شهرداری تهران قصد دارد در راستای عمل با قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، تهران را به شهر دوستدار همه اعم از کودکان، سالمندان، توانیابان و ... تبدیل کند که برای تحقق این مهم نیازمند همراهی سمن ها است.

تردد معلولان

به گزارش همشهری آنلاین؛ تهران، برای تبدیل‌شدن به شهر دوستدار همه اعم از کودکان، سالمندان، توان‌یابان و... نیازمند فراهم‌شدن زیرساخت‌ها است. برای تحقق این هدف می بایست معابر مناسب سازی شوند. نصب مبلمان شهری متناسب با وضعیت جسمی و حرکتی گروه های هدف صورت گیرد. طراحی بناها و ساختمان ها به گونه ای باشد که تردد این افراد به سهولت انجام شود. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات رفاهی و خدماتی و ورزشی برایشان امکان پذیر باشد. اینها تنها بخشی از وظایف شهرداری تهران در قبال این شهروندان است. وظایفی که گویا تنها روی کاغذ نوشته شده اند و وضعیت شهر بیانگر آن است اقدام عاجلی صورت نگرفته است. گرچه مدیریت شهری در این دوره تلاش می کند به وظیفه قانونی خود در قبال گروه های خاص عمل کند اما جبران عقب ماندگی چندین ساله قطعا در مدت زمان کوتاهی میسر نیست و به همین دلیل ضرورت دارد مدیریت شهری برای کسب موفقیت در این امر مهم از توانایی و ظرفیت سمن ها و تشکل های مردمی استفاده کند. تشکیل ستاد سمن ها نشان می دهد مدیریت شهری در دوره ششم اهتمام ویژه ای برای عمل به قانون حمایت از حقوق معلولان در مسائل شهری دارد.

احیا سمن ها در دوره جدید مدیریت شهری

سید احمد علوی، رئیس ستاد سمن های شورای شهر تهران: با بازیابی، نقش ستاد به حالت عادی برگشته و تنوع کارها در این دوره مدیریت شهری در سمن‌ها بسیار متفاوت است. جلسات سمن‌ها با حضور اعضای شورای شهر، معاونان شهردار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود و در مدیریت شهری مصوباتی در این راستا داریم و به نظر من کارها باید به گروه‌های مردمی واگذار شود، چون کیفیت و سرعت کار بالاتر خواهد رفت. امیدواریم بتوانیم ریل‌گذاری مناسب انجام دهیم. قطعا اداره شهر با ۱۰ میلیون جمعیت بدون یاری مردم شهر و داوطلبین مردمی امکان پذیر نیست و نیاز به ایجاد زیر ساخت هایی جهت واگذاری امور شهری به سازمان های مردمی دیده شده است و در ریل مناسب سازی حرکت کنیم.

مناسب سازی محورها در محلات

حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران: رویکرد شهردار تهران این بود که در موضوع مناسب‌سازی سقف نگذاریم. آمار بوستان‌هایی که در دو سال گذشته برای معلولین مناسب‌سازی شده اند در مقایسه با ۱۶ سال گذشته مدیریت شهری، برابر می کند. همه استانداردهای لازم ویژه افراد دارای معلولیت در مترو و اتوبوس در حال پیگیری و انجام است و در قراردادهای منعقد شده برای تامین ناوگان به این موضوع تاکید شده است. همچنین شهرداران مناطق ابلاغ کردیم تا در هر ناحیه دو محور را براساس نیاز و تقاضای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی کنند. هم‌چنین ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل معلولین در سطح شهر تا انتهای سال، دو برابر خواهد شد.


ریل گذاری برای حل مشکل توان یابان

جعفر بندی شربیانی، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران: در مورد مشکلات افراد دارای معلولیت جلساتی داشتیم و برخی از مشکلات را توانستیم حل کنیم. ما یک عقب‌ماندگی تاریخی در حوزه مناسب‌سازی شهر برای گروه های خاص داریم. البته که مشکلات در یک دوره حل نخواهد شد، اما به دنبال ریل‌گذاری مناسب هستیم تا به مرور مشکلات افراد دارای معلولیت حل شود.
امیدوارم با ظرفیت و پتانسیل مردم، شهرداری و شورای شهر اتفاقات خوبی برای افراد دارای معلولیت رخ دهد.

کد خبر 812694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha