دیدن پرندگان در حیات‌وحش از هر نوعی و در هر فصلی که باشد لذتبخش است؛ خصوصا برخی پرندگان که نهایتا آنها را در برنامه‌های مستند تلویزیونی دیده‌ایم. باغ پرندگان تهران فرصت مناسبی برای تماشای انواع و اقسام پرندگان و آشنا شدن با نحوه زندگی آنهاست.

طرح

همشهری- مهدیه تقوی راد: پرندگانی که شاید اگر در این باغ نبودند هیچ‌گاه شانس دیدن آنها را در طبیعت نداشتیم و نهایتا تمام اطلاعات‌مان به همان مستندهای تلویزیونی ختم می‌شد. یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد باغ پرندگان، رها بودن پرندگان در فضای باز و محیطی بدون قفس است.

دیدار با پرندگان کمیاب

حدود ۱۰ سال قبل بود که باغ پرندگان در تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان ایران در اطراف جنگل‌های لویزان به بهره‌برداری رسید و استقبال مردم از آن غیرقابل تصور بود. باغی که برای رفتن به آن کافی است تصمیم بگیرید و راه بیفتید. بعد از رسیدن به پارکینگ باغ، ون‌ها و خودروهای برقی شما را به ورودی باغ می‌رسانند و بعد از این نوبت شماست که شال و کلاه‌کنان، از سراشیبی باغ پایین بروید. به‌دلیل اینکه ورودی مجموعه در بلندترین نقطه مشرف به باغ قرار دارد می‌توانید تمام محوطه باغ را در بدو ورود در یک نگاه ببینید؛ باغی که بیش از ۳۰۰۰ پرنده بومی و غیربومی در آن نگهداری می‌شود.

معماری منحصر به فرد

طوطی‌های رنگارنگ انگار وظیفه خوشامدگویی به بازدیدکنندگان را برعهده دارند. بعد از گذر از قفس آنها، کبوترهای پاپری، ‌کاکلی، گورخری(راه راه)، قمری هندی، قمری تامبورین، ‌قمری الماسی و یاکریم را مشاهده کنید. بزرگ‌ترین قفس پرندگان نیز در همین قسمت شمالی باغ است. در این قفس گونه‌های مختلف عقاب و لاشخور روی درختان بلند و البته بی‌شاخه زندگی می‌کنند. در قفس‌های کوچک‌تر هم جغدها با چشمان نافذشان مراقب تمام رفت وآمدها هستند و قفس شاهین‌ها هم کمی آن طرف‌تر از قفس جغدها قرار دارد. در همین قسمت پرندگان دیگری همچون انواع فنچ، چکاوک، کلاغ، خروس، شترمرغ‌های آفریقایی و استرالیایی و اردک و غاز را می‌توانید ببینید.

همنشینی با عقاب ها

در باغ ۲۰ هکتاری پرندگان، کبوترخانه‌ای به سبک کبوترخانه‌های دوران صفویه بنا شده که با ۱۴۰ مترمربع مساحت و ۱۹ متر ارتفاع، دومین کبوترخانه کشور از نظر وسعت است و در قسمت شمال غربی باغ قرار دارد. علاوه بر این کبوترخانه لانه‌هایی هم روی درختان باغ تعبیه شده‌اند که محل زندگی یاکریم و کبوترها هستند و در فصل جوجه‌ریزی، می‌توانید این جاذبه زیبای باغ را هم از نزدیک مشاهده کنید. اگر به عکس انداختن با پرندگانی همچون عقاب، شاهین و... علاقه دارید برایتان این شرایط فراهم شده تا درحالی‌که طوطی‌های رنگارنگ را در دست گرفته یا عقابی روی شانه‌تان لم داده مقابل دوربین عکاسی بایستید و عکس یادگاری با خودتان از باغ ببرید.

بخش های تخصصی

باغ پرندگان بخش‌های تخصصی همچون بخش تاکسیدرمی، ‌تکثیر، بهداشت و قرنطینه دارد که در هریک خدمات ویژه به پرندگان ارائه می‌شود.
واحد تاکسیدرمی: برای حفظ پرندگانی که از بین می‌روند، این واحد ایجاد شده تا با این روش پرندگان با همان ظاهر طبیعی خود، نگهداری ‌شوند.
واحد تکثیر: امکانات و شرایط مورد نیاز برای تخم‌گذاری پرندگان و مراقبت از جوجه‌هایی که تازه متولد شده، در اینجا فراهم می‌شود تا آنها پس از رسیدن به شرایط معقول، به زیستگاه خود منتقل شوند.
واحد کلینیک و بهداشت: با هدف درمان‌ بیماری‌های گوناگون پرندگان، راه‌اندازی شده است. دامپزشکان در اینجا فعالیت می‌کنند. وظیفه واکسیناسیون، مراقبت از پرندگان و درمان آنها برعهده این واحد است.
واحد قرنطینه: محل نگهداری پرندگان جدید، مثل پرندگان اهداشده به مجموعه، است. به‌منظور بررسی دقیق وضعیت سلامت پرندگان جدید، آنها ابتدا باید در این واحد قرار بگیرند و پس از تمام‌شدن دوره قرنطینه و انجام‌شدن آزمایش‌های لازم روی آن‌ها، به باغ پرندگان منتقل شوند.

کد خبر 812342
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha