یاسر احمدوند در نشست عصر شعر «به نام مادر» در پاسداشت خاطره و یاد مادران و کودکان شهید نوار غزه با بیان اینکه زبان شعر و ادب تا ابد مظلومیت غزه را ماندگار خواهد کرد، گفت: در این مسئله تردیدی وجود ندارد که روایت و زبان هنری از بیان مظلومیت غزه صدای آن را تا همیشه تاریخ ماندگار خواهد کرد. 

عصر شعر به نام مادر

به گزارش همشهری آنلاین، نشست عصر شعر «به نام مادر» در پاسداشت خاطره و یاد مادران و کودکان شهید نوار غزه و گرامی‌داشت ایام فاطمیه در آستانه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالله حسینی، عضو مجمع جهانی اهل‌بیت (ع)؛ سیدمجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی؛ فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده قوه مقننه و تنی چند از شعرای آیینی کشورمان چون علیرضا قزوه، محدثه آشتیانی، حمید هنرجو، مجتبی حاذق، نغمه مستشارنظامی، مهرداد مهرابی، سعیده حسین‌جانی، الهام صفالو و فاطمه افشاریان و محمد رسولی، عصر دوشنبه، ۲۰ آذرماه در سالن شماره هشت باغ کتاب تهران برگزار شد.

زبان شعر و ادب باعث ماندگاری ابدی مظلومیت غزه خواهد شد

شباهت مظلومیت حضرت فاطمه (س) و مردم فلسطین

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم ضمن تسلیت ایام فاطمیه، گفت: شعر به‌عنوان پیشانی‌نوشت و قافله سالار فرهنگ، تمدن و ادبیات ایرانی؛ بهترین و اثرگذارترین واکنش فرهنگی به وقایع این روزهای غزه است که سریع‌ترین و اثرگذارترین بازخورد را از سوی دردمندان و دغدغه‌مندان این حوزه با خود به‌همراه داشته است.

وی افرود: در این مسئله تردیدی وجود ندارد که روایت و زبان هنری از بیان مظلومیت غزه صدای آن را تا همیشه تاریخ ماندگار خواهد کرد.

احمدوند با اشاره به اینکه مظلومیت حضرت فاطمه زهرا (س) از یک‌سو و مظلومیت مردم فلسطین ازسوی دیگر، به یکدیگر شبیه هستند و خاطرنشان کرد: همان‌طورکه محل دفن بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) زمینی گم شده است، زمین فلسطین امروز نه‌تنها زمینی گم‌شده است که حق غصب‌شده است.

زبان شعر و ادب باعث ماندگاری ابدی مظلومیت غزه خواهد شد

وی تصریح کرد: همان‌طورکه زمین میزبان پیکر مطهر حضرت فاطمه زهرا (س) با ظهور حضرت مهدی (عج) نمایان خواهد شد شاید تکلیف این سرزمین غصب شده نیز به دستان بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) مشخص شود.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه این معاونت از چنین رخدادها و رویدادهایی تمام‌قد حمایت خواهد کرد و در کنار بازتاب مظلومیت ملت فلسطین تمام‌قد خواهد ایستاد و از آن پشتیبانی خواهید کرد، یادآور شد: در آینده نیز از برگزاری چنین پیشنهاداتی استقبال خواهیم کرد.

اتفاقات امروز فلسطین ادامه نهضت حسینی و واقعه کربلا است

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالله حسینی، عضو مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) به‌عنوان دیگر سخنران این عصر شعر آیینی، سخنان خود را با خوانش ابیاتی درباره مظلومیت مردم فلسطین و نوار غزه آغاز کرد و با تأکید بر تبلیغات رژیم غاصب صهیونیستی گفت: براساس آنچه که منتشر شده است در ارتش رژیم غاصب صهیونیستی برای به شهادت رساندن زنان باردار فلسطینی تبلیغ می‌شود. درحالی‌که این به‌اصطلاح جماعت خود را اخلاقی‌ترین ارتش جهان می‌دانند. بااین‌وجود شاهد اوج شقاوت، جنایت، گستاخی و ظلم توسط عمال این رژیم هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی این روزها در ساحت اتفاقات تلخ نوار غزه رخ داد، چهره غاصب رژیم صهیونیستی بیش از پیش مشخص شده است، یادآور شد: در این روزها بیش از دو هزار و ۶۰۰ نقطه از سراسر جهان شاهد برگزاری تظاهرات علیه رژیم اشغالگر قدس بوده است. به ویژه در این میان کشورهای به‌اصطلاح حامی رژیم صهیونیستی مانند آمریکا و انگلیس بیشترین میزان تظاهرات را میزبانی کرده‌اند.

زبان شعر و ادب باعث ماندگاری ابدی مظلومیت غزه خواهد شد

عضو مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با تأکید بر اینکه برگزاری چنین دست از رویدادهایی در آستانه ایام فاطمیه می‌تواند بازتابی از مظلومیت بانوی دو عالم و گواه عینی مظلومیت مردم فلسطین، مادران و کودکان نوار غزه باشد، یادآور شد: بی‌هیچ تردیدی اتفاقات امروز فلسطین را در ادامه نهضت حسینی و واقعه کربلا می‌دانیم. آنچه که این روزها در فلسطین شاهد آن هستیم، به مثابه رویدادهایی است که پیش‌از این در کربلا نیز اتفاق افتاده است.

استخراج زیبایی‌ها از گنجینه سختی‌های ملت مظلوم فلسطین

سیدمجتبی ابطحی، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی به‌عنوان دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه طی بیش از دو ماه سپری شده سنگین‌ترین نبردی که می‌توان آن را در ذهن بشر تصور کرد این روزها در نوار غزه در جریان است، خاطرنشان کرد: براساس آمار بیش از هفت هزار کودک و پنج هزار مرد در حملات رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه به شهادت رسیده‌اند.

زبان شعر و ادب باعث ماندگاری ابدی مظلومیت غزه خواهد شد

وی ادامه داد: در کنار این آمار، فعالیت هنرمندان و شاعران استخراج زیبایی‌ها از گنجینه سختی‌ها و شرایط ناگوار این روزهای ملت مظلوم فلسطین است.

ابطحی در ادامه با تأکید بر مفهوم تجلی مقوله مقاومت میان مردم غزه تصریح کرد: تمام فناوری‌های موجود امروز در حوزه ابزار و ادوات جنگی را رژیم اشغالگر قدس علیه مردم غزه که با دست خالی مبارزه می‌کنند به‌کار گرفته است.

ثبت بیش از ۱۰۰ هزار خانواده شهید طی دو ماه در غزه

ابطحی در فرازی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت مراسم یادشده امروز در باغ کتاب تهران یادآور شد: آنچنان که مفهوم خانواده و خانه میان فلسطینیان در نوار غزه دارای اهمیتی ویژه است؛ باید بر این مسئله تأکید کرد که محور قرار دادن بزرگان هر خانواده می‌تواند ما را به آماری به بیش از ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ خانواده شهید در قالب شهدای امروز غزه برساند.

زبان شعر و ادب باعث ماندگاری ابدی مظلومیت غزه خواهد شد

دبیرکل کنفرانس کنفرانس بین‌المللی حمایت از مردم فلسطین در خانه ملت تصریح کرد: فشارهایی که این روزها رژیم اشغالگر قدس بر خانواده‌های نوار غزه برای ترک این منطقه وارد کرده‌اند در تاریخ نمونه و نظیری ندارد. این در شرایطی است که شاهدیم هیچ فردی تا به امروز از خاک نوار غزه خارج نشده و در مقابل حتی بنا بر آمار قریب به ۶۸۰ فلسطینی نیز از دیگر نقاط جهان به داخل غزه وارد شده‌اند.

وی یادآور شد: شاعران و نویسندگان از جمله رأس هرم نخبگان در هر جامعه‌ای به شمار می‌روند؛ لذا در مواجهه با رویدادهایی چون آنچه که در ساحت به مسلخ بردن انسانیت این روزها در سرزمین‌های اشغالی شاهدش هستیم، همین اهل شعر، ادب و قلم را به گواه می‌گیرم.

ابطحی افزود: در این روزها شاهد هستیم که رؤسای تعدادی از دانشگاه‌ها در خارج از کشور در راستای حمایت از مفهوم عدالت‌خواهی و برقراری مساوات در نوار غزه برکنار شده‌اند و این روی دیگر از قلب آزادی‌بیان در کشورهای منادی این رویداد را آشکار می‌کند.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمامی امور بازتاب‌دهنده این نکته است که هر فردی در هر جایگاهی باید برای تبیین مفهوم عدالت‌خواهی و آزادی‌خواهی نقش خود را در قامت رسالت فردی و اجتماعی ایفا کند.

نسل آینده هدف شبیخون فرهنگی دشمنان محور مقاومت

ابطحی یادآور شد: امروز مسئله فلسطین به موضوعی بدل شده‌است که می‌تواند تمامی افراد آزادی‌خواه و اهل تعقل در مواجهه با استکبار را کنار یکدیگر جمع کند و این در حالی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم مسیر آرمان‌خواهی در این اصل را برای آینده به شکلی مطلوب تبیین نماییم.

وی افزود: اگر درنهایت بتوانیم در راستای همدلی با اهل فرهنگ و هنر و تحقق این مهم کارنامه‌ای مطلوب را از خود به یادگار بگذاریم قطعاً رفتار امروز ما بر آیندگان نیز تأثیری جامع خواهد داشت.

دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: امروز بر ما است تا در مسیر تولید آثار ادبی و هنری تلاشی وافی و کافی داشته باشیم و در حوزه این رویداد با نگاهی جامعه‌شناسانه و ابعاد منتشره آن برای آیندگان از بازتاب هیچ حقیقتی فروگذار نباشیم. چراکه نسل آینده بی‌هیچ تردیدی امروز هدف شبیخون فرهنگی دشمنان محور مقاومت است. دراین‌راستا بزرگان و نخبگان اهل ادب، فرهنگ، کتاب و قلم پررنگ‌ترین و مهم‌ترین نقش را برای مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان برعهده دارند.

زبان شعر و ادب باعث ماندگاری ابدی مظلومیت غزه خواهد شد

شباهت دفاع مقدس و حوادث این روزهای غزه

فاطمه قاسم‌پور، رئیس فراکسیون زنان و خانواده قوه مقننه به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم با بیان اینکه امروز بی‌هیچ تردیدی مقاومت در بهترین و زیباترین شکل ممکن میان اهل ادب و به‌ویژه شعرا ابعاد پر مفهوم خود را جاری و ساری ساخته است، یادآور شد: وقتی ستم‌ستیزی بخشی از زندگی افراد می‌شود، شعر تنها بیان احساسات نیست؛ بلکه با هدف بیان مقاومت به شکلی هنری منتج می‌شود.

قاسم‌پور در قامت قیاس میان دو واقعه حماسه هشت سال جنگ تحمیلی و آنچه که این روزها در ساحت اتفاقات نوار غزه شاهد هستیم، تصریح کرد: تفاوت آنچه که در غزه اتفاق افتاده نسبت به دیگر رویدادها با مفهوم جنگ در بازتاب روایت مقاومت در غزه نهفته است.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس نیز چنین تجربیاتی اتفاق افتاده و آن را به چشم بصر با پوست، گوشت، استخوان و جان دیده و شنیده‌ایم. درحقیقت وقتی دفاع به بخشی از زندگی بدل شود در تمام شئون و سبک زندگی جاری می‌شود.

این نماینده خانه ملت در مجلس یازدهم تصریح کرد: پُر بیراه نیست که در این حوزه و با محوریت «عصر شعر مادر» به نقش زنان در محور مقاومت و هرروز پررنگ‌تر شدن آن اشاره کرد. چرا که مادران بی‌هیچ تردیدی به قوام روحیه مقاومت و انتقال این روحیه به فرزندان خود تلاش می‌ورزند.

قاسم‌پور در پایان تصریح کرد: انتقال روحیه مقاومت ازسوی مادران به فرزندان نسل فردای محور مقاومت برگ برنده مردم فلسطین در مواجهه با رژیم اشغالگر قدس و دشمنان تمام قد خود است. بیان و زبان این تفاوت تنها از طریق ادبیات منتقل می‌شود.

در پایان این مراسم جمعی از شعرای نامدار کشورمان چون علیرضا قزوه، محدثه آشتیانی، حمید هنرجو، مجتبی حاذق، نغمه مستشارنظامی، مهرداد مهرابی، سعیده حسین‌جانی، الهام صفالو و فاطمه افشاریان اشعاری را در رثا و منقبت حضرت فاطمه زهرا (س) از یک‌سو و از سوی دیگر کودکان شهید و مادران مظلوم غزه قرائت کردند که در ادامه به مرور آن‌ها می‌پردازیم.

و قدس! منتظر است آن طلوع دیگر را
قنوت گریه گرفتم عزای دیگر را

میان روضه که دیده، عروج پیکر را؟

غبار ماتم افلاک با سکوتی تلخ

گذاشت در دل طوفان، غم صنوبر را

محرم آمده از نو ولی بگوای دل

چگونه شرح دهم آن غروب آخر را؟

شبیه حرمله این بار قوم کودک کش

نشانه رفته گلوی هزار اصغر را

به اشک‌های سحرخیز جانب غزه

ببین به هیئت خون، لاله‌های پرپر را

به مقتلی که در آن، کودکان به خون خفتند

بخوان عزیز دو عالم، فراز آخر را

سقوط لشکر صهیون چقدر نزدیک است!

و قدس! منتظر است آن طلوع دیگر را

سروده: محمدمهدی عبدالهی

که زهرای علی بعد از پدر، میزان امت بود
قساوت، سنت دیرینه‌ای در آن جماعت بود

شکم‌ها طبل غازی، مغزها خالی ز فکرت بود

تباهی، سایه می‌انداخت بر خاکستر انسان؛

زمانه دور باطل داشت، حق با اهل مکنت بود!

نمک از سفره مهر پدر خوردند و با دختر

چرا رفتارشان مصداق کفران محبت بود…؟

دریغا از جوانمردی! تذبذب بود و بی‌دردی

و بر پیشانی نامردها مهر جهالت بود

طمع، راه شرف را بست در آن برهه خونین

به رگ‌ها آنچه در نامردمان خشکید، غیرت بود

مدینه شهر پیغمبر، حقیقت را بگو آخر؛

که زهرای علی بعد از پدر، میزان امت بود

وداع تلخ مادر بود و اولاد علی، بی‌تاب

خدا هم در شب تدفین بانوی ولایت، بود…

سروده: حیمد هنرجو

نه فقط اهل عشق منتظرند؛ که خداوند نیز «منتظر» است
در خلیج عدن خبرهایی‌ست؛ ساحل سرخ غزه طوفانی‌ست

از یمن می‌رسد شمیم اویس؛ بوی عطر اویس رحمانی‌ست

حشمت هاشمی هویدا گشت؛ هاشم از غزه سر بر آورده‌ست

سفر سخت سنگ تا صاروخ؛ سنگ در غزه پر در آورده‌ست

گرچه با تیغ شمرهای زمان؛ ذبح گشته هزار اسماعیل

بعد هفتاد سال استعمار؛ غزه سیلی زده به اسرائیل

قبله در قید و قدس در زنجیر؛ غزه آبستن شقاقی‌هاست

شهر ویران شده است اما باز؛ شاهد رستن اقاقی‌هاست

تلفات یهود سنگین است؛ گله گله گراز می‌میرند

حرمله مسلکان صهیونیست؛ کودکان را نشانه می‌گیرند

نهری از خون بحرها جاریست؛ غزه از درد می‌زند فریاد

با گلوی بریده می‌گوید؛ نهر تا بحر می‌شود آزاد

هر زمان موشکی شود شلیک؛ از یمن یا که غزه یا بغداد

نقش بسته است بر کلاهک آن؛ نام سرخ شهید فخری‌زاد

ابن سعد زمان نتانیاهو؛ بایدن‌هم یزید ابن معاویه است

به سما رفته خون اصغرها؛ افق شهر غزه رنگین است

بعد هفتاد سال ظلم و ستم؛ سنگ بر ساغر ستم خورده است

روح سردار می‌دهد فرمان؛ نقشه شوم‌شان بهم خورده است

غزه یعنی حماسه پیروز؛ شهر خون وشهادت و ایثار

غزه یعنی مقاومت تا نصر؛ غزه یعنی بزرگ پرچمدار

ایستاده درخت‌وار صبور؛ بر چکاد مقاومت غزه

دشمنت را زپا در آوردی؛ ای نماد مقاومت غزه

غزه عزت و عدالت و عشق؛ راه سرخت دوام خواهد یافت

شهر زخمی صبور باش بایست؛ زخم تو التیام خواهد یافت

گرچه مه در «محاق» غیبت رفت؛ افق شرق وغرب تاریک است

«متواتر» ترین خبر اینست؛ که ظهور ستاره نزدیک است

از «جنین جریح» تا «غزه»؛ گشته برپا قیامتی دیگر

چشم در راه ماندگان ظهور؛ اینک اینک علامتی دیگر

«حمره مشرقیه» عشق است؛ در افق پرتوی که یافته نشر

دل به قرآن شبی «تفأل» زد؛ گفت «والفجر ولیال عشر»

ازازل گویی یا که در تقسیم؛ عشق کارش به ما محول شد

«مختصر» بود اصل نسخه عشق؛ با حواشی ما «مطول» شد

چهارده قرن‌گر ز «قتل» گذشت؛ تا به اکنون غریق غم هستی

بر سر «عمامه سیه» داریم؛ زانکه از «اولیای دم» هستیم

سرسپرده به دست اولوالامر؛ دور این انقلاب پیچیدم

تا که روزی به دارم آویزند؛ بر سر خود طناب پیچیدم

خوش درخشیده‌ایم و این «اشراق»؛ «خصم» مارا به رغم «خیشوم» است

ساقیا از فراق می‌مردیم؛ تا به کی این «رحیق مختوم» است

غرب «نصف‌النهار مبدا» نیست؛ به «گرینویچ» اعتماد مکن

مقصد امروز «مسجدالاقصی» است؛ «نص» رسیده است «اجتهاد» مکن

کعبه را کرده‌ایم «نصب العین»؛ شعرهامان تمام آئینی است

از ره مکه منحرف شده‌اید؛ زانکه قبله نمایتان چینی است

هم لباسم جناب نصرالله؛ آخت سیلی به گوش اسرائیل

سی‌وسه روز کرد بر دشمن؛ طعم تلخ شکست را تحمیل

آشکارا هلال روشن را؛ در افق کرده‌ایم «استهلال»

لشکر فاتح خمینی را؛ فتح قدس است «منتهی آلامال»

می‌شود طالع آفتاب ازغرب؛ با افول ستاره داود

روز «فتح المبین» خون آن‌روز؛ روز «رضوان» شیعه خواهد بود

شعله‌های مقاومت برپاست؛ از صحاری غزه تا بغداد

نصر پرچم زده است در بیروت؛ در یمن عشق می‌زند فریاد

آنچنان که خمینی ما گفت؛ عاقبت صهیونیسم خواهد مرد

پرچم این رژیم غاصب را؛ صرصر انتفاضه خواهد برد

همه آماده‌ایم و جان بر کف؛ «لشکر قدس» را امیر کجاست

برسان «فاعل مقدر» را؛ ای خدا «مرجع ضمیر» کجاست

چقدر این کسوف طول کشید؛ تا بکی این «ضمیرمستتر» است

نه فقط اهل عشق منتظرند؛ که خداوند نیز «منتظر» است

باکی از مرگ نیست در این راه؛ پیش عشاق مرگ مقهور است

جز شهادت مباد قسمت ما؛ مرگ از آستان ما دور است

رهبرم در جهاد لب‌تر کن؛ تر کنم تا که خاک را با خون

چهارده قرن می‌کشم آقا؛ انتظار نبرد با صهیون

در صف اول جهاد و دفاع؛ بر کف ما مجاهدان باده است

چند گام آن طرف‌تر از حیفا؛ فاطمیون همیشه آماده است

رهبرم گوشه جبین خم کن؛ تا کنم جان خویش قربانی

چفیه بر دوش ودست بر ماشه؛ این همه قاسم سلیمانی

سروده: سیدعبدالله حسینی مدیر مرکز اسلامی ژوهانسبورگ

وعده عشق مسجدالاقصی در دلم مویه می‌کنند زنان، در سرم حوض خون به پا شده است

دستی از زیر خاک بیرون ماند، سر گنجشک‌ها جدا شده است

این چه کابوس تلخ و تاریکی‌ست، این چه رسمی‌ست این چه قانونی‌ست

در تمام خرابه‌ها امشب، رود رود عزا به پا شده است

دخترم از صدای بمب مترس، پسرم آفتاب فردا باش

مادران و زنان به پا خیزید، شاعران نوبت شما شده است

غزه را چون هلال می‌خواهند، ماه در پشت ابر؟ ممکن نیست!

غزه ماه است، ماه، ماه تمام از پس ابرها رها شده است

وعده عشق مسجدالاقصی‌ست، در نمازی به وقت صبح ظهور

ظلمت شب به جا نمی‌ماند، نکبت ظلم بر ملا شده است

سروده: نغمه مستشارنظامی

زمانه بعد تو تنها گذاشت حیدر را
برای خالق عالم یگانه مخلوقی‌ست

کسی که خلق شده قبل خلقت آدم

کسی که خاک قدم‌هاش ماه و خورشیدند

کسی که نور خودش را نشاند در عالم

سلام دختر دریا، درود مادر رود

تو که جدایی از آتش، تویی که فاطمه‌ای

تویی که مهر تو جاری شده ست در عالم

فقط نه مادر سادات، مادر همه‌ای

تویی که گنج نهانی به روی خاک زمین

تویی که با نفست آسمان مزین شد

تویی که مبدأ نوری و مقصد خلقت

که با وجود تو تکلیف نور روشن شد

شکوه خلقت عالم، دلیل روشن نور

عزیز قلب خدا و عزیز جانِ رسول

عزیز کرده که باشی خدات می‌گوید

حبیبه‌ای و طهورا، رضیه‌ای و بتول

چه خو گرفته زمین با سجود بسیارت

جهان نشسته میان قنوت نیمه شبت

چه شد که روز و شب آسمان سیاه شد و

گرفت قلب زمان از سکوت نیمه شبت

قضا به گریه نشست و قدر زمین افتاد

چقدر تیره و تاریک شد جهان علی

قیامتی شده در عرش، حور می‌لرزند

رسیده‌اند همه دشمنان جان علی

به کوچه آمدی و سایه آمد از آن سو

به کوچه آمدی و راه بر تو سد کردند

تو خوب بودی و با تو چقدر بد کردند

پناه عالمیان بود چادرت مادر

پناه هر دو جهان را چرا لگد کردند؟

به خاکریز علی بر دفاع آمده‌ای

که شاهدند در این معرکه در و دیوار

میان قاصدک و باد راز پنهانی‌ست

نشان عشق علی را به سینه زد مسمار

غریبه‌ها (نه فقط آشنا) دعای تو اَند

جماعتی که همیشه دعای این یاسند

چه کرده‌اند که اشک حسن در آمده است

چقدر این در و همسایه قدر نشناسند

چه‌ها گذشته که با تازیانه می‌گرید

زمانه بعد تو تنها گذاشت حیدر را

کسی که کنده در قلعه‌ای به آن عظمت

چگونه نیستی و باز می‌کند در را

به ضربه هر پر گل ریخت روی خاک کبود

همان گلی که خودش بضعۀ محمد بود

همان گلی که شمیمش بهشت را پر کرد

همان گلی که معطر ز بوی احمد بود

خزان زده‌ست گل یاس ارغوانی را

حسن نشسته چو ابر بهار می‌گرید

کسی ندیده که کوهی به هیبت حیدر

برای چاه چو یک آبشار می‌گرید

به هر کجا بروم جلوه تو معلوم است

به هر طرف که نظر می‌کنم نشانۀ توست

تو آشکار و نهانی، شبیه ذات خدا

یگانگی تو در قبر مخفیانۀ توست

سروده: محدثه آشتیانی

قدری نمی‌نهند قضا را، قدَر شوید
هر قَدر در میان شرار و شرر شوید

شمشیرهای صیقلی و تیزتر شوید

هر ساعتی که بگذرد از این مصاف تلخ

نزدیک‌تر به لحظه فتح و ظفر شوید

ای گنج‌ها هماره طلایید، هر قدَر

با بمب‌های فاجعه زیر و زبر شوید

آموختید آینگی را که اینچنین

محنت کش تحجر عصر حجر شوید

هر چند پرده‌های حیا را دریده‌اند

کی بی‌حیا شوید؟ کجا پرده در شوید؟

جز خود به هیچ طایفه قدری نمی‌نهند

قدری نمی‌نهند قضا را، قدَر شوید

تا کی درون خاک نیاکان خویشتن

تا کی درون خانه خود در به در شوید؟

دوران لات بازی عُزّی گذشته است

بُت‌های قبله‌گاه جهان را تبر شوید

ای قلب‌های پر غم و دل‌های شعله‌ور

از نای توپخانه دگرباره در شوید

دشمن به گونه‌گری حمله می‌کند

ای فاتحان خاک فلسطین دگر شوید

این اجتماع خار و خسان خشک وتر نداشت

بی‌واهمه شراره در خشک وتر شوید

بی‌پرده لحظه لحظه به گوش حرامیان

آژیرهای وحشت و زنگ خطر شوید

حالا که سازمان ملل پشت ظالم است

خود پاسدار حق و حقوق بشر شوید

حالا که دست زخم به مرهم نمی‌رسد

ای زخمیان معرکه! امدادگر شوید

هشتاد سال دیگر از این دست بگذرد

تسلیم وعده‌های دروغین اگر شوید

ای شاخه‌های زخمی زیتون میان حصر

باور نداشتند چنین پر ثمر شوید

خورشید را مگر که گل‌اندود می‌کنند؟

باور نداشتند دگر جلوه‌گر شوید

باور نداشتند که روشن میان روز

از راه خاک و آب و هوا حمله‌ور شوید

باور نداشتند که شق القمر کنید

باور نداشتند که اعجازگر شوید

دشمن هنوز گیجِ چکِ صبحِ شنبه است

ای ضرب شست‌های گران مستمر شوید

بعد از حماسه‌ای که حماس آفریده است

چون راز سر به مهر به عالم سمر شوید*

سروده: مهرداد مهرابی

کد خبر 815323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha