حدود ۱۰ درصد کودکان دچار انواع اختلالات گفتاری مثل اختلالات تلفظی، اختلال در صوت گفتار، اختلال در درک گفتار و لکنت زبان هستند.

کودکان - موبایل

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: براساس آمارهای موجود، میزان شیوع اختلالات گفتاری در کودکان ۵ تا ۱۰ درصد است؛ یعنی ۵ تا ۱۰ درصد کودکان دچار انواع اختلالات گفتاری مثل اختلالات تلفظی، اختلال در صوت گفتار، اختلال در درک گفتار، مسائل مربوط به اوتیسم، لکنت زبان و ... هستند. در ایران نیز به گفته متخصصان گفتاردرمانی این آمار بالا است و یک دلیل آن به پاندمی کرونا برمی‌گردد که باعث خانه‌نشین شدن کودکان و دیجیتال‌گرا شدن آنان شد.

اختلال در گفتار، به اختلالی گفته می‌شود که موجب تاخیر در گفتار کودک - نسبت به هم‌سالان - می‌شود، یا کودک در بیان حرف‌های روزمره و عواطف و احساسات خود ضعیف و ناتوان است، کلمات و حرف‌های دیگران را به خوبی درک نمی‌کند و نمی‌تواند به آن واکنش نشان دهد، در پاسخ دادن به سوالات ساده اطرافیان ناتوان درمی‌ماند، یا دچار لکنت زبان است.

متخصصان تاکید دارند که والدین به محض ملاحظه موردی مشکوک در کودک خود باید حتما به گفتاردرمانگر مراجعه کنند تا مشکل کودک‌شان در سنین پایین برطرف شود. در غیر این صورت این اختلال در بزرگسالی به طور صددرصد برطرف نخواهد شد.

بیشتر بخوانید؛

عصر دیجیتال و کودکانی با گفتارهای ضعیف

مرتضی پودینه، کارشناس گفتاردرمانی به همشهری‌آنلاین می‌گوید: از هر ۱۰ کودکی که توسط والدین به ما مراجعه‌ می‌کنند، ۹ نفرشان یا دیجیتال‌بی‌بی هستند، یا اختلال اوتیسم دارند یا دچار تاخیر در گفتار هستند.

پودینه می‌گوید: الان خیلی از پدر و مادرها شاغل هستند و ساعت‌های زیادی کنار کودک‌شان نیستند و برایش پرستار می‌گیرند. پرستار هم بچه را جلوی تلویزیون می‌گذارد تا مشغول بشود. یا خیلی از والدین موقع غذا خوردن، موبایل می‌دهند دست کودک تا زودتر غذایش را تمام کند. در حالی که این موضوع آسیب شدیدی به رشد ذهنی و بیانی و زبانی کودک می‌زند.

این گفتاردرمانگر تاکید می‌کند: شما تا ۵ سالگی کودک اصلا نباید به هیچ عنوان او را بیشتر از یک ساعت در معرض اسکرین‌ها قرار دهید. تازه همین یک ساعت هم باید در حضور یکی از اعضای خانواده باشد. این بزرگ‌ترین اشتباه است که یک خانواده می‌تواند در حق کودک خود بکند. آخرین مقالاتی که وجود دارد، حاکی از این است که این موضوع به "قدرت بیان احساس" فرد در بزرگسالی آسیب می‌زند.

از هر ۹ کودک مراجعه‌کننده به گفتاردرمانگر ۹ کودک دیجیتال‌باز هستند | آمار بالای اختلالات گفتاری در کودکان ایرانی | موبایل را نامحدود دست کودک ندهید

پودینه می‌گوید: موضوع دیگری که گفتار کودک را دچار مشکل می‌کند، پخش انیمیشن‌های زبان اصلی برای کودک است. موضوع این است که تا ۲.۵ سالگی طول می‌کشد تا زبان اصلی یا زبان مادر کودک کامل شود و اگر قبل از این سن برایش انیمیشن زبان دوم مثل انگلیسی، آلمانی و ... بگذارند که تماشا کند، دچار مشکل در گفتار می‌شود. کودک هنوز درکی از کلمه "سیب" ندارد، اما انیمیشن دارد به او "Apple" را یاد می‌دهد. خب این کودک قطعا در گفتار روزمره‌اش دچار اختلال می‌شود.

این کارشناس گفتاردرمانی درباره علائم اختلال گفتاری در کودکان توضیح می‌دهد: علائم اختلال گفتاری در کودک ابتدا خود را به شکل «تاخیر در گفتار» نشان می‌دهد. بعد از تاخیر، «به صورت اوتیسم» خود را نشان می‌دهد. بعضی از کودکان ممکن است از همان اول دچار اوتیسم باشند. مشکل بعضی از کودکان اما تاخیر در گفتار است که به دلیل مراجعه دیرهنگام تبدیل به اوتیسم می‌شود. برای بعضی‌ از کودکان مشکلات تلفظی پیش می‌آید که تا بزرگسالی با آنها می‌ماند. بعضی از کودکان هم دچار لکنت می‌شوند. البته این مشکل جدا است.

آمار بالای اختلالات گفتاری در کودکان ایران

این گفتاردرمانگر درباره فراوانی مشکل اختلال در گفتار کودکان در کشور می‌گوید: آمار اختلال در گفتار کودکان در کشور بسیار بسیار زیاد است. یک دلیل بزرگ و مهم آن به کرونا برمی‌گردد. با شیوع کرونا، حدود ۲ سال بچه‌ها در خانه ماندند و دیجیتالی یا دیجیتال‌باز شدند. دلیل دیگرش این است که فشارهای اقتصادی و سخت شدن زندگی‌ها باعث شده که پدر و مادر کار می‌کنند تا زندگی‌شان بچرخد. بچه هم به ناچار پیش پدربزرگ و مادربزرگ یا پرستار می‌ماند و طبیعی است که دچار مشکلاتی در زبان و بیان می‌شود.

پودینه ادامه می‌دهد: یک عده دیگر هم کودکانی هستند که خانواده‌های آنها سعی دارند کودک خود را دیجیتال بار بیاورند. این والدین خیلی ذوق می‌کنند که کودکشان می‌تواند فلان بازی دیجیتال را تا فلان مرحله انجام دهد. اما نمی‌دانند که این مساله چقدر به سلول‌های خاکستری مغز کودک آسیب می‌زند. پس به والدین تاکید فراوان می‌کنیم که گوشی موبایل، تبلت، آی‌پد و تلویزیون را به صورت نامحدود در اختیار کودک خود نگذارند و حتما آن را تحت کنترل‌ خود داشته باشند.

از هر ۹ کودک مراجعه‌کننده به گفتاردرمانگر ۹ کودک دیجیتال‌باز هستند | آمار بالای اختلالات گفتاری در کودکان ایرانی | موبایل را نامحدود دست کودک ندهید

کد خبر 812978
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha