چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

گروه استان‌ها- بهناز جلالی‌پور: سیاست‌های کلی کشور در بخش معدن حمایتی نبوده و برنامه‌های جدید نیز تنها روند کاری را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند.

مهندس محسن زرگرنژاد، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان، با اشاره به عدم حمایت بخش‌های دولتی از بخش معدن، می‌گوید: دولت با واگذاری امور بانکی بخش معدن به بانک تخصصی صنعت و معدن، سعی در تسهیل امور این بخش داشت؛

اما بوروکراسی پیشین در بانک صنعت و معدن پیچیده‌تر شده است. وی تصریح‌می‌کند: اکنون بانک صنعت و معدن به‌عنوان یک بانک تخصصی ارائه تسهیلات به معدن‌کاران را بر عهده گرفته است؛ اما قطع ارتباط با بانک‌های دیگر مشکلات معدن‌کاران را بیشتر کرده است.

تا پیش از این معدن‌کاران برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها باید وثیقه‌های سنگینی ارائه می‌کردند و در همین حال اعتبار وثیقه معدن‌شان نیز کافی نبود.

وی ادامه می‌دهد: واگذاری به بانک صنعت و معدن، روند کاری را پیچیده‌تر کرده است. اکنون طرح‌های ارائه شده باید توسط 2 کارشناس که در کل کشور فعال هستند، مورد ارزیابی قرار گیرد و در صورت تایید، بانک اقدام به پرداخت می‌کند.

زرگرنژاد، محدودیت بانک‌های دیگر در پرداخت تسهیلات به معدن‌کاران را یکی از دلایلی دانست که موجب قدرت‌گیری بانک صنعت و معدن شده و می‌گوید: این بانک که سابقه فعالیتی در استان نداشته، اکنون در حال تثبیت خود است و با دریافت وثیقه‌ها به صورت ریالی در حال قدرتمند شدن است؛ چرا که خود اعتبار مالی ندارد و می‌خواهد از این طریق به منابعی دست یابد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان، طولانی شدن بوروکراسی برای اخذ تسهیلات لازم در تهیه تجهیزات و ماشین‌های مورد نیاز برای عملیات‌های مختلف در بخش معدن را یکی از مشکلاتی می‌داند که موجب شده فعالیت‌ها در این بخش به کندی پیش رود.

زرگرنژاد با بیان این که در ایران امکانات مورد نیاز وجود ندارد، اظهار می‌دارد: معادن ایران هنوز به صورت کامل کشف نشده و علت آن هم نبود امکانات اکتشافی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان، تداخل فعالیت با دیگر سازمان‌ها از جمله سازمان محیط‌زیست و حیات وحش را از دیگر مشکلات بخش معدن دانست و افزود: در بخش‌هایی که معادن و ذخایر زیرزمینی شناخته شده وجود دارد که البته حیطه وسیعی را نیز در بر می‌گیرد، تبدیل به حریم حیات وحش شده و سازمان محیط‌زیست اجازه فعالیت نمی‌دهد.

وی سیاست‌های حمایتی دولت از بخش معدن را قابل قبول نمی‌داند و می‌گوید: معدن در سیاست‌‌های کلان کشور جایی ندارد و شاهد آن نیز ادغام وزارت معادن و فلزات با صنایع بود؛ چرا که بودجه جداگانه‌ای که بخش معدن داشت، اکنون قطع شده است.

یکی از مشکلات بخش معدن، علاوه بر اعتبارات مالی، نداشتن تکنولوژی در بخش اکتشافات و سپس استخراج است، به گونه‌ای که همواره این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی بوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان، با بیان این که جذب و اقناع گروه‌های خارجی برای ورود به ایران بسیار سخت است، می‌افزاید: پس از آن که گروه یا گروه‌هایی حاضر به همکاری با ما می‌شوند و حتی بسیاری از تجهیزات مورد نیاز را تامین می‌کنند؛ برای ورود و فعالیت در ایران دچار مشکل می‌شوند. بوروکراسی پیچیده ایران چنان است که فرد از ادامه فعالیت منصرف می‌شود.

زرگرنژاد، سیاست‌های کشور را در تضاد با جذب سرمایه‌گذاران خارجی می‌داند و می‌افزاید: در این بخش مجلس به‌عنوان قوه مقننه باید وارد عمل شود و با تصویب قوانین حمایتی برای تغییرات در این بخش فضای مناسب برای سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کند.

وی با بیان این‌که باید از کشورهای موفق الگوبرداری کرد، تصریح می‌کند: دیگر سیاست آزمون و خطا در فعالیت‌های اقتصادی جواب نمی‌دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان هرمزگان با اشاره به قوانین و مقررات حاکم بر کشور، اظهار می‌دارد: قوانین حاکم بر کشور نیاز به بازنگری و نوسازی دارد و تا زمانی که این انقلاب اداری و اصلاح قانونی انجام نشود، ساختار و زیربنای کشور همچنان مشکل دارد.

کد خبر 81294

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز