ثبت بسیاری از آثار فرهنگی ملموس و غیرملموس ایران در یونسکو ایرانیان را خوشحال می‌کند و برخوردهای روادارانه فرهنگی در میان اقوام می‌تواند شعار ساختن «ایران قوی» را محقق کند.

صادق بوقی

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رقص و شادمانی یک هوادار قدیمی فوتبال در شهر معروف به نشاط رشت در این هفته نیز خط خبری برخی رسانه‌های خارجی بود. خبر بسته شدن چند مغازه و مسدود شدن صفحه صادق بنا متجدد معروف به صادق بوقی فوتبال کافی بود تا موضوع سیاسی شود و تبلیغات رسانه‌های غربی علیه نظام سیاسی ایران را به همراه بیاورد. این فضاسازی درنهایت با حمایت‌های رسمی از حرکت عرفی و شعرخوانی دسته‌جمعی مردم کوچه بازار بی‌رمق شد و برای سیاست‌گذاران و فرهنگ‌بانان تجربه گران پرهیز از حاشیه‌سازی‌های بی‌مورد را رقم زد.

دستگاه‌های فرهنگی متوجه قیاس مردم میان رقص و آوازهای فیلم‌های سینمایی و محصولات شبکه‌های خانگی با مورد رشت شدند اما چرا فیلم سینمایی «هتل» و مشابه آن از کانال مجوزهای عریض و طویل فرهنگی عبور می‌کند و شادی گروهی از مردم در کانون گردشگری رشت و بازار آن حساسیت‌برانگیز می‌شود. حمایت از خرده‌فرهنگ‌های بومی که برخی از آنها به‌عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی یونسکو شده‌اند اهمیت دارد یا تبلیغ آثار ضعیف و کم‌محتوای سینمایی که سوژه‌های دم دستی و هزل و هجو را جایگزین طنز کرده‌اند و جز یک رنگ و لعاب حرف دیگری برای مردم ندارند؟

برخی رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی از اتفاق رشت برای معرفی یک چهره ضدفرهنگ از سیاست در ایران استفاده و بهره‌برداری زیادی از آن کردند.

فایننشال تایمز در ویدئویی گزارش داد «یک راننده تاکسی که حرکات رقصش در بازار ماهی ایران در فضای مجازی پخش شد، به نمادی از نافرمانی تبدیل شده است. بعد از اینکه یکی از ویدئوهای او در این ماه به‌طور غیرمنتظره‌ای رسانه‌های اجتماعی ایران را تحت تاثیر قرار داد، مقامات به وحشت افتادند و آن را نقض موازین اسلامی دانستند. این اتفاق منجر به بسته شدن حساب کاربری این مرد در اینستاگرام و توبیخ کسانی شد که برای تشویق او به این فرد ملحق شدند.

نیویورک تایمز هم در گزارشی مغرضانه نوشت «یک رقص پربازدید و یک کمپین شادی روحانیون ایران را ناامید کرد. همه چیز از آنجا شروع شد که یک غرفه فروش ماهی ۷۰ ساله به نام «بوقی» برخلاف قوانین ایران در حال شیار کردن در ملاء عام بود. ویدئویی از صادق بنا متجدد ۷۰ ساله که در بازار کوچکی در رشت ایران می‌خواند و می‌رقصد، به نمادی از نافرمانی مدنی و مطالبه آزادی و شادی تبدیل شده است.»

ایندیپندنت هم در گزارشی این رقص پربازدید را تبدیل به یک موضوع سیاسی و براندازانه علیه ایران کرد و نوشت: «رقصنده تاکسی ایرانی به نماد مقاومت بعید تبدیل می‌شود. یک راننده تاکسی ایرانی که حرکات رقصش در یک بازار ماهی در فضای مجازی منتشر شد، پس از اقدام مقامات برای سرکوب ویدئوهای او به یک قهرمان ضد رژیم تبدیل شده است. این پیرمرد ۷۰ساله معروف به عمو صادق در شهر ساحلی رشت، جایی که جمعیت برای تماشای اجرای پرنشاط او جمع می‌شوند، آواز می‌خواند و می‌رقصد.»

کد خبر 816459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 16
  • صادق IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    4 8
    وقتی مابلدکارنیستیم،دیگران خوب بلدندازهیچ کوه بسازند عکس ماکوه روباه میکنیم!!!بدمیگم؟؟؟
  • فرشته زمانی پور IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    3 13
    قهرمان پوشالی
  • ناشناس IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    4 17
    بادرود خدمت همه هموطنان من خودم اصالتا بچه شهر زیبای رشتم وصادق بوقی رو از بچگی که برای سپیدرود رشت تو استادیوم عضدی رشت بوق میزد میشناسم پیرمرد جواندل وشادابیه ولی سلام اینه که چرا صادق بوقی عزیز تا قبل این اغتشاشات دنبال شاد کردن مردم نبود چی شده که الان تو کشور هرمی واسه خودش فتوا میده هرکی واسه خودش با تفسیر خودش جلو نظام لگد درانی می‌کنه همه این بازیها از پاییز پارسال شروع شد چرا صادق عزیز ما پارسال اینقدر نمیرقصید واقعا نمی‌دونیم چی بگیم نه اینکه کار صادق به کلی اشتباه باشه نه اونم خواست یه حرکتی جهت نشاط در اجتماعی انجام بده ولی چرا تا الان خیلی‌ها به فکر شادی مردم نبودن اونم با هر ترفندی که دستمایه بیگانه بشه خدا باورتون باشه
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      5 28
      بیچاره شاید زوال عقل پیدا کرده و اینقدر تو مسابقه بوق بوق زده توهمی شده وحرکات موزون از خودش در میاره با هاپ هاپ کردنش😁😁😁😁😁
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    19 2
    8:25 عزیزم اگر کمی انصاف داشته باشی و با ادبیات خوب و مودبانه صحبت فرمایی بهتر نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من کاری ندارم ولی رعایت کردن ادب و احترام کار بسیار خوبی هست
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
      8 2
      اولا هاپ هاپ نیست آب آب میگه !!! بعد هم تو که ادعای سلامت روان داری ، چرا این قدر زشت و زننده نظر میدی؟!!!
  • نازنین IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    5 0
    منم ساکن رشتم‌ نه فقط صادق بوقی، تا دوسال قبل تو میدان شهرداری رشت همیشه اکیپ هایی بودن که ساز میزدن مردم شادی میکردن و خیلی ها که صداشون خوب بود آواز میخوندن. و دور هم شاد بودن‌ . وقتی تو بهار و تابستان میرفتیم میدان شهرداری دلمون باز میشد. اما بعدش جلوشونو گرفتن. صادق بوقی هم یکی از اوناست که همچنان به کارش ادامه داده و چیز جدیدی نیست. اما با موانعی که براش ایجاد کردن مشهور شد.
  • **Sea** IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 1
    برای یه مرد واقعا زشت وزنده ست قربده آنونم‌با این سن وسال _
  • حسین IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    1 0
    زمان پیامبر هم شعر خوانی در انظار عمومی بوده یک عده که خوودشون خیلی دیگه مذهبی میدونند این وسط چی میکن نمیفهمم
  • علی IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
    0 0
    مفید و ارزنده بود انشاالله که شادی عمومی و آزاد بشه و فقط مختص پولدارها و ویلا دارهای خصوصی نباشه.