دخالت آرایشگاه‌ها در امور پزشکی و زیبایی جرم است، اما فعالیت آرایشگرها در خدمات زیبایی همچنان ادامه دارد

آرایشگرهای پزشک

به گزارش همشهری آنلاین، داستان پزشکی کردن آرایشگرها، اتفاق جدیدی نیست اما ادامه‌دار بودن دخالت‌های آنها در این امور نشان می‌دهد که اقدامات قانونی در این‌باره چندان جوابگو نبوده است.

پیش‌ترها مراکز آرایشگاهی فعالیت‌های‌شان تنها آرایش و پیرایش بود اما حالا چند سالی است رنگ و لعاب فعالیت‌شان تغییر کرده و پا در امور پزشکی کرده‌اند. آنها با تبلیغات گسترده در فضای مجازی انواع و اقسام خدمات زیبایی را که باید تنها از سوی پزشک یا با نظارت پزشک متخصص انجام شود، ارائه می‌کنند.

دیروز محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات در نشستی خبری اعلام کرد:«گزارش‌هایی در برخی آرایشگاه‌های زنانه داشتیم که به دخالت پزشکی می‌پردازند که تخلف است و وصف مجرمانه پیدا می‌کند و در برخی مواقع نیاز است قوه قضاییه ورود و حکم صادر کند.»‌

به‌گفته اسفنانی، مراکز غیرمجاز، تخلفاتی در تزریق ژل و بوتاکس دارند و این در حالی است که این افراد تحصیلات نزدیک به مباحث پزشکی هم ندارند.

داستان دخالت آرایشگرها نه‌تنها دخالت در امور درمانی مثل تزریق‌هاست که برای رفع چین و چروک صورت مشتریان‌شان انجام می‌دهند که انواع و اقسام تجویز قرص‌های لاغری، داروهای شیمیایی و طب سنتی را هم دربر می‌گیرد و گاهی پا را فراتر هم می‌گذارند و غده‌های چربی، لک و خال را هم به وسیله دستگاه‌هایی که در اختیار دارند لیزر می‌کنند خدماتی از جمله کاشت مو، کوچک کردن بینی و تزریق چربی هم دارند. اقداماتی که باید از سوی متخصص پوست و مو و یا پزشکانی که دوره‌های مورد تایید وزارت بهداشت را گذرانده‌اند و منع قانونی نداشته باشند انجام شود و انجام آنها توسط غیرپزشک تخلف و جرم است.

بیشتر بخوانید

افزایش شکایت در حوزه جراحی پلاستیک و ترمیمی

در سالن‌های زیبایی این استان چه می گذرد؟

کچل‌ها، آرایشگر مواد فروش را لو دادند

پلمپ یک آرایشگاه زنانه به دلیل انتشار تصاویر بی حجاب

تصاویر وحشتناک تزریق کیلویی ژل‌های غیراستاندارد

قانون چه می‌گوید؟

هرگونه تبلیغات در حوزه فعالیت‌های پزشکی و پیراپزشکی، چه در فضای مجازی و یا به‌صورت پوستر و نصب در تابلوهای تبلیغاتی شهری، باید با اجازه سازمان نظام پزشکی انجام گیرد.

براساس قانون هم تزریق بوتاکس و ژل و امثال آن در آرایشگاه‌ها، مداخله غیرمجاز در امور پزشکی و قابل پیگرد قانونی است. خدماتی ازجمله لیزر پوست، سولاریوم، تزریق ژل، عمل زیبایی و... هم مجوز پزشکی می‌خواهد و باید از سوی پزشک متخصص و یا با نظارت پزشک متخصص صورت بگیرد. مداخله اصناف آرایشگری در امور پزشکی علاوه ‌بر مجازات حبس و جزای نقدی، پلمب و تعطیلی محل کسب، توقیف و ضبط ابزار جرم را نیز به‌دنبال دارد.‌

در صورتی که آرایشگر در حین ارائه خدمات پزشکی در حوزه زیبایی به فردی آسیب وارد کند مجرم محسوب می‌شود و جرم او دخالت در امور پزشکی است ضمن آنکه باید خسارت آسیب وارده که شامل دیه و ارش می‌شود را نیز جبران کند.

ماجرای عجیب سرنگ به‌جای قیچی و سشوار | در آرایشگاه های شهر چه می گذرد؟!

کد خبر 814943
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    4 0
    آرایشگاه های زنانه اپراتور دیپلم نداره داره پزشکی میکنه اکثرا هم طلاق گرفته هستند و اظهار نظر هم دارن راجب همه
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    2 1
    احساس میکنم تصمیمات طالبان درباره آرایشگاه زنانه به جا بود
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    3 0
    آرایشگر های زنانه با همین فرمون بروند جلو ، احتمالا روی به نسخه نویسی پزشکی برای داروخانه ها هم می نویسند