مردی که از تشکیل دادن خانواده می‌ترسد و عروسک‌هایش را می‌فروشد چطور مردی است؟

حباب عروسكي

همشهری آنلاین: «حباب عروسکی» فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی کریستین گور و دِیمیَن کولاش جونیور است و در آن زک گالیفیناکیس، الیزبات بنکس، سِرا اسنوک و جرالدین ویزواناتان بازی می‌کنند.

داستان از این قرار است: تای وارنر، تاجر امریکایی که در کار بازاریابی مهارت دارد، در دهه ۱۹۹۰ میلادی موفق می‌شود عروسک‌هایی به نام «بینی بی‌بی» تولید کند که مردم دیوانه‌وار عاش‌شان می‌شوند. هر کسی، فارغ از سن و سالش، می‌خواهد از این عروسک ها داشته باشد. تای با همکاری زنان زندگی‌اش موفق می‌شود که تجارتش را گسترش دهد و همزمان با رشد اینترنت و راه افتادن سایت‌های خرید و فروش آنلاین، عروسک‌های تای ارزش کلکسیونی پیدا می‌کنند. تای آنقدر که در کارش موفق است، در ارتباطش با رابی، شریک زندگی و حرفه‌ای‌اش، موفق نیست. تای رابی را از کار کنار می‌گذارد و بعد با شیلا آشنا می‌شود، اما به او وفادار نمی‌ماند و حق و حقوق دستیارش، مایا، را هم که به رشد تجارتش کمک زیادی کرده نادیده می‌گیرد.

بازیگر فیلم «خماری» در نقش یک مدیر بدجنس | اتحاد زنان علیه مردی که عروسک‌ها بچه‌هایش بودند

فیلم همه کلیشه‌هایی را که مربوط به ظهور و افول شرکت‌های تجاری مشهور است به کار می‌گیرد. شخصیت اصلی ماجرا ـــ مطابق کلیشه‌ها ـــ به همان اندازه که انتظار می‌رود بدجنس است و حاضر نیست هیچ‌کس، مخصوصا هیچ زنی، را شریک موفقیتش کند.

همین امسال شاهد چند فیلم درباره شرکت‌های تجاری بوده‌ایم که تقریبا الگوی روایی مشابهی دارند. «بلک‌بری»، «ایر»، «تتریس» و «کلاه‌برداران درد» روند تاسیس و توسعه شرکت‌های بزرگ تجاری را به تصویر می‌کشند و کم و بیش همگی‌شان روی دو سه شخصیت اصلی و موانع و دست‌اندازهایی که پیش روی آنها برای توسعه کسب و کارشان وجود دارد، کشمکش‌های اخلاقی شخصیت‌های اصلی با خودشان، روابط سست و ناپایدار با اطرافیان‌شان و در نهایت افول و سقوط‌ آن شرکت تمرکز می‌کنند. «حباب عروسکی» عین سایر درام‌های تجاری از همین الگو پیروی می‌کند.

فیلم سه راوی زن دارد که همگی در هر کاری که می‌کنند محق‌اند و هیچ ارزش اخلاقی‌ای را زیر پا نمی‌گذارند ـــ و حتی اگر چنین کنند به قصد نمایش بدذاتی مرد هیولاصفتی است که آنها را سرکوب کرده ـــ اما تای هیولایی است ناتوان از تشکیل خانواده و عروسک‌هایش را که مثل فرزندان نداشته‌اش هستند برای ثروتمند شدن می‌فروشد.

اتحاد زنان با یکدیگر به ضرر تای تمام می شود و همه آنها به آنچه می‌خواهند می‌رسند، اما تای ورشکست مالی و اخلاقی می‌شود. همین نگاه یکطرفه به این داستانِ واقعی و احمق و ضعیف نشان دادن تای و تقدیس و تشویق حریفان باهوش و قوی مؤنثش فیلم را زمین زده است. در واقع نگرش فمینیستی فیلم به ضررش تمام شده، هرچند یک‌بار تماشایش کاملا بی‌ضرر است.

زک گالیفیناکیس که در سه‌گانه «هنگ اور/ خماری» نقش آلن را با خبرگی بازی کرده، در اینجا هم بازی قابل قبولی دارد و در نقش شخصیتی که حتی از خوبی کردن به بچه‌ها هم عاجر است، کاملا پذیرفتنی است.

کد خبر 813045
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha