مجموع نظرات: ۲۳
یکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
۳ نفر

محققان در کشور استرالیا اعلام کردند که نگهداری از گربه و در تماس بودن با این حیوان خطر بروز بیماری ذهنی شیزوفرنی را به میزان ۲.۲۴ برابر افزایش می‌دهد.

گربه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا روزنامه انگلیسی «سان» نوشت: دکتر «جان مک‌گرات» از مرکز تحقیقات سلامت ذهنی «کویینزلند» استرالیا گفت: ما یک ارتباط بین نگهداری از گربه و افزایش احتمال بروز اختلالات مرتبط با شیزوفرنی پیدا کردیم؛‌ در واقع پس از تنظیم متغیرهای کمّی متوجه شدیم که افراد در تماس با گربه تقریبا دو برابر احتمال بیشتر برای ابتلا به شیزوفرنی دارند.

شیزوفرنی یک اختلال بلندمدت مرتبط با سلامت ذهنی است که بنا بر آمار منابع رسمی در کشور انگلیس بیش از ۶۸۵ هزار نفر را مبتلا کرده است. علائم این بیماری شامل توهم زدن، خیالات، افکار و گفتار آشفته، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روزمره و تمایل به جدا ماندن از دیگران می‌شود.

دانشمندان درخصوص علت بروز این بیماری اطمینان ندارند اما بر این اعتقادند که ترکیبی از عوامل ژنتیک و محیطی در بروز این بیماری نقش دارند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که یک انگل موسوم به توکسوپلاسما ممکن است علت این ارتباط باشد. انگل توکسوپلاسما گوندی (Toxoplasma gondii) با تغییرات شخصیتی،‌ علائم روان‌پریشانه و برخی اختلالات عصبی (نورولوژیک) مرتبط دانسته شده است. این بطور عادی یک انگل بدون زیان است که از طریق گوشت نپخته، آب آلوده یا گزیده شدن توسط حیوانات آلوده از جمله گربه‌ها منتقل میشود.

مطالعه جدید در این ارتباط که در نشریه «بولتن شیزوفرنی» منتشر شده است. این مساله را بررسی کرده که آیا تماس با گربه‌ها می‌تواند خطر ایجاد این بیماری ذهنی را افزایش دهد. محققان ۱۷ مطالعه انجام شده در مدت ۴۴ سال گذشته در ۱۱ کشور از جمله آمریکا و انگلیس را آنالیز کردند. این تحقیقات «یک ارتباط قابل توجه» بین تماس با گربه‌ها و اختلالات مرتبط با شیزوفرنی را نشان داد.

مک‌گرات در عین حال خاطرنشان کرد: نیاز برای مطالعات کیفی بیشتر بر اساس نمونه‌های آماری بزرگتر وجود دارد تا بهتر بتوانیم نگهداری از گربه به عنوان یکی از عوامل خطر برای اختلالات ذهنی را درک کنیم.

کد خبر 816354

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    18 10
    بهانه برای حیوان آزاری جور شد. اول اینکه، وقتی نمی دانید هر چیز رو گزارش ندید. شیزوفرنی بر اثر دارو هم وجود داره. و در حالت گربه آلوده به توکسوپلاسموز این حالت به انسان دست میده. تنها و تنها درصورتیکه گربه مبتلا به توکسوپلاسموز باشه که اکثرا نیستن. سوم اینکه تحقیقی که شما گزارش دادید لز مطالعات همبستگی هست و هرگز علی معلولی نیست ابدا. لطفا هیجان زده نشید و بهانه کشتن به دیوانگان حیوان آزار ندین که این افزاد بدون توکسوپلاسموز مبتلا به آزارگری هستند. ازین مقالات هم چاپ نکنید.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      15 9
      گربه دوست بیا برو پارک قزل قلعه پر گربه است بردار ببرشون خونه تون نگهداری کن بازم خاستی کل گربه های شهر برای تو بعد اگر شیزوفرنی نگرفتی هرچی گفتی راست گفتی
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      12 6
      16.59. از بچگی گربه داشتم. بعدشم گربه تو پارک باید انگل زدایی بشه. شما حتی به پرنده نرسی و مواظب نباشی آنفولانزای پرندگان میگیره. گاو جنون گاوی و بیماری تب کریمه کنگو. انسان هم ایدز و انواع بیماری‌های مهلک. پس نباید تعمیم داد.
    • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      5 3
      ۱۷:۲۹ شیزوفرنی گرفتی خودت خبر نداری یه دکتر برو
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      3 1
      یه سوال شما واکسن کرونا زدید یا اعتقادی بهش نداشتید
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    13 8
    تحقیقاتی که محققان مستقل در سراسر دنیا انجام دادن نشون میده که تعامل با گربه، نوعا سبب تقویت سیستم ایمنی بدن انسان میشه و همچنین سبب بهبود خلق‌وخو و آرامش روحی روانی انسان میشه و افزایش انرژی مثبت در انسان و محیط میکنه...ضمنا گربه، نوعا بهداشتی ترین و مفیدترین حیوان پستاندار خشکی هست و رفتارهای غریزی بسیار بی نظیری در زمینه بهداشت وغیره داره...ضمنا گربه، نوعا بهترین گزینه برای مبارزه بیولوژیکی طبیعی با حیوانات آفت‌گونه‌وغیربهداشتی یا سمی مثل موش و مار و غیره هست .البته همه ویژگی‌های مذکور ، بستگی به «نوع ژنتیکی گربه»(نژاد گربه) داره. .
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      9 8
      آره بابا برای برطرف کردن صافی کف پا و قوز قرنیه هم گفتن گربه نگهدارید جلوی کرم خوردگی دندان و پلیپ روده را هم میگیره چی میگی بابا جون اینقدر این حیوانات خانگی باعث بیماری های مختلف می شوند که تا میری پیش دکتر اول میپرسه حیوان خانگی چی داری
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      8 2
      ببخشید من کوری چشم دانشمندان استرالیا میخوام گربه بگیرم کدام نژادش بهداشت را رعایت میکنه و خودش دوش میگیره میشه راهنمایی بفرمایید ممنون میشم
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      5 5
      یعنی میگی اون دانشمندهایی که ۴۴ سال در ۱۱ کشور از جمله آمریکا و انگلیس تحقیقات کردند اندازه شما نمی فهمند بنداز بیرون گربه رو
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    8 0
    رفیق ما چهارساله گربه آورده هرچی زنگ میزنیم بیا بریم بیرون نمیاد تو هیچ جمعی شرکت نمیکنه باباش میگه فکر کنم شیزوفرنی گرفته اونم
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    6 5
    قابل توجه گربه داران
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    6 4
    گربه اینقدر بیماری زاست سگ پس چیه
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    7 0
    آشنای ما دوتا گربه داره همش با هم دعوا می‌کنند باید تو دو اتاق جدا نگهشون دارند یکیش جدیدا یاد گرفته در را هم باز میکنه باید قفلش کنند وقتی هم دعوا می کنند خونه را می‌کنند پر مو اینا ضرر نداره
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
    5 1
    حیوان خانگی فقط پیت بول هیچکی نمیتونه بهش نزدیک بشه
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۶
      5 0
      اون برای باغ وحش خانگی خوبه
  • قدرت IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۷
    7 2
    تمام بیماریها و تکثیر ویروسها مربوط به انسان هست نمونش کرونا و...... هیچ موجودی در کره زمین ترسناک تر از انسان نیست.
  • US ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۸
    0 0
    والا من که موجودی خطرناک تر ، بی وفاتر و دروغگو و حقه باز تر از آدم ندیدم.