بازار نشر ایران در آبان امسال، افزایش ۴۸ درصدی چاپ کتاب‌های کودک و نوجوان را نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کرد.

کتاب کودک و نوجوان

همشهری آنلاین - گروه فرهنگی: بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در بانک جامع اطلاعات خانه کتاب و ادبیات ایران، در آبان ۱۴۰۲، ۹هزار و ۹۳۸ عنوان کتاب در کشور از سوی هزار و ۳۹۲ ناشر راهی ویترین کتابفروشی‌ها شده است که در مقایسه با ۸ هزار و ۸۷۳ عنوان کتاب در دوره زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱، ۱۲درصد افزایش پیدا کرده است.

از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در دومین ماه پاییز ۱۴۰۲، ۷هزار و ۱۱۷ عنوان کتاب تالیف و ۲هزار و ۸۲۱ عنوان کتاب ترجمه است. از موضوعات کمک درسی، ادبیات، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی و دین بیشترین تالیف از سوی نویسندگان صورت گرفته است و موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات، فلسفه و روان‌شناسی، علوم عملی و علوم اجتماعی پیشتاز بخش ترجمه هستند.

از مجموع کل کتاب‌های منتشر شده در آبان ۱۴۰۲، در استان تهران ۷هزار و ۲۶۵عنوان کتاب منتشر شده است که در قیاس با زمان مشابه سال گذشته با انتشار ۶هزار و ۳۱۵ عنوان افزایش ۱۵درصدی را ثبت کرده است. در آبان امسال در سایر استان‌ها ۲هزار و ۶۷۳ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با آبان سال گذشته با ۲هزار و ۵۵۸ عنوان کتاب افزایش ۴درصدی را نشان می‌دهد.

رشد ۴۸ درصدی کتاب کودک و نوجوان نسبت به سال گذشته

همچنین از مجموع کل کتاب‌های آبان ماه سال جاری ۵هزار و ۳۷۸ عنوان کتاب چاپ اول و ۴هزار و ۵۶۰ عنوان کتاب چاپ مجدد هستند؛ از این میان به ترتیب موضوعات ادبیات، علوم اجتماعی، کودک و نوجوان، علوم عملی و دین بیشترین آثار چاپ اول را به خود اختصاص دادند و موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی و علوم عملی به ترتیب بیشترین کتاب‌های بازچاپ را داشته‌اند.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در آبان ۱۴۰۲، ۱۰میلیون و ۳۶۵هزار و ۴۲۲ نسخه است و میانگین شمارگان هزار و ۴۳ نسخه است که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کاهش سه درصدی را تجربه کرده است. همچنین میانگین قیمت کتاب در این ماه یک میلیون و ۴۶۱ هزار و ۵۰۶ ریال بوده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با یک میلیون و ۵۶هزار و ۵۰۱ ریال افزایش ۳۸درصدی را نشان می‌دهد.

بیشترین درصد تغییر در افزایش تعداد کتاب‌های منتشر شده در آبان ماه ۱۴۰۲ نسبت به بازه زمانی در سال گذشته به ترتیب به موضوعات کودک و نوجوان با ۴۸درصد افزایش، دین با ۲۵درصد افزایش، کمک درسی و آموزشی با ۲۲ درصد افزایش، ادبیات و علوم اجتماعی با ۱۰درصد افزایش اختصاص پیدا کرده است.

استان تهران با سهم ۶۱درصدی نسبت به سایر استان‌ها انتشار بیشترین کتاب‌های چاپ اول در این ماه را از آن خود کرده است و استان‌های قم، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و فارس به ترتیب در جایگاه‌های بعدی این فهرست قرار گرفته‌اند.

کد خبر 814778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha