سخنگوی صنعت آب از ابلاغ برنامه جایگزینی آب مصرفی ۱۳۵۰ واحد صنعتی و معدنی با مصرف ۸۳۰ میلیون مترمکعب در سال با منابع آب نامتعارف خبر داد.

فولاد مبارکه اصفهان

به گزارش همشهری، عیسی بزرگ‌زاده گفت: از ابتدای سال تاکنون با هدف آزادسازی منابع آب برای تأمین نیازهای محیط زیستی، کنترل فرونشست و ریزگرد و نیز افزایش ضریب پایداری در تأمین آب شرب، برنامه جایگزینی آب مصرفی واحد صنعتی و معدنی نهایی و ابلاغ شده است.

او افزود: وزارت نیرو با همکاری خوب صنایع و معادن، نسبت به ابلاغ برنامه جایگزینی منابع آب مصرفی کنونی با پساب، به حجم ۵۸۳ میلیون مترمکعب و منابع آب دریا با حجم ۲۴۷ میلیون مترمکعب در سال اقدام کرده است.

تغییر مسیر تامین آب صنایع و سوق دادن آنها به تولید صنعتی سبز نه یک انتخاب که ضرورت در دنیای امروز به حساب می‌آید چنان‌که استفاده از منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی جهت تولید در بخش صنعت نه قابل دفاع است و نه قابل دوام.

به همین دلیل دولت سیزدهم در برنامه جایگزینی منابع آب واحدهای صنعتی و معدنی با پساب و آب دریا، به بازچرخانی آب در واحد صنعتی، کاهش مصرف آب حاصل از تغییر فرآیندها، ارتقا راندمان مصرف آب و حتی استفاده از زه آب کشاورزی در برخی از واحدهای صنعتی و معدنی را هدف‌گذاری کرده است.

اجرای موفق این پروژه نه تنها باعث کاهش فشار بر منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست زمین خواهد شد، بلکه می‌توان باعث بهبود کیفیت محیط زیست و تامین پایدار آب برای مصارف دیگر شود.

البته نباید به این مقدار رضایت داد و مهم این است که در کنار تغییر مسیر آبی صنایع، وزارت نیرو با همکاری وزارت جهاد کشاورزی یک برنامه جامع، هدفمند و البته عملیاتی جهت بهبود شاخص بهره‌وری آبی در بخش کشاوزی را به اجرا گذارند. چنان‌که به گفته سخنگوی صنعت آب، پدیده فرونشست زمین به مرحله دهشتناک رسیده و راهی جز تغییر الگوی مصرف آبی باقی نمانده است.

کد خبر 813854
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار انرژی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha