چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۹
۰ نفر

گروه محیط‌زیست- سپیده سمائی: با اجرای طرح سنجش میزان آلایندگی خودروهای در حال تردد می‌توانیم به‌طور دقیق میزان آلایندگی انواع خودرو‌ها را مشخص کرده و آلاینده‌ترین خودروها را معرفی کنیم.

اظهارات دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حالی است که تا پیش از این میزان آلایندگی خودروها براساس فرضیه‌های موجود بود و آنچه شرکت‌های خودروساز براساس سن و کارکرد خودرو اعلام می‌کردند.

اعلام میزان آلایندگی خودروهای مختلف براساس نتایج معاینه فنی نیز تنها میزان آلایندگی خودروها را در حالت درجا مشخص می‌کند، حال آنکه میزان دقیق تولید آلایندگی در خودروها در حالت حرکت مشخص می‌شود.

برای سنجش آلودگی خودرو‌‌های صفر کیلومتر معمولا شرایط حرکت شبیه‌سازی می‌شود، یعنی خودرو در شرایط کنترل‌شده روی غلتک‌هایی حرکت می‌کند تا دود خروجی از اگزوز آزمایش شود.

دکتر رشیدی با بیان اینکه میزان آلایندگی خودروها در همه دنیا در حال حرکت مشخص می‌شود، به همشهری می‌گوید: ما باید میزان آلایندگی خودروها را در حالت حرکت و در شرایط واقعی مشخص کنیم، تا مشخص شود آلاینده‌ترین خودروهای ایران کدامند و همچنین میزان کارکرد خودروها و شرایطی ترافیکی تا چه حد در تولید آلایندگی خودروها تاثیر دارد.

رشیدی با بیان اینکه برای اجرای این طرح 500 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، می‌افزاید: نتایج اجرای این طرح می‌تواند به مدیریت، تصمیم‌گیری و سیاستگذاری‌های کلان در کشور کمک کند و شرایطی را فراهم کند که به‌طور دقیق سهم آلایندگی هر نوع از خودروها بسته به نوع و میزان کارکردشان مشخص شود.

البته برای اجرای این طرح به دستگاه خاصی برای سنجش آلایندگی نیاز است که این دستگاه درون خودروها نصب می‌شود و یک دستگاه نمونه‌گیر نیز باید در اگزوز خودرو نصب شود تا میزان آلایندگی یک خودرو را براساس سرعت، نحوه رانندگی، میزان کارکرد و غیره در شرایط مختلف مشخص کند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، هزینه خرید هر دستگاه سنجش آلایندگی هوا در خودروهای در حال حرکت را حدود 300 میلیون تومان اعلام می‌کند: این سیستم تنها برای سنجش آلایندگی خودروها به کار می‌رود و امکان سنجش آلایندگی موتورسیکلت با این دستگاه وجود ندارد.

اعتبار 500 میلیونی مورد نیاز برای اجرای این پروژه که شامل هزینه خرید دستگاه و ایجاد بانک اطلاعات و غیره می‌شود از سوی شهرداری تهران تامین می‌شود.

اعتباری که اگر به موقع در اختیار شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران قرار گیرد، این طرح از نیمه دوم سال‌جاری در تهران اجرایی می‌شود:بنا داریم تا با در نظر گرفتن یک جامعه آماری مناسب از انواع خودرو‌ها با مدل‌ها و سنین مختلف هر روز دستگاه سنجش را روی یک خودرو نصب کنیم تا اطلاعات مربوط به میزان آلایندگی انواع و اقسام خودرو‌ها در شرایط مختلف ترافیکی و رانندگی به دست آید.

به گفته رشیدی، با به کارگیری این سیستم علاوه بر مشخص کردن میزان آلایندگی خودروها، تاثیر الگو و نحوه رانندگی در میزان تولید آلودگی هوا مشخص می‌شود و با نتایج به دست آمده این امکان به‌وجود می‌آید که بهترین روش رانندگی در شهری مانند تهران که با ترافیک مواجه است، مشخص شود تا با اصلاح الگوی رانندگی و همکاری شهروندان درصدی از میزان آلودگی هوا کاسته شود.

کد خبر 81297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز