عضو شورای شهر تهران گفت: خودروهای فرسوده و نسل قدیم به‌عنوان یکی از منابع آلایندگی هوای تهران مطرح هستند که باید نسبت به از دور خارج کردن آنها اقدام شود، اما این خودروهای جدید که تولید می‌شوند، به همان شدت خودروهای قدیمی ایجاد آلایندگی نمی‌کنند.

دستگاه سنجش آلودگي هوا

سیدجعفر تشکری‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، اظهار کرد: اینکه در بحث آلودگی هوا بگوییم صرفا خودروهای غیراستاندارد یا صرفا سوخت‌های بی‌کیفیت مقصر هستند، حرف درستی نزده‌ایم. هر دو موضوع در معضل آلودگی هوای تهران تأثیرگذار است؛ جدا از آنکه کیفیت سوخت در این امر بسیار مؤثر است و هرچه سوخت پاک‌تر استفاده کنیم میزان آلایندگی کمتر خواهد بود، استاندارد بودن خودروها نیز در این خصوص تأثیرگذار ست.

وی ادامه داد: اما آنچه مشخص است، اینکه سالانه بیش از یک‌میلیون خودرو به‌ خودروهای کشور اضافه‌ می‌شود و متأسفانه در مقابل، خودروهای فرسوده خارج نمی‌شوند. نتیجه این شده که خودروهایی که با تکنولوژی ده‌ها سال قبل ساخته شده‌اند همچنان در شهر تردد می‌کنند و بر افزایش میزان آلایندگی شهر می‌افزایند.

تشکری‌هاشمی گفت: بنابراین خودروهای فرسوده و نسل قدیم به‌عنوان یکی از منابع آلایندگی هوای تهران مطرح هستند که باید نسبت به از دور خارج کردن آنها اقدام شود، اما این خودروهای جدید که تولید می‌شوند، به همان شدت خودروهای قدیمی ایجاد آلایندگی نکرده و مجهز به استانداردهای یورو ۴ یا ۵ هستند و آلودگی آنها نسبت به‌خودروهای قدیمی کمتر است، اما به‌هرحال این خودروها هم به‌دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید آلایندگی دارند، ولی شدت آن کمتر است و صفر نیست.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تصریح کرد: آنچه بیشتر از هرچیزی بر معضل آلودگی هوا دامن می‌زند خودروهای فرسوده‌ای است که هنوز در شهر هستند. این خودروهای بی‎‌کیفیتی که در دوره‌های گذشته وارد کشور شده‌اند از جمله منابعی بوده‌اند که در شهر ایجاد آلایندگی می‌کنند. جدا از این موارد، ضروری است که شرکت کنترل کیفیت هوا به موضوع وضعیت سوخت ورود کند و به‌صورت برنامه‌ای آزمایش‌هایی روی انواع سوخت‌های سبک و سنگین انجام و گزارش آن را ارائه دهد تا بدانیم وضعیت فعلی پایتخت در بحث کیفیت سوخت در چه شرایطی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم آلودگی اتوبوس‌های مسافری شهری ۲.۵ تا ۴درصد اعلام شده است، گفت: حرکت شهرداری در راستای برقی‌سازی‌ این ناوگان اقدام بسیار خوبی است و کاهش همین رقم هم می‌تواند در بهبود وضعیت کیفیت هوا تأثیرگذار باشد،اما مسئله اصلی این است که ابتدا باید به موضوع موتورسیکلت‌ها ورود داشته باشیم؛ چراکه بین ۲۰ تا ۳۰درصد از آلایندگی هوای تهران به این منابع متحرک اختصاص دارد و نوسازی و جایگزینی آنها با موتورهای برقی می‌تواند در این امر تأثیرگذار باشد.

تشکری‌هاشمی بیان کرد: بعد از موتورها باید به‌سمت خودروهای شخصی حرکت کنیم؛ هرچند که اتوبوس‌های شرکت واحد هم باید نوسازی شوند، اما سهم این اتوبوس‌ها در ایجاد آلایندگی کم بوده و حتی اگر کل این اتوبوس‌ها نوسازی یا برقی شوند باز هم تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا نخواهد داشت. باید به سمت نوسازی خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها برویم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تاکسی‌ها نیز در وضعیت خوبی قرار ندارند و استانداردهای آنها پایین است. تاکسی‌ها ۴برابر خودروهای شخصی در شهر تردد داشته و نیاز به نوسازی و برقی شدن دارند، اما اگر در بحث آلودگی هوا بخواهیم اولویت‌بندی کنیم در ابتدا باید خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های بنزین‌سوز جایگزین موتورهای برقی شوند و بعد از آن تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها را نوسازی کنیم. در نهایت نیز نسل جدید خودروها باید به‌ سمت برقی شدن بروند.

کد خبر 813178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
    0 0
    واردات خودرو نو را برای همه ازاد کنید بدون محدودیت حجم موتور و بدون محدودیت قیمت