سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۴
۰ نفر

شجاعت و مهارت عجیب یک گروه خاص از معدنکاران، آنها را در آستانه روز جهانی معدن حسابی به شهرت رسانده و شغل خطرناکشان را دوباره سر زبان‌ها انداخته است.

معدنکاران سوراخ موشی

همشهری آنلاین: امروز روز جهانی معدن است. معمولا در این روز، کار سخت و طاقت‌فرسای معدنکاران مورد توجه قرار می‌گیرد و از آنها تجلیل می‌شود. بی‌دلیل نیست که گفته می‌شود معدنکاری یکی از سخت‌ترین مشاغل دنیاست؛ چون معدنکاران نه فقط در محیط عجیبی کار می‌کنند، بلکه سوانح مرگبار همیشه بخشی از کار آنهاست. به‌خصوص آنهایی که در معادن زیرزمینی و در فضاهای تنگ و پرخطر کار می‌کنند. هر چند وقت یک‌بار هم فروریختن معدن و حبس معدنکاران، یک ملت و یا گاهی فراتر از آن را عزادار می‌کند. همین هفته پیش هم اتفاق مشابهی در هند افتاد و ده‌ها کارگر به‌خاطر ریزش یک تونل در حال ساخت، محبوس شدند.

بیشتر بخوانید:

این ۴۱کارگر اما به لطف گروه ویژه از معدنکاران نخبه، از زیر آوار بیرون کشیده شدند و جان سالم به در بردند. قهرمانانی که این بار به داد معدنکاران محبوس رسیدند، افرادی هستند که فقط در شمال‌شرقی هند فعالیت می‌کنند و به آنها «معدنکاران سوراخ موشی» گفته می‌شود. کار آنها چنان خطرناک است که دهه‌هاست رسما منع شده اما همچنان هستند افرادی که آن مهارت و توانایی را حفظ کرده‌اند و در حادثه اخیر از یک گروه از آنها استفاده شد. اسم کاری که این افراد می‌کنند، رویشان است: آنها بعد از اینکه معدنکاران معمولی کار معمول را کردند، تونل‌هایی بسیار باریک می‌کنند که مثل سوراخ موش است و آنقدر پایین می‌روند تا به زغال سنگ اعماق زمین برسند. چابک‌ترین و بهترین افراد این مدل معدنکاری هم متأسفانه بچه‌ها هستند که به‌خاطر هیکل کوچکشان بازدهی زیادی در این سوراخ‌ها دارند. این نوع معدنکاری که مختص ایالت مگالایاست، از دهه۷۰ میلادی ممنوع اعلام شده است. عمل قهرمانانه این افراد، آنها را حسابی در سراسر دنیا به شهرت رسانده است.

کد خبر 813482

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha