رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه توجه جدی به بودجه داشتیم تا بودجه منضبط شود و کسری تراز عملیاتی اتفاق نیفتد.

قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف دوشنبه شب در گفت وگوی زنده تلویزیونی به تشریح مصوبات لایحه برنامه هفتم توسعه پرداخت و با گرامیداشت روز مجلس و سالروز شهادت شهید مدرس افزود: خروجی برنامه هفتم نتیجه زحمات دولت و مجلس است و شاهد بودم که از ابتدای تشکیل دولت و قبل از شکل‌گیری این دولت، بحث تدوین برنامه هفتم در رفت و برگشت‌های بین دولت و مجلس بود و این برنامه بسیار مهم و اساسی است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ای تحولی باید آرمانگرا و واقع بین باشد که به سرنوشت برنامه‌های گذشته گرفتار نشود.

قالیباف افزود:در این دوره مجلس، نمایندگانی از ادوار تجربه خوبی در زمینه تدوین برنامه داشتند؛ هم نیروهای جوانی بودند که در این بخش مسلط بودند و هم بخشی از مجلس، مدیران اجرایی قوی در سطوح وزیر، معاون وزیر بودند که این برنامه را تدوین کردند.
رییس قوه مقننه ادامه داد: امیدوارم این برنامه بتواند برای مردم لذت بخش باشد و چشم انداز خوبی برای کشور داشته باشد.

قالیباف با اشاره به افق آینده برنامه هفتم گفت: بار اصلی برنامه بر دوش دولت است البته این برنامه برای همه دستگاههای اجرایی و همه نهادهای غیردولتی، مجلس و قوه قضاییه تعیین تکلیف کرده اما رسالت اصلی بر عهده دولت است و این اراده بسیار مهم و کلیدی است و دولت این آمادگی را دارد که برنامه را عملیاتی کند.

وی با اشاره به مصوبات برنامه هفتم گفت: در این برنامه توجه جدی به بودجه داشتیم تا بودجه منضبط شود و کسری تراز عملیاتی اتفاق نیفتد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وقتی حرف از رشد اقتصادی می زنیم بحث بهره وری نیز به میدان می آید. در حوزه بهره وری و مدیریت نیز گام برداشتیم. یک دولت هوشمند و چابک در بالابردن بهره وری نقش دارد. از سوی دیگر باید از دارایی های سودآور دولت استفاده شود.

وی با بیان اینکه مولد سازی یکی از موضوعات مهم است، تصریح کرد: روش تامین منابع و جلوگیری از بنگاه داری بخش ها دولتی مهم است و یکی از نکات که خیلی مهم است و در برنامه هفتم دیدیم رابطه دولت و نفت است. نفت اموال ما و یک سرمایه ما است که باید آن را تبدیل به ثروت کنیم به نحوی که روز به روز برای ما ارزش افزوده ایجاد کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر سال در احکام دائمی بودجه و سیاست های کلان به خاطر اینکه وابستگی به نفت را کم کنیم، درصدی از بودجه نفت را به صندوق توسعه ملی می دهیم. اکنون ۴۲ درصد از محل فروش نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی داده می شود. تاکنون حدود ۱۵۰ میلیارد دلار طی سالیان گذشته پول به صندوق توسعه ملی واریز شده و حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از این میزان به دلیل نیازهای مختلف دوباره به دولت برگشته است و بخشی از آن به بخش خصوصی داده شده و بخشی نیز اکنون در صندوق توسعه ملی است.

قالیباف افزود: در برنامه، یک تصمیم جدی و اساسی گرفتیم. در یکی از احکام برنامه این را دیدیم که بابت طلبی که صندوق توسعه ملی دارد؛ با اولویت میادین مشترک نفتی و گازی این اجازه را دادیم تا سقف همین ۱۰۰ میلیارد دلار که طلب صندوق است، از این میادین استفاده کند تا از سرمایه در اختیار خود به اضافه فرصت هایی که دارد از ظرفیت سرمایه های ارزی و ریالی بهره ببرد. واقعیت این است که امروز بخشی از مردم ما به دهها دلیل منطقی یا غیرمنطقی بخشی از ارز را ذخیره کردند. این سرمایه را یکجا بایگانی و راکد می کند.

کد خبر 813199
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجلس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 0
    منظورت کدام مردمه؟ما که بزحمت نون شبمان را در میاریم چه رسد به ذخیره دلار!