۴۵ درصد داروهای کشف‌شده در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام، ۳۳ درصد در تلگرام و ۱۶ درصد در سایت‌های داخلی تبلیغ شده و به فروش رفته است و ۸۰ درصد داروهایی که از سوی پلیس فتا کشف شده تاریخ مصرف گذشته بوده‌اند.

فروش اینترنتی دارو

به گزارش همشهری آنلاین، ماجرای فروش دارو از طریق پلتفرم‌های اینترنتی، مورد انتقاد فعالان حوزه دارویی است و تاکید می‌کنند که دارو یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و آسیب‌ در این حوزه می‌تواند تبعات ناگواری به دنبال داشته باشد و حتی امنیت یک جامعه را تحت تأثیر قرار دهد. در این باره حتی از اواخر هفته گذشته کارزاری تحت عنوان «درخواست ممنوعیت فروش اینترنتی دارو» ‌ از سوی جمعی از داروسازان هم راه افتاده و از وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو می‌خواهند زیر بار تدوین صدور مجوز فروش اینترنتی دارو نروند.

در این باره چند روز پیش سیدعلی فاطمی، نایب رئیس سابق انجمن داروسازان ایران هم با بیان این که هیچ داروخانه‌ای امروز پیگیر آزادسازی فروش اینترنتی دارو نیست، گفته بود «پلتفرم‌های فروش مجازی کالا در پی حذف داروخانه‌ها هستند. آنها در حوزه بازار دارو تهدیدهای زیادی را به وجود می‌آورند و حتی شنیده شده اقلامی مثل ترامادول را نیز بدون ضابطه ارسال می‌کنند و این موضوع بسیار نگران‌کننده است.»

حالا علاوه بر مخاطراتی که فعالان و کارشناسان حوزه دارو از فروش اینترنتی دارو می‌دهند، امروز معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا فراجا از عرضه داروهای تاریخ مصرف گذشته در بستر فضای مجازی و فروش آنلاین خبر داده و گفته ماموران پلیس فتا با رصد فضای مجازی موفق شدند بیش از ۳میلیون و ۳۰۰هزار انواع اقلام دارویی و بهداشتی در داروخانه‌های مجازی را جمع‌آوری کنند که در ۲۲۰ دسته‌بندی دارویی شامل داروها، مکمل‌ها، لوازم بهداشتی و آرایشی و... قرار می‌گیرند. بخش عمده این داروها هم تاریخ مصرف گذشته بودند.

۸۰ درصد داروهای مکشوفه تاریخ مصرف گذشته

سرهنگ رامین پاشایی با اعلام این خبر در برنامه صبحانه ایرانی در توضیح بیشتر بیان کرد: این داروهای مکشوفه اصل هستند اما ۸۰درصد آنها یا به علت نداشتن شرایط نگهداری مناسب فاسد شده بودند یا تاریخ گذشته بودند که سودجویان با چسباندن لیبل، تاریخ مصرف این داروها را بروز کرده بودند. تاریخ انقضای بسیاری از این داروها ۲۰۲۰ میلادی بوده که با برچسب جدید آن را به ۲۰۲۴ تغییر داده‌اند.

به گفته این مسئول ۴۵ درصد داروهای کشف‌شده در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام، ۳۳ درصد در تلگرام و ۱۶ درصد در سایت‌های داخلی تبلیغ شده و به فروش رفته است.

وی با بیان این که پلیس فتا با قاطعیت با این قضیه برخورد می‌کند، تاکید کرد: خرید و فروش دارو در فضای مجازی در تمامی کشورها ممنوع است و ماموران پلیس فتا، خرید و فروش دارو در فضای مجازی را رصد می‌کنند. تنها تعداد محدودی از داروخانه‌ها از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مجوز راه‌اندازی داروخانه آنلاین دریافت کردند و این داروخانه‌ها بعد از دریافت نسخه بیمار، داروها را برای وی ارسال می‌کنند.

پاشایی با اشاره به شناسایی ۲۱۷ نفر در خرید و فروش دارو در بستر فضای مجازی بیان کرد: عده‌ای از این افراد دستگیر و عده ای دیگر احضار و یا توجیه شدند. پلیس فتا به دلالان دارو اجازه تشکیل یک ناصرخسروی مجازی در شبکه‌های اجتماعی نمی‌دهد و با قاطعیت با این قضیه برخورد می‌کند.

این مسئول با بیان اینکه داروی کمیاب داریم، اما دارویی که در داروخانه پیدا نشود، نداریم، گفت: تارنماهایی داریم که به شکل رسمی داروهای کمیاب را عرضه می‌کنند. برخی از پایگاه‌های اینترنتی هم مجوز عرضه اقلام بهداشتی را دریافت می‌کنند و سپس شروع به فروش دارو در فضای مجازی می‌کنند.
معاون اجتماعی و فرهنگی پلیس فتا به کسانی که از سایت‌ها و فضای مجازی دارو تهیه می‌کنند، توصیه کرد: سلامت خود و خانواده‌هایتان را با خرید دارو از منابع غیرمعتبر به خطر نیندازید؛ تا وقتی تقاضایی نباشد، عرضه‌ای شکل نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:

این نسخه‌ها اطلاعات محرمانه شما را فاش می‌کند

کد خبر 812460
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha