جریانات شمالی و نفوذ زبانه های سامانه پرفشار به شمال کشور و همچنین وزش باد سبب کاهش دمای هوا در آخر هفته می‌شود. کارشناس هواشناسی با تایید این خبر به همشهری می‌گوید: «کیفیت هوای شهرهای صنعتی و پرجمعیت مانند اصفهان، تبریز، کرج، تهران، قم و ... بهبود می‌یابد.»

آب و هوا

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته امین حسین نقشینه، البته تداوم آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت را تا روز چهارشنبه(۱۵ آذر) شاهد هستیم. او ادامه می دهد: «از شامگاه سه شنبه(دیروز) تا روز پنجشنبه(۱۶ آذر) در استان های سواحل دریای خزر باراش باران را شاهد خواهیم بود. همچنین چهارشنبه نقاطی از شمال غرب و پنجشنبه شمال غرب و غرب، دامنه های جنوبی البرز و خراسان شمالی علاوه بر وزش باد، بارش های پراکنده توام با رعد و برق را خواهد داشت. به همین دلیل، غلظت آلاینده ها در شهرهای صنعتی و پرجمعیت را دیگر نخواهیم داشت.»

کارشناس هواشناسی یادآور می شود: «همچنین به دلیل گذر موجی از روی تهران، این استان با بهبود کیفیت هوا روبرو می شود. در واقع افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده را در استان تهران شاهد هستیم. به دلیل شرایط جوی انتظار داریم که در ساعاتی از روز پنجشنبه و جمعه باد شدید سبب کاهش آلاینده ها شود و هوای تهران کیفیت بهتری پیدا کند.»

تاثیرات جریانات شمالی

به گفته کارشناس هواشناسی، با توجه به اینکه از شامگاه سه شنبه جریانات شمالی را بر روی سواحل خزر شروع شده است، ‌ روند کاهش دمای هوا را از روز چهارشنبه خواهیم داشت. نقشینه می گوید: «علاوه بر کاهش دما در استان های سوحل خزر، استان اردبیل و حتی استان تهران هم تحت تاثیر کاهش دما خواهند بود.»

او عنوان می کند: «به طور مثال، بیشینه دمای دیروز تهران ۱۸ و امروز(چهارشنبه) به ۱۴ درجه سانتیگراد می رسد. بیشینه دمای استان اردبیل با ۵ درجه کاهش دما نسبت به دیروز، امروز ۱۳ درجه سانتیگراد را تجربه می کند و شهر رشت نیز با کاهش دمای ۴ درجه ای نسبت دیروز، امروز بیشینه دمای رشت به ۱۶ درجه سانتیگراد می رسد.»

کارشناس هواشناسی اضافه می کند: «همچنین ساری دیروز بیشینه دمای ۲۴ درجه را تجربه کرد و امروز به ۱۸ درجه می رسد و البته تا روز جمعه به ۱۶ درجه سانتیگراد خواهد رسید.»

مراجعه خوزستانی‌ها به بیمارستان

آلودگی هوا در کلانشهرهای صنعتی مشکلاتی زیادی را به وجود آورد به طوری که معاون درمان علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد بیش از ۲۳۰۸ خوزستانی دچار مشکلات تنفسی به بیمارستان‌های این استان مراجعه کرده‌اند.

میثم معزی با بیان اینکه از جمعه تا دوشنبه این هفته (۱۰تا ۱۳ آذرماه) به ترتیب ۴۶۹، ۵۹۷، ۵۹۲ و ۶۵۰ نفر با مشکلات قلبی و تنفسی به اورژانس بیمارستان‌های استان مراجعه کردند، افزود: تمام دست‌اندرکاران تامین سلامت مردم از جمله معاونت‌های درمان و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و سایر دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان خوزستان و زیرمجموعه‌های مرتبط از جمله مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، بیمارستان‌های تابعه و تمامی تیم‌های پزشکی و پرستاری در آمادگی کامل جهت خدمت‌رسانی به مردم بوده و هستند.

یک ماه آلوده در اصفهان

از اصفهان هم خبر می‌رسد که کلانشهر اصفهان از آبان ماه تا امروز حدود یک ماه هوای ناسالم داشته است که از این میزان ۱۳ روز آن، شرایط هوا برای عموم ناسالم بود.

مدیرکل مدیریت بحران اصفهان با اعلام این خبر گفت: سکون و پایداری جوی یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوای کلان‌شهر اصفهان است. با سرد شدن هوا شرایط وارونگی هوا به وجود می‌آید و زمانی که این پدیده با پایداری جویی و عدم خودپالایندگی هوا همراه می‌شود، موجب غلظت آلاینده‌ها و عدم عبور آلودگی از جو خواهد شد و این وضعیت در شهرهای صنعتی و پرجمعیت بیشتر به وجود می‌آید.

منصور شیشه‌فروش با بیان اینکه این کلان‌شهر روز دوشنبه، ۱۴ آذر آلوده‌ترین شهر کشور بود، متذکر شد: با توجه به شرایط خاص جغرافیایی اصفهان، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از روزهای سال وزش باد موثر برای جابه‌جا کردن آلاینده‌ها را نداریم و به همین دلیل آلاینده‌ها در جو اصفهان می‌مانند.

او با بیان اینکه در نیمه دوم سال صنایع و خودروها منشاء اصلی آلودگی هوا هستند، گفت: براساس مطالعات انجام شده حدود ۷۶ درصد از شرایط آلودگی در اصفهان، به منابع آلاینده متحرک مانند خودروها مربوط می‌شود و مابقی آن توسط صنایع، کارگاه‌ها و مصرف گاز خانگی به وجود می‌آید. کانون‌های گرد و غبار یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا در اصفهان به شمار می‌روند و خشکی هوا، خشک شدن زاینده‌رود و مزارع کانون‌های گرد و غبار را ایجاد می‌کنند و این وضعیت به شرایط آلایندگی هوا در اصفهان اضافه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

هشدار جدی درباره باران پیش رو | خبر بد درباره وضعیت آب و هوا در هفته آینده | آخر هفته هوا چگونه است؟!

کد خبر 813457
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • دروغگو IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    10 0
    هواشناسی فقط بودجه رامیگیره ودروغ تحویل میده چون کارشناس ندارنداول گفتن مهربارندگی زیادداریم بعدشدابان بعدگفتن ازاول اذردوباره گفتن از15اذربودجه فقطصرف اضافه کار وپاداش وماموریت میشه ونتیجه دروغ تحویل میدن
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    9 0
    اصل کار پوله. همه مردم ایران فدای خواسته های مالی ...
  • منوچهر IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    0 0
    یعنی واقعا رسیدن با این پیش بینی هواشناسی.
  • هم وطن IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۵
    2 0
    باران مگه بیکاره.اگر از آسمان اسکناس بباره بازم تورم و گرانی بیداد میکنه.