کارگردان مستند «رویای بزرگ» گفت: نشان بدهیم فدراسیون والیبال کارش را توسط یک مدیر ایرانی از ۲ اتاق کلنگی در امجدیه شروع کرد و حالا توانسته در جایگاه‌های جهانی قرار بگیرد اما این پایان ماجرا نیست.

مستند

به گزارش همشهری آنلاین، مستند «رویای بزرگ» به کارگردانی احسان مشکور و تهیه کنندگی محمدحسین محمدی واله در بخش مسابقه ملی هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» حضور دارد. کارگردان و تهیه کننده این اثر توضیحاتی درباره ساخت «رویای بزرگ» ارایه دادند.

محمدی واله درباره این اثر گفت: در دهه ۹۰ بود که اسم تیم ملی والیبال ایران بر سر زبان‌ها افتاد و همین موضوع ما را به این سمت برد که چطور این مسیر را طی کردیم و به این قله‌های پرافتخار در ورزش رسیدیم. واقعاً مسیر سختی را پیش آمدیم. فرم کار این‌گونه بود که ما باید تقریباً به ۳ شهر ایران که از لحاظ جغرافیایی، هیچ ربطی به هم نداشتند سفر می‌کردیم و همین موضوع نیازمند دوندگی بود و تولید چابکی را طلب می‌کرد. ما توانستیم در ۲ ماه کار را به صورت ممتد به پیش ببریم ولی به یک سری شرایط برخوردیم که از اقتضائات مستند بود. مثلاً محمد موسوی، امیر غفور، فرهاد قایمی و مهدی مهدوی هرکدام در تیم‌های باشگاهی متفاوتی بازی می‌کردند، پیدا کردن هر کدام از آنها پروسه طولانی داشت و ما باید برای فیلمبرداری از سوژه‌ها مسیرهای طولانی و متفاوتی طی می‌کردیم. به طور مثال قسمت‌های مربوط به فرهاد قایمی باید در گنبد تصویربرداری می‌شد، محمد موسوی در مشهد و امیر غفور و مهدی مهدوی در یزد.

وی افزود: تولید با هر پیچیدگی‌ که بود جلو می‌رفت اما زمان زیادی می‌برد تا مسیر استعدادیابی این عزیزان را در چرخه مرحوم آقای یزدانی‌خرم معرفی کنیم چون متن ثابت و مکتوبی نداشتیم و همین باعث شد هم جلسات طولانی برای پژوهش طی کنیم و هم اعتمادسازی با بازیکن‌ها را جلو ببریم تا حاضر بشوند جلوی دوربین ما قرار بگیرند. همین جا باید از شاهدان تاریخی عینی صحبت کنم که واقعاً خیلی کمک کردند کار به نحو پژوهشی خوب به جلو برود و تمام کاستی‌ها و نقص‌ها برطرف بشود.

محمدی واله مطرح کرد: این فیلم قطعاً باید ساخته می‌شد چون اولاً توانستیم نشان بدهیم فدراسیون والیبال کارش را توسط یک مدیر ایرانی از ۲ اتاق کلنگی در امجدیه شروع کرد و حالا توانسته در جایگاه‌های جهانی قرار بگیرد اما این پایان ماجرا نیست بلکه ماجرا آنجا جدی می‌شود که این ورزش گروهی نیازمند یک برنامه مدون، منظم و مشخص است که چندین سال آقای یزدانی خرم این موضوع را دنبال کرد تا توانست از میان نوجوانان کشور استعدادهایی چون محمد موسوی را کشف کند. قطعاً این چرخه تا به امروز هم ادامه دارد البته کمی دچار کاستی شده ولی تاریخ و گذشته والیبال ما این را نشان داده است که این پتانسیل و استعداد را دارد که دوباره جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

احسان مشکور کارگردان این اثر هم گفت: ما مدیران لایق ورزشی داریم که با سیاست‌های درست و ریل‌گذاری صحیح توانستند ورزش ایران را تبدیل به یک قطب در جهان کنند؛ چیزی که شاید خیلی‌ها برایشان باورپذیر نبود. اگر به ما می‌گفتند روزی یکی از ورزش‌های تیمی و گروهی ما در جهان شاخص و سرآمد کشورهای دیگر می‌شود شاید کسی باور نمی‌کرد اما امروز می‌بینیم که در جهان مطرح هستیم، حرف برای گفتن داریم و این مدیون همان ریل‌گذاری صحیح مرحوم یزدانی خرم از ابتدای دهه هفتاد است. حرف اصلی ما در این مستند توانمندی داخلی در ورزش است و اینکه اگر به مدیران داخلی توجه شود، ما مدیران و اراده ملی برای اول شدن در جهان را داریم.

سپس محمدی واله اظهار کرد: مستند «رویای بزرگ» با بیانی ساده می‌خواهد زحمت جامعه والیبال را به شما نشان دهد. اینکه امروز محمد موسوی «هیرو» لقب می‌گیرد و امیر غفور «امپراطور» قطعاً یک مدیریت درست و کارآمد این موضوع را به‌وجود آورده و مطمئناً فیلم توانسته است چنین موضوعی را نشان بدهد. امروز ما شاهد این هستیم که رویای بزرگ که رفتن به المپیک ۲۰۱۶ بود، محقق شد و در آخر از مخاطبان دعوت می‌کنم در جشنواره «سینما حقیقت» بیایند تا مستند «رویای بزرگ» را در کنار هم ببینیم. دیده شدن مستند «رویای بزرگ» دلگرمی بزرگی برای ما خواهد بود.

کد خبر 816984
منبع: مهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha