رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی آمار فوتی‌ها موتورسیکلت سواران، گفت: در آمار ۷ ماهه تصادفات منجر به فوت شهر تهران، ۵۰ درصد آمار متوفیان به راکبان موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شده است.

تصادف موتورسیکلت - تصادف ساختگی

سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در گفتگو با خبرنگار همشهری آنلاین به آمار و ارقامی عجیب در رابطه با تصادف‌های منجر به فوت موتورسواران اشاره کرد و گفت: موتورسوارها به یکی از معضلات شهر تهران تبدیل شده‌اند تا جایی که در آمار ۷ ماهه تصادفات منجر به فوت شهر تهران، ۵۰ درصد آمار متوفیان به راکبان موتورسیکلت‌ها اختصاص داده شده است. سهم تقصیری که موتورسیکلت سوارها در تصادفات منجر به فوت دارند، بیش از ۷۰ درصد است چرا که در اکثر موارد این موتورسوارها سرعت غیرمجاز داشتند و نتوانسته‌اند تعادل خود را در حرکت حفظ کنند.

او در رابطه با بیشترین دلیل فوت موتوری‌ها، توضیح داد: تغییر مسیرهای ناگهانی، سرعت بالا و عبور آنها از میان خودرو مهم‌ترین دلیل تصادف و فوت استفاده کنندگان از این وسیله نقلیه است، موتوری‌ها در بسیاری از مواقع در نقاط کور خودروها به خصوص ماشین‌های سنگین قرار می‌گیرند. متأسفانه موتورسیکلت سواران گمان می‌کنند که با هر سرعتی می‌توانند در شهر حرکت کنند، به همین دلیل نمی‌توانند کنترل درستی بر موتور داشته باشند و خودشان منجر تصادف و حتی مرگ می‌شوند.

به گفته سرهنگ جوانبخت«موتورسواران تهران بیشترین تردد را در منطقه ۱۲ دارند چرا که در این نقطه از شهر موتورسیکلت وسیله امرار معاش و جا به جایی کالا در اطراف بازار است، در این منطقه به دلیل اینکه موتوسوارها مجبور هستند با سرعت پایین دست به حمل بار بزنند، تصادف‌ها با کمترین خسارت همراه می‌شوند و آمار تصادف منجر به فوتی در منطقه ۱۲ پایین است، مگر اینکه موتور سیکلتی از خط ویژه حرکت کند، در این صورت چون موتورها با سرعت بالا حرکت می‌کنند و می‌خواهند از اتوبوس‌ها سبقت بگیرند، ممکن است شاهد اتفاقات ناخوشایندی باشیم.»

گلوگاه‌های مرگ موتورسواران

بزرگراه‌های تهران به محلی برای تصادف‌های منجر به فوت موتورسواران تبدیل شده است، جوانبخت در این رابه توضیح داد: ۵۸ درصد از تصادف‌های منجر به فوت موتورسواران در بزرگراه‌ها و باقی تصادف‌ها در سایر معابر اتفاق می‌افتد.متأسفانه چند بزرگراه در شهر تهران به عنوان گلوگاه مرگ موتورسواران شناخته می‌شود، بزرگراه نواب که به تونل توحید ختم می‌شود یکی از این نقاط است که در ۷ ماه گذشته منجر به فوت ۵ موتورسوار به دلیل تصادف شد. در بزرگراه امام علی(ع) نیز شاهد فراوانی تصادف موتورسیکلت هستیم، بزرگراه آزادگان نیز که کمربندی محسوب می‌شود و خودروهای سنگین در آن بسیار تردد می‌کنند، تصادف‌های بسیاری برای موتورسواران رقم می‌زند.

بیشترین مرگ و میر در ساعات ابتدایی صبح

او افزود: براساس بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم، ۴۸ از تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت‌ها در بازه زمانی ۶ صبح تا ۱ بعدازظهر اتفاق می‌افتد، نزدیک به ۳۷ درصد این تصادف‌ها در ساعات ۱ بعدازظهر و ۸ شب و همچنین ۱۵ درصد تصادف‌ها میان ۹ شب تا ۶ صبح روز بعد رخ می‌دهد. این بازه‌های زمانی با میزان تردد موتورسیکلت ارتباط دارد و نکته مهم این است که تصادف‌هایی رخ داده از ساعت ۹ شب تا ۶ صبح با شدت بالایی هستند چرا که موتورسیکلت با سرعت بالا در معابر خلوت رخ می‌دهد.

۷۰ درصد موتورسواران کلاه ایمنی ندارند

رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: متأسفانه موتورسوارها علاقه ای به استفاده از کلاه ایمنی ندارند و نزدیک به ۷۰ درصد رانندگان موتورسیکلت از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند. در بیشتر مواقع موتورسوارها تنها کلاه ایمنی را همراه خود حمل می‌کنند. در ۶ ماهه دوم سال که هوا سرد می شود و موتورسوارها از کلاه ایمنی استفاده می‌کنند، شدت تصادف‌ها کاهش پیدا می‌کند و تصادف‌ها بیشتر به جراحت ختم می‌شوند، در فصل تابستان که موتورسوارها به دلیل گرما علاقه‌ای به استفاده از کلاه ندارند،‌ شاهد هستیم که بیشتر تصادف‌های موتورسواران منجر به فوت می‌شود. ما شاهد هستیم که در مناطق مرکزی شهر موتورسواران در خطوط ویژه اتوبوس‌ها تردد می‌کنند و حوادث ناگواری را رقم می‌زنند.

تبلیغ موتور بلای جان شهروندان شده است

به گفته جوانبخت«در مقایسه آمار ۷ ماهه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه باید گفت که آمار تصادف‌ها کاهش پیدا نکرده است چرا که به دلیل تبلیغات وسیعی که کارخانه‌های تولیدکننده برای خرید آسان موتور انجام می‌دهند و همچنین قیمت بالای خودرو و ترافیک شهر، شاهد افزایش میزان استفاده کننده از این وسیله نقلیه هستیم تا جایی که آمار شماره گذاری موتور در یک سال گذشته چندین برابر شده است.»

نیمی از موتورسواران گواهینامه و مهارت رانندگی ندارند

او افزود: از سوی دیگر باید بدانیم که بیش از نیمی از راکبان موتورسیکلت‌ها بدون اینکه مهارت لازم برای برای راندن موتورسیکلت را داشته باشند یا گواهینامه بگیرند، این وسیله را می‌خرند و سوار می‌شوند. متأسفانه سن استفاده از موتور به شدت کاهش یافته است.

کاهش میانگین سنی فوتی‌های موتورسیکلت

سرهنگ جوانبخت با اشاره به اطلاعات ۲ سال اخیر، گفت: رصد ما در ۲ سال اخیر نشان می‌دهد که با توجه به افزایش قیمت خودرو، استقبال از موتور به شکل چشم گیر افزایش پیدا کرد و علاوه بر آمار افزایش میزان تصادف‌ها ما شاهد هستیم که بیشتر فوتی‌های موتورسیکلت‌ها در سن ۲۵ تا ۳۶ سال هستند در حالی که تا چند سال پیش این میانگین در محدوده ۴۰ سال به بالا بود.

به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ «آمار به ما نشان می‌دهد که آمار متوفیان تصادف‌های موتورسیکلت‌ها در ۷ ماهه امسال نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، ۲۶ درصد افزایش یافته است. این نشان می دهد که تعداد موتورسیکلت‌ها و استفاده کنندگانش افزایش و از سوی دیگر سن راکبان موتور کاهش یافته است. این اتفاق یک زنگ خطر برای پلیس و خانواده‌ها است.موتورسیکلت‌ها در موضوع تصادف‌های عابران پیاده و آمار مجروحان هم نقش پر رنگی دارند.»

کد خبر 813419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha