عربستان سعودی از ایالات متحده خواسته است تا در واکنش به حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ خویشتن‌داری نشان دهد.

توقيف كشتي-يمن

به گزارش همشهری آنلاین، رویترز نوشت: دو منبع آگاه به سیاست عربستان سعودی گفتند: ریاض که به دنبال جلوگیری از سرایت جنگ غزه به منطقه تحت نفوذ خود است از آمریکا خواسته در برابر آنچه حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها در دریای سرخ اعلام شده، از خود خویشتنداری نشان دهد.

با تشدید حملات حوثی ها به کشتیرانی در هفته های گذشته، دو منبع آشنا با تفکر سعودی گفتند که پیام خویشتن داری ریاض به واشنگتن با هدف جلوگیری از تشدید بیشتر تنش است. این منابع افزودند که ریاض تا کنون از نحوه مدیریت این وضعیت توسط ایالات متحده خرسند بوده است. یکی از این منابع گفت: «آنها آمریکایی ها را در این مورد و اینکه چرا باید درگیری غزه متوقف شود، تحت فشار قرار دادند.»

رویترز در ادامه نوشت: از آنجایی که عربستان سعودی برای توقف آنچه «جنگ وحشیانه» در غزه نامیده است، فشار می آورد، دیپلماسی این کشور نشان دهنده سیاست گسترده تری با هدف ارتقای ثبات منطقه پس از سال ها رویارویی با ایران و متحدانش است. ریاض با تمرکز بر توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصاد عربستان سعودی، در سال جاری روابط خود را با تهران عادی کرد و به دنبال خروج از جنگی است که نزدیک به 9 سال است با حوثی‌ها در یمن به راه انداخته است.

این منابع گفتند که عربستان سعودی به دنبال پیشبرد روند صلح یمن حتی در حالی است که جنگ در غزه ادامه دارد. عربستان همچنین نگران است که ممکن است این روند آتش بس از مسیر خارج شود.

رویترز همچنین مدعی شد: منابع ارشد در اردوگاه همسو با ایران می‌گویند حملات حوثی ها بخشی از تلاش برای اعمال فشار بر واشنگتن برای وادار کردن اسرائیل به توقف حمله به غزه است، هدفی که بین ایران و عربستان سعودی و سایر کشورهای منطقه مشترک است. یکی از این منابع که در تهران مستقر است، گفت: نمایندگان حوثی در جریان نشستی در تهران در ماه نوامبر در مورد حملات خود با مقامات ایرانی صحبت کرده و موافقت کردند که اقداماتی را به شیوه ای «کنترل شده» انجام دهند که به پایان دادن به جنگ غزه کمک کند.

این درحالی است که ایران بارها گفته حوثی‌ها در انجام امور خود راساً عمل می‌کنند و تهران دخالتی در تصمیمات آنها ندارد.

در همین حال به نظر می‌رسد آمریکا هم در مواجهه با حوثی‌ها محتاط است. سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون گفت: اگر تصمیم بگیریم علیه حوثی ها اقدامی انجام دهیم، البته در زمان و مکانی که ما انتخاب می کنیم، خواهد بود.

کد خبر 813840
منبع: شفقنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • رضا هاشمزهی IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    باید سواحل غزه رابرای صهیونها نا امن کرد.