رسانه‌های آمریکایی مدعی حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به منافع ایالات متحده در عراق است. گفت‌وگوی واشنگتن پست با ۲مقام عراقی بدون ذکر نام به تبادل پیام آمریکا با ایران از طریق عراق پرداخته است.

عراق

همشهری آنلاین - گروه سیاسی: رسانه‌های آمریکایی طی ۲ماه جنگ حماس و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی کرده‌اند با ادعای مداخله ایران در حملات علیه نیروهای آمریکا، این مسئله را به جنگ اخیر غزه نسبت دهند. در این گزارش‌های رسانه‌ای بدون اینکه سند مشخصی وجود داشته باشد، ایران را حامی حملات شبه‌نظامیان در عراق و سوریه علیه پایگاه‌های آمریکا اعلام می‌کنند. سایت روزنامه واشنگتن‌پست آمریکا نیز در گزارشی به طرح ادعای جدیدی در این باره پرداخته است. این گزارش مدعی است آمریکا به شرط اینکه عراق جلوی حملات نیروهای تحت حمایت ایران علیه منافع آمریکا در عراق را بگیرد، مجوز تداوم واردات برق عراق از ایران را می‌دهد، آن هم با آزادسازی دلارهای عراق برای پرداخت بدهی‌هایش به ایران.

تلخیصی از این گزارش را می‌خوانید:

ده‌ها حمله به تأسیسات نظامی ایالات متحده توسط جناح‌های مورد حمایت ایران (ادعای گزارش) در عراق طی ۲ماه گذشته، دولت بغداد را مجبور به انجام یک اقدام متعادل کننده کرده است که روز به روز دشوارتر می‌شود.
حمله موشکی روز جمعه به سفارت ایالات متحده در بغداد این شرایط را تشدید کرد، چون مقامات عراقی در تلاش برای مهار اثرات دامنه‌دار جنگ اسرائیل و حماس هستند.
ایران تسلط قابل توجهی در عراق دارد و ائتلافی از گروه‌های مورد حمایت ایران، محمد شیعه السودانی را در اکتبر ۲۰۲۲ به نخست‌وزیری عراق رساند. اما در عین حال، حدود ۲هزار نیروی آمریکایی بر اساس توافق با بغداد در عراق مستقر هستند که عمدتا برای مقابله با گروه افراطی دولت اسلامی است.
بغداد همچنین به شدت به معافیت‌های واشنگتن برای خرید برق از ایران متکی است و از زمان حمله آمریکا به عراق در سال۲۰۰۳، ذخایر ارز خارجی عراق در ذخیره فدرال بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شود که به آمریکایی‌ها کنترل قابل‌توجهی بر دلار عراقی‌ها می‌دهد.
پیشینیان السودانی نیز مجبور بودند بر روی خط ظریفی در روابط تهران-واشنگتن حرکت کنند، اما جنگ اسرائیل و حماس خطرات را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

هشدار آمریکایی‌ها به مقامات عراقی

از زمان آغاز جنگ در ۷اکتبر، حداقل ۸۴ حمله به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق و سوریه صورت گرفته است که گروهی از شبه نظامیان عراقی تحت حمایت ایران (ادعای گزارش) موسوم به مقاومت اسلامی مسئولیت آن را پذیرفته‌اند. این شبه‌نظامیان می‌گویند که حملات آنها در تلافی حمایت واشنگتن از اسرائیل و حضور نظامی آن در عراق و سوریه است.
السودانی این حملات و حملات متقابل آمریکا را به عنوان نقض حاکمیت کشورش محکوم کرده است. او همچنین به مقامات دستور داد تا شبه‌نظامیان درگیر در این حملات را تعقیب کنند، حملاتی که بیشتر آنها جراحت یا خسارات عمده‌ای در بر نداشته‌اند.
پس از حمله به سفارت، پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع «برای السودانی روشن کرد که حملات علیه نیروهای آمریکایی باید متوقف شود». یک مقام آمریکایی به آسوشیتدپرس گفت، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به السودانی گفت که واشنگتن انتظار دارد مقامات عراقی اقدامات بیشتری برای جلوگیری از چنین حملاتی انجام دهند و معتقد است که آنها توانایی انجام این کار را دارند.

خودمان کار را دست می‌گیریم!

آسوشیتدپرس همچنین در ادامه گزارش آورده است: به گفته ۲مقام عراقی که نخواستند نامشان فاش شود، بلینکن در اوایل ماه جاری در تماسی با نخست‌وزیر عراق گفت که آمریکایی‌ها مسئله پیش آمده را خودشان به دست می‌گیرند و توجیه‌شان هم این است که بغداد به اندازه کافی برای تعقیب عاملان آن اقدام نکرده است.
یک مقام عراقی گفت، در سفر اخیر به منطقه، ویلیام برنز، رئیس سیا هم به السودانی هشدار داد که اگر عراق برای توقف حملات اقدام نکند «عواقب سخت» در پی خواهد داشت.
۲روز بعد، حمله ایالات متحده به یک سایت پرتاب پهپاد در نزدیکی کرکوک عراق، ۵شبه‌نظامی را کشت.
در اوایل نوامبر، بلینکن یک روز قبل از سفر نخست‌وزیر عراق به تهران، با السودانی در بغداد دیدار کرد. به گفته یک مقام عراقی و یکی از اعضای شبه نظامی کتائب حزب‌الله، السودانی وعده مشخصی از شبه نظامیان دریافت کرده بود که در طول سفر بلینکن هیچ حمله‌ای انجام نخواهد شد. پس از این دیدار، السودانی پیامی از سوی بلینکن به ایران برای مهار شبه نظامیان ارسال کرد.
یک هفته پس از تلاش‌های دیپلماتیک نخست‌وزیر عراق، ایالات متحده معافیت تحریم‌های عراق را برای خرید برق از ایران ۴ماه تمدید کرد.
آسوشیتدپرس همچنین به نقل از برخی کارشناسان و تحلیلگران نوشت «گروه‌های تحت حمایت ایران در عراق نمی‌خواهند درگیری در منطقه گسترش یابد، اما آماده هستند تا به هر حمله‌ای با قدرت پاسخ دهند.»
در این گزارش به نقل از ایاد الانبار، استاد علوم سیاسی دانشگاه بغداد تاکید شده است «اگر ایران و متحدانش تشدید تنش را انتخاب کنند، دولت السودانی احتمالا نمی‌تواند آنها را مهار کند یا از عواقب آن در خاک عراق جلوگیری کند. به همین دلیل است که السودانی تمام تلاش خود را برای ایجاد آرامش از طریق بیانیه ها انجام داده است.»

کد خبر 815106

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 2
    ایران باهوش باشد امریکا ایران را فریب میدهد
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    1 2
    به جهنم که امریکایی ها درک واصل شدند خیلی خیلی کم بدر واصل شدند باید بیشتر به درک واصل بشن
  • GB ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 1
    بعداز جنگ جهانی دوم قدرت اقتصادی ونظامی جهان به دست امریکا افتاد ودیگرکشورهای غربی نیز زیر این مجموعه قرار گرفتند ‌بعداز انقلاب چین ارام ارام بداخل کشور چین نفوذ کرده علاوه بر نیروی کار ارزان وسود سرشار چین هم پیمان غرب شده ‌بعداز گذشت ۵۰سال جز لاینفک اقتصاد غرب شده است وچون تمام نقل وانتقالات تمامی کشورها بادلار انجام میشود پس هر کشوری تمرد کند از اقتصاد جهانی کنار گذاشته میشود اگر فکر میکنید کشور ایران با تهاتر میخواهد روی پای خود به ایستد‌بزرگترین اشتباه را میکنید وجز انزوا چیزی عاید نمیشود در ضمن توسعه غلط در تمام زیرساختهای کشور باعث هدر رفت منابع میشود وتخریب محیط زیست والودگی به همراه دارد چون درحال حاضر سرانه مصرف کشور مابرابر با بک کشور ۳۰۰ملیونی است پس اگر دلتان به حال ایران وایرانی نمیسوزد لااقل به حال فرزندانتان بسوزد اگر ایران با امریکا همانند ترکیه ارتباط بر قرار کند یکی از قدرتمند ترین کشورهای خاور میانه میشود
  • IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۱
    0 0
    نیروهای آمریکا باید از منطقه خارج شوند اول از عراق بعد هم سوریه و بحرین و .....