طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت صنعت قرار است ظرفیت تجارت با عمان در گام نخست تا ۳.۵میلیارد دلار افزایش یابد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمان می‌تواند دروازه‌ای برای رفع تحریم‌ها و دسترسی به بازار آفریقا باشد.

عمان

به گزارش همشهری‌آنلاین، آنطور که روز گذشته عباس‌ علی‌آبادی وزیر صنعت اعلام کرد: هدف‌گذاری نخست برای تجارت با عمان در گام اول ۳.۵ میلیارد دلار در سال است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد به سادگی می‌توانیم این رقم را به ۵ میلیارد دلار برسانیم.

عباس علی‌آبادی همچنین تأکید کرد: از بازرگانان و تجار کشور می‌خواهیم از ظرفیت کشورهایی مثل عمان، با توجه به روابط خوب دیپلماتیک استفاده کنند تا به توسعه تجارت و در نهایت بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم منجر شود.

بررسی‌های دقیق‌تر از گسترش روابط تجاری ایران و عمان نشان می‌دهد که صرف‌نظر از بازار داخلی عمان، این کشور می‌تواند دروازه‌ای برای صادرات کالاهای ایران به سایر نقاط جهان ازجمله آفریقا و مسیری برای رفع تحریم باشد.

عمان کشوری امن برای سرمایه‌گذاری است و رتبه شاخص فضای کسب‌وکار این کشور ۴۸ است. این در حالی است که رتبه ترکیه ۶۹، کویت ۱۰۴ و پاکستان ۱۱۰ است. تورم در عمان زیر ۳درصد است و نرخ سود تسهیلات بانکی در این کشور نیز پایین است. عمان هم خود بازار خوبی برای محصولات ایرانی است و هم می‌تواند پل مناسبی برای دسترسی به بازارهایی باشد که به دلایل سیاسی ارتباط خودشان با ایران را قطع کرده‌اند. تجارت عمان با کشورهای آفریقایی از سابقه طولانی و تاریخی برخوردار است و از طریق تجار عمانی، راحت‌تر می‌توان به بازار آفریقا دسترسی داشت. شرق آفریقا از دیرباز قلمروی حاکمان مسقط بوده است، به همین دلیل روابط اقتصادی و فرهنگی مناسبی میان سلطنت عمان و این کشورها وجود دارد. ایران می‌تواند از عمان و به‌خصوص بندر بزرگ صلاله به‌عنوان پلی برای دسترسی آسان به این مناطق استفاده کند که بازاری بکر برای محصولات ایرانی خواهد بود.

از سوی دیگر، تجار عمانی و ایرانی می‌توانند ارتباط عمان و کشورهای CIS را توسعه دهند که نتیجه آن، افزایش سهم ترانزیت و روابط تجاری ایران خواهد بود. تجار ایرانی به پایگاه‌هایی در کشورهای دیگر نیاز دارند. در اغلب کشورهای همسایه، ثبت شرکت خارجی غیرممکن یا بسیار سخت است. در عمان، ایرانی‌ها به راحتی می‌توانند شرکت ثبت کنند. در مناطق آزاد عمان می‌توان با صددرصد سهام خارجی، شرکت ثبت کرد.

همچنین بانک‌های عمان آماده ارائه تسهیلات بانکی ۵۰ تا ۷۰درصدی به پروژه‌هایی هستند که ایرانیان در عمان سرمایه‌گذاری کنند. با توجه به دانش فنی و توانمندی‌هایی که در ایران وجود دارد، می‌توان با این کشور مشارکت کرد که نتیجه آن، صادرات مواد اولیه ایران و همچنین صادرات خدمات فنی و مهندسی خواهد بود.

کد خبر 816796
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha