رئیس جمهور کوبا پس از ۲۲ سال از آخرین سفر فیدل کاسترو رییس جمهور فقید این کشور در صدر هیئتی عالی رتبه به ایران سفر کرد.

کوبا

به گزارش همشهری آنلاین،خرداد ماه سال جاری بود که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در قالب سفر منطقه‌ای به آمریکای لاتین پس از ۱۲ سال به دعوت رسمی همتای کوبایی خود به هاوانا سفر کرد که در جریان این سفر ۶ سند و تفاهم نامه همکاری در بخش‌های قضائی، همکاری‌های جامع سیاسی، مناسبات گمرکی و مشارکت در حوزه فناوری اطلاعات به امضای مقامات عالی‌رتبه دو کشور رسیده بود.

گسترش روابط میان ایران و کوبا

اما امروز ۲۲ سال بعد از زمان سفر رهبر فقید انقلاب کوبا، فیدل کاسترو به ایران، میگل دیاز-کانل برمودز رئیس‌جمهور کوبا در حالی به عنوان کانون جبهه مقاومت ضدامپریالیستی در منطقه امریکای لاتین، به ایران سفر می‌کند که کوبا در زمان حکومت شاه با ایران رابطه نداشت، همچنان که از دیرباز روابط خود با اسرائیل را هم قطع کرده بود. روابط بین دو کشور با پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد. به طور کلی، اولویت کوبا در روابط بین‌الملل همواره گسترش روابط با کشورهای مستقل از نظام سلطه بوده است.

کوبا کشوری انقلابی، ضد امپریالیستی و ضد آمریکایی است که سال‌های زیادی است تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا قرار دارد، اما ذره‌ای از مواضع خود در این موضوع عقب‌نشینی نداشته است.کوبا همچنین به عنوان یک کشور انقلابی بارها در مجامع بین‌المللی از ایران حمایت کرده، ضمن اینکه در موضوعات و دفعات مختلف نشان داده که به نفع فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی موضع‌گیری می‌کند چرا که سالهاست از پیشتازان مبارزه با استبداد و استکبار و سلطه‌گری همه جانبه آمریکا به شمار می‌رود.کوبا در زمینه مسائل پزشکی و درمانی از جمله کشورهای پیشتاز است که در برخی بخش‌ها موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده به همین جهت می‌توان انتظار داشت شاهد توسعه روابط بین ایران و کوبا در این زمینه باشیم.کوبا در زمینه مسائل پزشکی و درمانی از جمله کشورهای پیشتاز است که در برخی بخش‌ها موفقیت‌های قابل توجهی کسب کرده به همین جهت می‌توان انتظار داشت شاهد توسعه روابط بین ایران و کوبا در این زمینه باشیم.بی شک توسعه ارتباطات ایران و کوبا از جهات بسیاری قابل تامل است ضمن اینکه ارتباطات مثبت ایران با کوبا به سایر کشورهای آمریکای لاتین کشیده می‌شود که از بسیاری جهت اعم از یافتن بازارهایی برای صادرات کالای ایرانی و واردات بخشی از نیازمندی‌های ایران و توسعه مباحث سیاست خارجی در عرصه بین‌الملل حائز اهمیت است.

سفر رئیس جمهور کوبا به ایران بعد از 22 سال

برنامه های سفر به تهران

مراسم استقبال رسمی از رئیس‌جمهور کوبا صبح روز دوشنبه توسط سید ابراهیم رییسی در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد. پس از مراسم استقبال رسمی و معارفه هیأت‌های همراه، ملاقات خصوصی رؤسای دو کشور، نشست مشترک هیات عالیرتبه و مراسم امضای اسناد و تفاهمنامه‌های همکاری برگزار شد و سپس دو رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی مشترک نتایج و دستاوردهای رایزنی‌های فیمابین را تشریح کردند.میگل دیاز کانل در جریان این سفر علاوه بر دیدار رسمی با رئیسی دیدارهایی نیز با برخی مقامات عالی‌رتبه کشورمان خواهد داشت و از نمایشگاه توانمندی‌ها و آخرین دستاوردهای فناوران جمهوری اسلامی ایران و نیز انستیتو پاستور که در عرصه‌های پزشکی و دارویی با کوبا همکاری دارد، بازدید خواهد کرد.

کد خبر 812966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۳
    0 0
    چشمهاش رو می بستید میبردینش سعدآباد، آلودگی هوا رو دید؟ نگفت چطوری نفس میکشید؟ میخوام ببینم چطوری روتون شد این رو دعوت کنید توی این هوا😑