مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

چطور ممکن است که بعد از این همه هشدار و توصیه و فرهنگسازی، آن هم در طول سال‌ها برای اینکه گرفتار گازگرفتگی نشوید، باز هم هر سال اعلام می‌شود که تعداد آدم‌هایی که منواکسیدکربن به قتل رسانده، از سال قبلش بیشتر است.

گازگرفتگی

به گزارش همشهری آنلاین، حتی با اینکه مدت‌هاست چراغ‌های نفت‌سوز جای‌شان را به بخاری‌های گازسوز و شوفاژ داده‌اند، باز هم گازگرفتگی با شروع فصل سرما، جان انسان‌ها را تهدید می‌کند.

امسال هم مثل هر سال تعداد گازگرفتگی‌ها بیشتر بوده و آمارها می‌گویند در ۵‌ ماه نخست امسال ۲۵۶ مورد فوت بر اثر مسمومیت با گاز CO در کشور گزارش شده که خراسان رضوی (۲۷مورد)، اصفهان (۱۹مورد) و کرمانشاه (۱۷مورد) بیشترین موارد فوت ناشی از مسمومیت با این گاز سمی را دارند و این تعداد در فصل زمستان افزایش پیدا می‌کند.

البته وضعیت پایتخت در این بین بدتر از همه است و استان تهران پیشتاز بیشترین مرگ بر اثر مسمومیت با گاز منواکسیدکربن در سال۱۴۰۰ (۱۸۴مورد، ۱۴۴مرد و ۴۰زن) و سال۱۴۰۱ (۱۱۳مورد، ۸۵ مرد و ۲۸ زن) بوده و امسال هم حدود ۴۴ نفر که از این تعداد ۲۹نفر مرد و ۱۵ نفر زن بودند، به‌دلیل مسمومیت با منواکسیدکربن در تهران فوت کردند. آتش‌نشانی تهران هم آمار داده که تاکنون گازگرفتگی در پایتخت نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته، ۶۰ درصد افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید:

حالا سؤال اینجاست که چطور آدم‌ها با وجود هشدارهای فراوان درباره گاز منواکسیدکربن، علائم و نشانه‌های این گاز بر بدن، استفاده نکردن از وسایل گازسوز بدون دودکش، رفع نواقص دودکش، روشن نکردن اتومبیل در گاراژ در بسته و استفاده نکردن از وسایل خوراک‌پزی برای گرمایش، باز هم این موارد را رعایت نمی‌کنند و گرفتار گازگرفتگی و حتی مرگ می‌شوند؟

شاید با خودتان بگویید این رخداد برای دیگران است و شما حواس‌تان هست، اما واقعیت این است که شاید برای شما هم اتفاق بیفتد و دیگر راهی برای جبران مافات نداشته باشید. پس هشدارهای آتش‌نشانی را جدی بگیرید و قبل از چیدن بساط بخاری در منزل، همه چیز را به‌دقت چک کنید.

کد خبر 812763

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha