ۱۶ تا ۲۲ میلیون پرداخت کند.» البته در بعضی از آرایشگاه ها قیمت ها به مراتب پایین است که بعضی به هوای ارزانی به آنجا می روند. غافل از این که چسب های استفاده شده برای مو بی کیفیت بوده و بعد از مدتی باعث خرد شدن مو می شوند.

بفروش و خوشگلم کن

سارا رمضانی آرایشگر دیگری است که در آجودانیه سالن دارد. او درباره موهای خریداری شده اطلاعات جالبی دارد :‌ بعضی از آرایشگاه ها از مراکزی که مخصوص فروش مو هستند، موی طبیعی تهیه می کنند. این مراکز کارشان خرید موی سر خانم هاست. از طریق اینستاگرام تبلیغ می کنند. بعد از خرید مو آن را کراتینه کرده و چسب می زنند. آرایشگاه ها بسته به سلیقه مشتری شاخه های مو را از آنها می خرند. متاسفانه خیلی از موها سالم نیستند. حتی ممکن است آلوده به شپش هم باشند. وقتی مو کار گذاشته می شود بعد از مدتی فرد متوجه پوسیدگی موهای خود شده و درگیر بیماری پوستی می شود.» این امر متصور می شود که اغلب خانم های متمول به سراغ این کار می روند اما رمضانی متذکر می شود مشتریانی به آرایشگاه او می آیند که ساکن مناطق جنوبی تهران بوده و از قشر متوسط جامعه هستند. او می گوید:‌ «از قدیم می گفتند بکش و خوشگلم کن. حکایت بعضی از خانم هاست. چه لذتی دارد که موی دیگران به سرت اضافه کنی! خیلی شان با قرض و وام پول جور می کنند.»

بیشتر بخوانید:

درآمد فالگیرهای لاکچری از فیش حقوقی وزیر هم بیشتر است | درآمدهای باورنکردنی با دروغ و خرافه

در خانه پول پارو کنید؛ لیستی از پرسودترین مشاغل خانگی در ایران

این زنان داوطلبانه مهربانی می کنند

این زنان ایرانی عاشق سخت ترین کار دنیا هستند

کد خبر 817777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گزارش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha