در شهرهای بزرگ، باقیماندن مدفوع سگ‌ها در پیاده‌رو یکی از تصاویر ناخوشایند است. وادار کردن صاحبان سگ‌ها برای جمع‌آوری مدفوع این حیوانات از سطح پیاده‌روها هم همیشه کارساز نیست. آلودگی و احتمال انتقال بیماری‌ها باعث شده که مدیران شهری به‌دنبال راهی برای تمیز نگه داشتن شهر، حتی با اجبار قانون باشند.

سگ - خارجی

همشهری آنلاین - محمد سرابی: مدفوع سگ‌های شهر «بزیه» در فرانسه با استفاده از دی‌ان‌آ شناسایی می‌شود. به نوشته سایت یورونیوز در تاریخ ۲۰جولای امسال، مقدار مدفوع‌ سگ‌ها در شهر آنقدر زیاد شده است که ساکنان شهر از آن شکایت دارند و شهرداری برای شناسایی سگ‌ها و جریمه کردن صاحبان سگ‌های خانگی طرح ثبت دی‌ان‌آ این حیوانات را اجرا کرده است. حالا صاحبان سگ‌ها ملزم به ثبت گذرنامه ژنتیک شده‌اند و باید حیوان خانگی خود را نزد دامپزشکانی ببرند تا از بزاق آنها نمونه‌برداری کند و مشخصات به‌دست آمده در گذرنامه ژنتیک ثبت شود. مدفوع سگ‌هایی که در خیابان پیدا شود آزمایش و نتیجه به پلیس فرستاده می‌شود.

مردم شهر از انبوه مدفوع سگ خسته شده اند

وقتی دی‌ان‌آ با فهرست ثبت شده سگ‌ها تطبیق داده شود، پلیس صاحب سگ را پیدا می‌کند و او موظف به پرداخت ۱۲۲یورو(حدود ۶ میلیون‌و ۷۰۰ هزار تومان) می‌شود. کسانی که سگ‌های خود را بدون گذرنامه ژنتیک در معابر مشخص شده بگردانند هم ۳۸یورو(حدود ۲میلیون تومان) جریمه می‌شوند. رابرت منارد، شهردار بزیه به یورونیوز گفته است که مردم شهر از انبوه مدفوع سگ در معابر خسته شده‌اند و شهرداری قصد دارد این طرح را به‌ مدت ۲سال آزمایش کند. به ‌گفته او بخش خدمات شهرداری مجبور است هر ‌ماه بیش از هزار تکه مدفوع سگ را از معابر جمع کند و از آنجا که دولت فرانسه در این زمینه اقدامی نکرده است شهرداری مجبور است برای سامان دادن به این تخلف کاری کند. در سال۲۰۱۶ هم شهرداری بزیه تلاش کرده بود صاحبان سگ‌ها را وادار به ثبت دی‌ان‌ای حیوانات خود کند، اما یک دادگاه محل این کار را به‌عنوان بر هم‌ زدن آزادی شخصی رد کرده بود. این ‌بار طرح با مخالفتی روبه‌رو نشد و به‌ مدت ۲‌ ماه دوره آزمایشی را طی کرد.

در این باره بخوانید: دردسرهای جدید سگ‌گردانی | پر شدن معابر از مدفوعی که جمع نمی شود | یک پاکبان: ما را وادار به جمع‌آوری خرابکاری سگ‌هایشان می‌کنند

در این باره ببینید: گشت‌وگذار ۵۰ میلیونی در پارک‌ها!

شهرداری برای اینکه به گردشگری شهر آسیبی وارد نشود اعلام کرده است که این قانون درباره گردشگران و کسانی که به‌صورت معمول ساکن شهر نباشند اجرا نخواهد شد. همچنین در ابتدای اجرای طرح برای چند ماه جریمه‌ مالی گرفته نمی‌شود. طرح‌های مشابه‌ای در شهر والنسیای اسپانیا و بعضی از بخش‌های لندن آزمایش شده است.

تولید ۸۲ هزار تن مدفوع سگ در نیویورک

در آمریکا یکی از لوازم پرفروش مربوط به حیوانات خانگی، کیسه‌های مخصوص برداشتن مدفوع سگ‌ها از خیابان است. موضوعی که اخیرا مطرح شده و مجله تایم به آن پرداخته این است که آیا این کیسه‌ها که به‌صورت عمده و مانند کیسه‌ زباله تولید و فروخته می‌شود، قابل بازیافت است؟ شبکه خبری FOX۵ چند ‌ماه پیش نوشت که ساکنان بخش گران‌قیمت نیویورک که به‌نام Upper East Side نامیده می‌شود از مدفوع سگ‌ها در پیاده‌رو شکایت دارند. افزایش تعداد سگ‌ خانگی در این محله همزمان با دوران قرنطینه کرونا رخ‌ داد، زمانی که گروه بیشتری از مردم به نگهداری حیوانات خانگی پرداختند. نیویورک ۶۰۰ هزار سگ دارد که روزانه ۸۲ هزار تن مدفوع تولید می‌کنند و میزان دی‌اکسید کربن ناشی از این مدفوع زیاد است. برخی از سایت‌های بازیافت زباله که زباله‌های ‌تر را تبدیل به کمپوست می‌کنند کیسه‌های پلاستیکی مخصوص جمع‌آوری مدفوع سگ را در گروه غیرقابل بازیافت دسته‌بندی می‌کنند.

افزایش انگل خطرناک در کلگری

آلودگی پارک‌های شهر کلگری کانادا به مدفوع سگ‌ها ممکن است باعث محدودیت‌های قانونی در این زمینه شود. بنا به گزارشی که شبکه سی‌بی‌سی درماه مارس امسال منتشر کرد، تحقیق در ۸ هزار و ۵۰۰ قطعه فضای سبز شهر کلگری نشان داد که میزان مدفوع سگ‌ها از سال۲۰۱۱ که تحقیق قبلی انجام شده بود، افزایش پیدا کرده است و می‌تواند باعث انتقال انگل‌هایی مانند کرم نواری شود که از سگ به موش منتقل می‌شود. شهرداری به‌ تنهایی نمی‌تواند تمام این قطعات فضای سبز را از آلودگی پاک کند و از صاحبان سگ‌ها خواسته است که مدفوع حیوانات خود را در کیسه‌های پلاستیک جمع‌آوری کنند. قبلا کرم نواری در ایالت آلبرتا پخش و باعث نگرانی‌های بهداشتی شده بود. این انگل برای انسان به‌شدت بیماری‌زا است.

کد خبر 817135
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۹
    0 0
    تهران را دو دستی تقدیم سگ گردانان کردید رفت یه پارک نمیشه رفت همه جا پر از میکروب و نجس کاری سگ ها شده
  • حمید IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    با سلام؛ مسئولان محترم شهری بایستی برای سگ گردانی در معابر و بوستانها فکر اساسی بکنند چرا که این سگ ها در مسیر حرکت و گردش خود همه جا را با نجاسات خود آلوده می کنند.