یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

گروه سلامت: وقتی دچار سردرد یا سرماخوردگی می‌شوید، یکی از داروهایی که می‌تواند شما را از درد نجات دهد، استامینوفن است.

حتی می‌توانید این قرص را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید، اما اگر از قرص‌های استامینوفن خارجی استفاده می‌کنید، کمی ‌دقت کنید. اگر استامینوفن شما 500 میلی گرمی‌ و ساخت کارخانه «پریگو» است، تعجب نکنید اگر یک تکه سیم یا یک تکه فلز داخل قرص بود! این قرص‌ها به دلیل همین مشکل در حال جمع‌آوری از بازار آمریکاست.

جمع‌آوری همه استامینوفن‌ها

پس از اعلام وجود تکه‌های فلزی در قرص‌های استامینوفن تولید شرکت پریگو، حداقل 2 شرکت توزیع و فروش دارو در آمریکا در حال جمع‌آوری استامینوفن‌های 500 میلی گرمی‌ تولید این شرکت از قفسه داروخانه‌هایشان هستند و این یعنی جمع‌آوری حدود 11 میلیون جعبه قرص استامینوفنی که از حدود 3 سال قبل توسط شرکت پرگو تولید شده است.

اگرچه هنوز هیچ گزارشی مبنی بر بیماری حاد در اثر مصرف این قرص‌های مشکل‌دار وجود ندارد، اما بر اساس گزارش اداره غذا و داروی آمریکا، استامینوفن‌های مشکل‌دار حاوی تکه‌های فلزی هستند که ظاهراً به‌جا مانده از روند تولید در کارخانه بوده و ظاهراً از تکه‌های چنددهم میلی‌متری فلز تا سیم‌هایی به طول یک سانتی متر در این قرص‌ها پیدا شده است.

جمع‌آوری قرص‌های استامینوفن تولید شرکت پریگو از نوع کلاس 2 دسته‌بندی شده در سازمان غذا و داروی ایالات متحده است. جمع‌آوری کلاس 2 شامل محصولاتی می‌شود که مشکل گذرای جسمی ‌برای انسان ایجاد می‌کنند و یا خطر کمی ‌برای طبیعت دارند.

بر اساس اعلامیه اداره غذا و داروی آمریکا، استفاده از قرص‌های استامینوفن مشکل‌دار می‌تواند باعث زخم مختصری در دهان و گلو شود و یا فرد را دچار احساس ناراحتی معده کند.

گذشتن از سود 2 میلیون دلاری

نکته بسیار جالب در مورد این ماجرا، نحوه کشف این موضوع است. حدس می‌زنید، چه کسی یا کدام شرکت و اداره متوجه چنین مشکلی در قرص‌های استامینوفن 500 میلی‌گرمی ‌شرکت پریگو شده است؟

اگر فکر می‌کنید که خود مصرف کننده‌ها یا شرکت رقیب یا حتی اداره غذا و داروی آمریکا، سخت در اشتباه هستید؛ چرا که خود شرکت پریگو در جریان کنترل کیفیت بعد از تولید محصولات خود در بازار متوجه چنین مشکلی شده است.

در واقع بر اساس قوانین، هر شرکت داروسازی باید از هر 70 میلیون قرص تولید شده و توزیع شده خود در بازار، 200 قرص را مورد آزمایش کیفی قرار دهد تا حتی روند بعد از خروج محصولات دارویی از کارخانه هم مورد بررسی قرار گیرد.

این مشکل جدید، شرکت پریگو را که بزرگترین شرکت دارویی تولید کننده داروهای بدون نسخه است، به یک ضرر 2 میلیون دلاری در سال تهدید می‌کند. با این ‌وجود، سلامت انسان‌ها بیش از این‌ها می‌ارزد. شما مخالفید؟

کد خبر 8148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز