دو ماه پیش بود که حجت الاسلام ظهرابی امام جماعت مسجد بقیه الله کوی  شهید تجلایی تبریز بعد از نماز مغرب و عشاء جوانان مسجد را دور هم جمع کرد و از اجرای یک طرح و ایده فرهنگی صحبت کرد.

کنکور حجاب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، طرح حاج آقای ظهرابی برگزاری مسابقه کتابخوانی همزمان با شهادت حضرت زهرا( س) با موضوع پوشش و حجاب در بین بانوان بود.

وقتی این ایده مطرح شد از بین کتاب‌های مختلفی که در بحث پوشش و حجاب وجود دارد کتاب "ترگل" انتخاب شد.

البته انتخاب این کتاب علت‌هایی داشت و مهم‌ترین علت آن اثبات ضرورت پوشش و حجاب با دلایل عقلی بود. این کتاب با ۲۰ دلیل عقلی و منطقی به موضوع حجاب می‌پردازد.

وقتی این ایده توسط حاج آقا مطرح شد یکی از دوستان طلبه او پوستر مسابقه کتابخوانی را طراحی کرد. یکی دیگر از جوانان تبلیغ و اطلاع رسانی مسابقه را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر عهده گرفت، یکی دیگر از دوستان هم اقدامات مربوط به تهیه کتاب را عهده‌دار شد و رفته‌رفته این طرح چکش کاری شد.

پوسترهای مسابقه کتابخوانی ترگل در فضای شهری تبلیغ شد، حتی در تعدادی از اتوبوس‌ها نیز نصب شده بود، در دانشگاه نیز دانشجویان به دوستانشان اطلاع داده بودند.

حتی دو، سه نفر از آقایان و خانم‌های مسجد برای اطلاع رسانی این مسابقه در مناطق مختلف تبریز حضور داشتند.

نتیجه مشارکت جوانان در این کار فرهنگی این بود که یک هزار و ۶۰۰ نفر از خانم‌ها در این مسابقه فرهنگی ثبت‌نام کردند.

برگزاری کنکور حجاب در تبریز | تصاویر

این کتاب در طی پنج سال ۸۴ نوبت تجدید چاپ شده است نشان می‌دهد تمایل و استقبال جوانان از دلایل عقلی و منطقی در مورد موضوعی مانند حجاب بیشتر است.

امروز همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا ( س) مسابقه کتابخوانی ترگل در دو مسجد بقیه الله کوی شهید تجلایی و مسجد رسول الله کوی دانشگاه تبریز برگزارشد.

به دلیل استقبال خوب خواهران، ۸۰۰ نفر از خواهران در مسجد بقیه‌الله و بقیه هم در مسجد رسول الله حضور داشتند.

ساعت ۸ صبح به مسجد بقیه الله می‌رسم درهای مسجد باز شده و شرکت‌کنندگان در مسابقه کتابخوانی به مسجد می‌آیند و به ردیف پشت سر هم می‌نشینند.

در ورودی مسجد با کیک و آب میوه از بانوان پذیرایی می‌شود. ساعت ۸ و ۴۵ دقیقه صبح وقتی ظرفیت ۸۰۰ نفری مسجد بقیه الله تکمیل شد اعلام کردند درهای مسجد بسته شود.

مراقبین به خانم‌ها تذکر می‌دهند که صف‌ها به صورت مرتب بوده و کتاب‌ها و خلاصه‌نویسی‌ها جمع‌آوری شود.

ساعت ۹ با تلاوت آیات کوتاهی از قرآن‌کریم و پخش سرود سرافراز کشورمان مسابقه کتابخوانی به صورت رسمی آغاز می شود.

۴۰ دقیقه زمان برای ۳۰ سوال

یکی از عوامل اجرایی اعلام کرد شرکت کنندگان ۴۰ دقیقه فرصت دارند تا به ۳۰ سوال پاسخ دهند.
خانم‌ها سووالات را جواب می‌دهند و بعد از ۴۰ دقیقه مراقبین پاسخ نامه‌ها را جمع می‌کنند.( البته ۵ دقیقه هم تمدید کردند)

بعد از جمع کردن پاسخنامه‌ها با چند نفر از خانم‌های شرکت‌کننده صحبت می‌کنم.

خانم مهری رضایی به همراه دخترش در مراسم سوگواری حضرت زهرا ( س) شرکت کرده. می‌پرسم برگزاری این مسابقات چه تاثیری در گرایش جوانان به حجاب دارد؟ حداقلش این است که یک بار این کتاب را می‌خوانند. البته من سواد زیادی ندارم ولی دخترم می‌گفت مطالبش خیلی خوب است.

پوشش ما جلب توجه نکند

خانم جوان دیگری با شال سفید در ورودی مسجد نشسته است کنارش می‌روم. سلام چرا اینجا تنها نشسته‌اید بیایید داخل مسجد. سلام داخل مسجد خیلی شلوغه مسابقه که دادم آمدم نشستم اینجا.

برگزاری کنکور حجاب در تبریز | تصاویر

خب به نظرشما برگزاری مسابقات فرهنگی چه تاثیری در زمینه پوشش و حجاب داره؟ من مادر دو فرزند هستم و در طول زندگی به این نتیجه و باور رسیده‌ام که پوشش امنیت روانی خانواده را تضمین می‌کند. منظور من از حجاب و پوشش، چادر نیست که همه خانم‌ها را مجبور کنیم چادر سر کنند چه بسا ‌که این رفتار نتیجه عکس می‌دهد و وضعیت پوشش را بدتر می‌کند.

به نظر من حدی از پوشش که در جامعه جلب توجه نکرده و مشکلی برای خانم‌ها ایجاد نکند کافی است. البته خواندن این کتاب به بهانه شرکت در مسابقه اعتقاد و باور قلبی مرا به پوشش و حجاب افزایش داده است.

افشای دروغ‌های رسانه‌ای غرب

در میان جمعیت دختران جوانی را می‌بینم که در حال صحبت کردن هستند کنارشان می‌روم. سلام دوستان، مسابقه چطور بود؟ سلام ای بد نبود، بعضی‌ها را درست نوشتیم البته چندتایی هم نادرست علامت زدیم.

برگزاری کنکور حجاب در تبریز | تصاویر

شماها همگی باهم دوستید؟ بله ، همه از دانشگاه تبریز آمدیم.

خب چطوری از برگزاری مسابقه باخبر شدید؟ از طریق پوستری که در بولتن دانشگاه نصب شده بود.
دختران جوان خوش خنده و با انرژی مثبت صبحگاهی به همدیگر نگاه می‌کنند و لبخند می‌زنند.

خب خودتان را هم معرفی کنید خوبه‌ها، یکی از آنها به نمایندگی شروع کرده و معرفی می‌کند.

فاطمه محمدخانی دانشجوی کارشناسی فلسفه از اصفهان، زهرا زنگنه از همدان، سما شفیع‌زاده دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی، ثنا نصیرپور دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از مراغه، زهرا جواندل دانشجوی روانشناسی از اردبیل.

خب دوستان از موضوع کتاب صحبت کنید، همه به همدیگر نگاه می‌کنند و فاطمه خانم می‌گوید: مهم‌ترین نکته‌ای که این کتاب مطرح کرده بود آمار و ارقام دقیق مربوط به زنان در کشورهای اروپایی است. این کتاب با دلایل منطقی و عقلی ادعای پوچ رسانه‌های غربی که از حق و حقوق زنان حرف می‌زند را برملا می‌کند. پرداختن به این جزئیات این کتاب را از سایر کتاب‌ها مجزا می‌کند.

زهرا خانم هم در ادامه حرف‌های دوستش می‌گوید: من قبلا دو بار برای شرکت در مسابقه کتابخوانی ترگل ثبت‌نام کرده بودم ولی در هیچکدام نتوانسته بودم شرکت کنم. برگزاری مسابقه ترگل در این مسجد باعث شد برای بار سوم ثبت نام کرده و این بار موفق شدم کتاب را بخوانم.

برگزاری کنکور حجاب در تبریز | تصاویر

پاسخگویی به شبهات

وی ادامه می دهد: سال گذشته در روزهای اغتشاشات هیچکس این کتاب را نمی‌خواند و خیلی‌ها واکنش منفی نشان می‌داد ولی الآن که فضا کاملا آرام است خواندن این کتاب به بسیاری از شبهات و سووالات در مورد حجاب جواب می‌دهد.

بی‌حجابی دلیل بی‌اعتمادی

زهرا جواندل هم مهم‌ترین و جالب‌ترین موضوعی که در این کتاب اشاره شده است را اجازه دادن به تنوع طلبی مردان عنوان کرده و می‌گوید: طبق گفته این کتاب خانم‌هایی که زیبایی ظاهری خود را در معرض نمایش قرار می‌دهند باعث دلسردی و بی‌اعتمادی مردان نسبت به خانواده خود می‌شوند و این موضوع به از هم پاشیدگی خانواده‌ها منجر می‌شود و متاسفانه این نوع رفتارها در جامعه زیاد شده است.

خانواده یعنی بهشت

همچنان که در حال صحبت کردن با این دختران دانشجو هستم حجت الاسلام نظری استاد حوزه و دانشگاه صحبت‌های خود را با اهمیت دادن به نظام خانواده آغاز می‌کند.

او با اشاره به اهمیت نظام خانواده در اسلام گفت: در قرآن کریم از خانواده با عنوان "پیمان غلیظ" نام برده شده است. نهاد خانواده یعنی بهشت، در این بهشت پدر و مادر حرمت دارد، دختر و پسری که به پدر و مادر خدمت می‌کند حرمت دارد.

برگزاری کنکور حجاب در تبریز | تصاویر

حرمت دختران را حفظ کنیم

همیشه در خانه‌ها باید حرمت دختران حفظ شود، اگر در خانه‌ای دختر باشد خدا به حرمت آن دختر پدر و مادر را می‌بخشد. در احادیث بسیار زیادی به حرمت دختر تاکید شده است.

فعال فرهنگی تبریز ادامه داد: وقتی خداوند انسان را خلق کرد سه هدیه به او بخشید،عقل، حیا و دین. یعنی کسی که عقل دارد حتما حیا و دین هم دارد.

وی به همه بانوان توصیه کرد: در بحث حجاب و پوشش بر عکس تبلیغ نکنید. می‌خواهید در موضوعی صحبت کنید با دلایل عقلی موضوع را مطرح کنید تا فرد مقابل هم بپذیرد چون همیشه عقل فطرتا حقیقت را می‌فهمد.

ویل دورانت: حجاب تاج شرافت و کرامت زن ایرانی

در حالی که باید گفت در مرحله اول دین اسلام، یهودی و مسیحی را کنار بگذارید. ایران قبل از اسلام را بررسی کنید در زمان سلسله‌های پادشاهی در ایران یک عکس از یک خانم را پیدا می‌کنید که بی‌حجاب باشد. تاریخ بخوانید. ویل دورانت در کتابش نوشته است" ایرانیان حجاب را برای زن تاج شرافت و کرامت می‌دانند". حالا افراد مغرضی هستند که این حجاب را کم اهمیت می‌کنند.

ایرانیان در تاریخ حجاب دارند. در دین یهودی هم خانم‌ها با حجاب هستند. آنها علاوه بر حجاب نقاب هم دارند. در دین مسیحیت هم خانم‌ها در واتیکان باحجاب هستند. خداوند هم در قرآن کریم در سوره احزاب و نور صراحتا به موضوع حجاب و پوشش اشاره کرده است.

صحبت های حاج آقای نظری که به پایان می رسد آقای محرم محمودی با مداحی در سوگ شهادت حضرت زهرا (س) دل ها را روانه مدینه می‌کند.

مگر می‌شود ذکر مصیبت حضرت زهرا(س) خوانده شود ولی یاد و نامی از جگر گوشه‌اش حضرت امام حسین ( ع) نشود. مصیبت صدیقه طاهره (س) گره زده می‌شود به مصیبت حسین(ع) و دل‌ها کربلایی شده و ذکر یا زهرا ( س) و یا حسین( ع) ورد زبان خانم‌ها می‌شود.

مداحی که تمام می‌شود دختر نوجوانی که مجری‌گری برنامه را بر عهده دارد اعلام می‌کند تصحیح پاسخنامه مسابقه کتابخوانی تمام شده و با حضور تمام شرکت کنندگان قرعه کشی انجام می‌شود.

طبق اعلامی که از قبل صورت گرفته جایزه نفر اول : هفت میلیون تومان ، جایزه نفر دوم: پنج میلیون تومان و جایزه نفر سوم : سه میلیون تومان بود و علاوه بر آن به ۱۰ نفر از برگزیدگان جایزه یک میلیون تومانی اهداء شد.

برای سه نفر از افرادی که کتاب را خلاصه‌نویسی کرده بودند کارت هدیه ۵۰۰ میلیون تومانی اهداء شد.

همچنین از میان افرادی که به ۵۰ درصد سووالات پاسخ درست داده بودند یک نفر به قید قرعه سفر کربلا نصیبش شد.

پایان بخش این مراسم معنوی همراه با شعور فاطمی اقامه نماز طهر و عصر بود.

کد خبر 816501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha