مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۱
۰ نفر

خانواده عروس می تواند در شب یلدا که خانواده داماد به خانه آنها می روند، غذای محلی خود را برای آنها بپزند. این غذا بسته به محل زندگی فرد، می تواند متفاوت باشد. اما سعی کنید بعد از پخت غذا و موقع سرو آن، تمام خلاقیت خود را به خرج دهید تا سفره شام جذابی داشته باشید.

ازدواج دانشجویی

به گزارش همشهری آنلاین، شب یلدا یکی از مهمترین مراسم های ما ایرانیان به شمار می رود که در واقع آخرین شب پاییز، یعنی ۳۰ آذر ماه برگزار می شود. از این رو، یلدا به عنوان بلندترین شب سال در نظر گرفته می شود. مهمترین دلیل جشن گرفتن ایرانیان در شب یلدا، این است که اعتقاد دارند این شب یک دقیقه طولانی تر از بقیه شب های سال است. بسیاری از خانواده ها در شب یلدا برای عروس خود هدیه می برند. در این مقاله، قصد داریم چندین ایده شب یلدا برای عروس را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آنها می توانید هدایای فوق العاده جذابی برای عروس خود خریداری نمایید.

به احتمال خیلی زیاد همه شما با آداب و رسوم شب یلدا آشنایی دارید. در این شب، بیشتر افراد از لباس هایی به رنگ قرمز و سبز یا به صورت ترکیبی استفاده می کنند. حتی خیلی از افراد، تزیین میز و سفره شب یلدا را نیز بر اساس همین رنگ ها انتخاب می کنند. البته باید این نکته را مد نظر قرار دهید که برای خرید هر چیزی و یا تزیین آنها، باید حتما نظر عروس و داماد در اولویت قرار بگیرند.

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

ایده هایی برای شب یلدا عروس

تفاوتی ندارد که زوج ها با یکدیگر ازدواج کرده باشند و یا هنوز در مراحل نامزدی یا دوران عقد به سر ببرند. در هر شرایطی، داماد و یا خانواده وی در شب یلدا برای عروس سفره یلدا برده و در کنار آن، هدایایی نیز به عروس می دهند. در این قسمت می توانید چندین نمونه از ایده های شب یلدا برای تازه عروس را مشاهده کنید. البته پیشنهاد می کنیم تا حد امکان، در هر یک از این ایده ها خلاقیت و سلیقه خود را نیز دخیل کنید.

۱- میوه های شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

اولین ایده شب یلدا برای عروس خانم، این است که از میوه های مخصوص این مراسم استفاده کند. در شب یلدا، میوه های متنوع زمستانه مانند انار، کدو تنبل، خرمالو، آناناس و موز کاربرد خیلی زیادی دارند. با این حال، نکته جالب درباره بسیاری از مراسم های شب یلدا، این است که خیلی از افراد به خوردن هندوانه علاقه بسیار زیادی دارند. به طور کلی، هندوانه را یکی از مهم ترین میوه ها برای سفره شب یلدا به شمار می آورند. خیلی از افراد برای تزیین میز شب یلدای خود، حتما هندوانه را در فهرست خود قرار می دهند.

۲- کیک شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

کیک های شب یلدا به شکل هندوانه و انار طراحی می شوند و شما می توانید بر اساس بودجه خود، یکی از آنها را خریداری کنید. حتی در صورتی که نمی توانید هزینه زیادی هم برای خرید کیک شب یلدا بپردازید، می توانید خودتان به صورت خانگی، یک کیک خوشمزه تهیه نمایید. اما به طور کلی، بهترین ایده شب یلدا برای عروس این است که خانواده داماد، کیک مخصوص شب یلدا را برای او خریداری کنند.

۳- آجیل شب یلدا

بیشتر ایرانیان ترجیح می دهند که در مراسم شب یلدا و در این شب طولانی، حتما آجیل داشته باشند. بیشترین آجیل استفاده شده در شب یلدا، مواردی مانند تخمه، پسته و بادام هستند. بهتر است آجیل را درون ظرف هایی قرار دهید که دسترسی همه افراد به آن راحت باشد و بتوانند بدون مشکل آنها را بخورند.

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

۴- سبد حصیری برای تزیین سفره شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

سبدهای حصیری در اندازه و شکل های مختلفی وجود دارند و شما می توانید بر اساس سلیقه خود، برخی از مواد غذایی شب یلدا را درون آن قرار دهید. به عنوان مثال، خیلی از افراد ترجیح می دهند که در سبد حصیری، میوه های شب یلدا را به شکل جذابی بچینند.

۵- میز سنتی شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

از آنجا که شب یلدا یکی از مراسم های بسیار قدیمی و سنتی ایرانی شناخته می شود، بسیاری از افراد ترجیح می دهند که در این مراسم از لوازم تزیینی سنتی استفاده کنند. با انجام این کار، می توانید مطمئن باشید که مراسم شب یلدا برای عروس خانم خیلی جذاب تر و قدیمی تر خواهد بود و به همین دلیل هم برای همیشه در ذهن عروس خانم باقی می ماند.

حتما بخوانید :

رسم جالب شب یلدایی در تهران قدیم | شب‌خوان‌ها در پشت‌بام خانه ها چه می‌کردند؟

۶- میز مدرن شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

از طرف دیگر، ممکن است برخی از عروس خانم ها علاقه زیادی به میزهای سنتی نداشته باشند. در این شرایط، بهترین ایده شب یلدا برای عروس خانم این است که تا حد امکان از لوازم سنتی استفاده نشود. بدین منظور، شما می توانید انواع مواد پذیرایی مانند میوه ها و آجیل های شب یلدا را درون ظرف های مدرنی قرار دهید و ظرف های سنتی و سبدهای حصیری را کنار بگذارید.

۷- ظروف مسی در شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

بدون شک جذاب ترین ایده شب چله ای عروس این است که از ظروف سنتی در این مراسم استفاده شود. ظروف مسی طرفداران زیادی در میان ایرانیان دارد و حتی از نظر پزشکی، سرو غذا در ظروف مسی برای سلامتی هم مزایای بسیاری دارد. از این رو، شما می توانید هم برای سنتی تر شدن مراسم شب یلدا و هم برای سلامتی بدن، از ظروف مسی در این مراسم استفاده کنید. به عنوان مثال، مواد خوراکی تزیینی مانند میوه ها، شام، ژله و یا حتی کیک شب یلدا را در ظروف مسی قرار داده و روی میز بگذارید.

۸- سفره مخمل برای شب چله

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

اگر به دنبال جذاب ترین ایده سفره شب یلدا برای عروس می گردید، باید به شما استفاده از سفره مخمل را پیشنهاد دهیم. سفره های مخمل جذابیت بسیار زیادی دارند و تا حد خیلی زیادی یادآور آداب و رسوم قدیمی ایرانیان هستند. برای جذاب تر شدن سفره شب چله، می توانید از سفره مخمل به رنگ قرمز و سبز یا به صورت ترکیبی استفاده کنید.

۹- حافظ در مراسم شب یلدایی عروس

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

یکی از مهم ترین آداب و رسوم قدیمی ایرانیان در مراسم شب یلدا، حافظ خوانی بوده است. در این مراسم، بزرگان مجلس کتاب حافظ را باز کرده و اشعاری از این شاعر بزرگ می خواندند. از این رو، یک ایده تزیین شب یلدا برای عروسی این است که در کنار سایر آیتم های موجود در سفره، یک دیوان اشعار حافظ به شکل زیبا نیز قرار دهید.

۱۰- شمع شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

یکی دیگر از ایده هایی برای شب یلدا عروس که می تواند میز این مراسم را خیلی رمانتیک تر و جذاب تر کند، استفاده از شمع هایی به رنگ قرمز است. شمع ها نیز شکل ها و طرح های مختلفی دارند و شما می توانید بر اساس سلیقه خود، تعدادی از آنها را خریداری کنید. اما همان طور که گفتیم، شمع های قرمز رنگ برای شب یلدا مناسب تر هستند.

۱۱- لباس شب یلدا

همان طور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، خیلی از افراد ترجیح می دهند که در مراسم شب یلدا لباس هایی به رنگ قرمز بپوشند. از این رو، یک ایده برای شب یلدا این است که خانواده داماد می تواند هدایایی که مرتبط با لباس یا حتی پارچه باشد را برای عروس خانم ببرند. البته اگر خانواده داماد بخواهد لباس را به صورت آماده خریداری کرده و برای عروس ببرد، بهتر است حتما از نظر خود عروس خانم نیز استفاده کند.

۱۲- یلدایی عروسی و هدایای داماد برای عروس

هدایایی که در مراسم شب یلدا خانواده داماد به عروس می دهند، می تواند بسته به فرهنگ و آداب و رسوم هر شهر متفاوت باشد. اما تا حد زیادی از این هدایا در بیشتر شهرهای ایران مشابه هستند. در این قسمت، برخی از مهم ترین هدایای یلدایی عروس در شب یلدا را نام می بریم.

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

  • میوه های تزیین شده زمستانی (مانند هندوانه، انار، آناناس، کدو تنبل، موز و لبو)
  • لباس یا پارچه های زمستانی
  • طلا یا هدایای نقدی
  • نقل و شیرینی
  • آجیل
  • کله قند به صورت تزیین شده

۱۳- هدیه های فرعی در کنار کادو عروس برای شب یلدا

علاوه بر موارد ذکر شده، ممکن است خانواده داماد دوست داشته باشند. در قسمت پایین، برخی هدایای فرعی در کنار هدایای ذکر شده که خانواده داماد برای عروس می برند را به صورت مختصر نام می بریم. البته هیچ الزامی برای خرید این هدیه ها وجود ندارد و خرید آنها تا حد زیادی به شرایط مالی و بودجه خانواده داماد بستگی دارد.

  • عطر و ادکلن
  • لاک و لوازم آرایشی
  • کیف و کفش
  • روسری و شال
  • لباس راحتی
  • کیک و نقل شب یلدا
  • نبات
  • دیوان حافظ

۱۴- تزیین کادو شب یلدا برای عروس

در قسمت های قبل هم به اختصار گفتیم که حتی اگر بهترین هدایا را برای شب یلدا عروس ببرید، باز هم باید آن را به شکل زیبایی تزیین کنید. برای تزیین سفره شب یلدا نیز می توانید از ظروف سنتی و یا مدرن استفاده کنید که در قسمت های قبل به صورت کامل درباره آنها صحبت کردیم. بهترین ایده تزیین وسایل شب یلدا برای تازه عروس این است که از تورها و گل هایی به رنگ سفید و قرمز استفاده کنید.

۱۵- ژله برای سفره شب یلدا

ایده های یلدایی برای تازه عروس‌ها

یکی از مواد غذایی پرطرفدار برای پذیرایی از مهمانان در شب یلدا، ژله است که طعم های مختلفی دارد. اما همان طور که پیش از این گفتیم، در مراسم شب یلدا هندوانه جایگاه بسیار ویژه ای دارد. به همین دلیل هم می توان از ژله های هندوانه و طالبی استفاده کرد و ژله را به شکل هندوانه درست کرد.

۱۶- پفیلا برای شب یلدا عروس

یک ایده شب یلدا برای پذیرایی از خانواده داماد از طرف عروس خانم، پفیلا است. شما می توانید پفیلا را نیز به شکل های مختلفی تزیین کنید. به عنوان مثال، می توانید پفیلا را درون نایلون پلاستیکی ریخته و آن را به شکل آدم برفی در بیاورید. به این منظور، فقط کافی است که قسمتی از پفیلا که درون پلاستیک است را با استفاده از نخ ببندید و به شکل سر آدم برفی در بیاورید. سپس یک شال گردن اطراف آن بیندازید و روی پلاستیک هم چشم و دماغ آدم برفی را بکشید.

۱۷- شام شب یلدایی عروس

شام شب یلدایی عروس

خانواده عروس می تواند در شب یلدا که خانواده داماد به خانه آنها می روند، غذای محلی خود را برای آنها بپزند. این غذا بسته به محل زندگی فرد، می تواند متفاوت باشد. اما سعی کنید بعد از پخت غذا و موقع سرو آن، تمام خلاقیت خود را به خرج دهید تا سفره شام جذابی داشته باشید.

کادو شب یلدا برای داماد چی بخریم؟

بیشتر رسم و رسومات در شب یلدا این است که خانواده داماد برای عروس خانم هدیه می برند. با این حال، برخی از عروس خانم ها هم می توانند بر اساس سلیقه خود، برای داماد هدیه خریده و به ایشان تقدیم کنند. بهترین هدایای شب یلدا برای داماد، مواردی مانند عطر و ادکلن، لباس و یا حتی کراوات هستند. نوع کادوی خریداری شده برای داماد نیز تا حد زیادی به میزان بودجه عروس خانم بستگی دارد.

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، در این مراسم خانواده داماد می تواند بر اساس میزان بودجه و شرایط مالی خود، هدایای مختلفی را برای عروس خود ببرند. اگرچه در میان این هدایا، میوه و آجیل های مخصوص شب یلدا نیز وجود داشت، اما خانواده عروس باید از قبل هر یک از میوه ها و مواد غذایی پذیرایی در شب یلدا را برای خانواده داماد آماده کرده باشد.

بیشتر بدانید:

آشنایی با آداب و رسوم شب یلدا در نقاط مختلف ایران

دورهمی گرم کشاورزان در شب‌ سرد یلدا

کد خبر 817029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha