گزارش‌ها و خبرها از غزه حاکی از آن است که صهیونیست‌ها با بمباران هدف دار در تلاش برای غیرقابل سکونت کردن غزه هستند.

ویرانه های غزه

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه یکی از شدیدترین حملات هوایی از زمان جنگ جهانی دوم است که کل محله های شهر غزه را با خاک یکسان کرد، هزاران نفر را به شهادت رساند و خسارت هایی را به بار آورد که ترمیم آن ممکن است چندین دهه طول بکشد.

پس از هفته‌ها بمباران بی وقفه نوار پرجمعیت غزه، اکنون مشخص شده است که دقیقاً چه مقدار از غزه بر اثر بمباران اسرائیل ویران شده است. سازمان ملل تخمین می زند که نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر در غزه بر اثر جنگ آواره داخلی هستند و مقامات غزه می گویند بیش از ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی در غزه ویران شده است. «کوری شر»، از دانشگاه نیویورک و «جمون ون دن هوک» از دانشگاه ایالتی اورگان با استفاده از تجزیه و تحلیل داده های ماهواره ای دریافتند که تقریباً ۹۰۰ هزار ساختمان در سراسر غزه در اثر بمباران های اسرائیل آسیب شدید دیده اند.

«رفعت الاریر»، استاد تمام در دانشگاه انگلیسی زبان اسلامی شهر غزه که اکنون ویران شده است، در زمان بمباران تصمیم گرفت شمال غزه را تخلیه نکند و در حال حاضر با خانواده خود در آنجا پناه گرفته است. او به نیوعرب گفت: «من در بخش‌های غربی شهر غزه قدم زدم و ویرانی‌هایی که اسرائیل پشت سر گذاشت در سطح ویرانی جنگ جهانی دوم است. حملات عمدی غیرقابل توصیف هستند. مثل این است که تانک ها Pac-Man بازی می کنند و عمدا و سیستماتیک خانه ها، ساختمان ها، مشاغل، زیرساخت ها، مدارس، مساجد و درختان را تخریب می کنند. اسرائیل غزه را به گونه‌ای نابود می‌کند که زندگی را برای دهه‌های آینده تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

اگرچه ارتش رژیم صهیونیستی مدعی است که غیرنظامیانی را که در بیمارستان‌ها و مدارس پناه گرفته‌اند هدف قرار نمی‌دهند، اما اسرائیل بیمارستان‌های غزه و اطراف آن و همچنین بسیاری از مدارس سازمان ملل را که ده‌ها هزار فلسطینی در آن پناه گرفته بودند، بمباران کرده است. رژیم صهیونیستی در ۳ نوامبر بیمارستان الشفا، بیمارستان قدس و بیمارستان اندونزی در شمال غزه را بمباران کرد و صدها نفر کشته و زخمی شدند، از جمله بیماران مجروح که در آمبولانس بودند. سازمان بهداشت جهانی گفته است این حملات نقض قوانین بین المللی بشردوستانه است.

«بالاکریشنان راجاگوپال»، گزارشگر ویژه سازمان ملل تخریب خانه ها را نسل کشی دانست و گفت: «گروهی از گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد در اواسط نوامبر بیانیه ای صادر کردند و در آن آنچه در غزه رخ می دهد را نسل کشی نامیدند. تقریباً ۸۰۰ محقق حقوقی با تخصص در مورد کنوانسیون نسل کشی نامه ای نوشتند و همین نگرانی را ابراز کردند. تخصص من در حقوق بشر و به طور خاص حق مسکن است، بنابراین به نظر می رسد در غزه یک نسل کشی جریان دارد.»

در طول جنگ آشکارا حق مسکن فلسطینی‌ها نادیده گرفته شده و هزارن خانه با خاک یکسان شده‌اند. چه کسانی که شمال غزه را ترک کرده‌اند و چه کسانی که با وجود هشدار اسرائیل اما در خانه های خود در شمال غزه مانده‌اند، با ناامنی شدید غذایی مواجه هستند. بر اساس برنامه جهانی غذای سازمان ملل، فلسطینی‌هایی که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، اکنون در پناهگاه‌های شلوغ، چادرهای موقت، و مناطق باز بدون غذای کافی، آب تمیز، فاضلاب مناسب یا سرویس‌های بهداشتی به سر می‌برند.


بیشتر بخوانید:

مقاومت در 13 جنگ جریان سلطه را ناکام گذاشت | منطقه در آینده از آنِ چه کسانی است؟

موازنه قدرت در منطقه به نفع محور مقاومت است | فلسطین از سنگ به موشک نقطه‌زن رسیده است


یک محقق فلسطینی با نام «معین ربانی» نیز معتقد است که «اسرائیل می‌خواهد نوار غزه را برای سکونت انسان‌ها نامناسب کند، با این هدف که مهاجرت گسترده‌ای رخ دهد. اسرائیل می‌خواهد نوار غزه را برای سکونت انسان‌ها نامناسب کند، با این هدف که مهاجرت گسترده‌ای صورت گیرد و با از بین بردن زیرساخت‌های غیرنظامی (از جمله پزشکی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی) جامعه فلسطین را از یکپارچگی و امکانات محروم کند.»

در این گزارش گفته شده است که اولین محله‌ای که توسط نیروی هوایی اسرائیل با خاک یکسان شد، محله الریمال بود، محله‌ای از طبقه متوسط مرفه در شهر غزه که برخلاف سایر محله‌ها، حماس یا رهبری آن را نمی‌شناسند و هیچ ارتباطی با حماس ندارد.

همچنین شبکه عربی جامعه مدنی برای حفاظت از میراث فرهنگی (ANSCH) که یک سازمان غیردولتی است، گزارشی را منتشر کرد که در آن بر تخریب اماکن فرهنگی و میراث غزه تأکید کرد و توجه جامعه جهانی را به این واقعیت جلب کرد که «مردم فلسطین در غزه با از دست دادن میراث، تاریخ و هویت فرهنگی خود مواجه هستند.»

این گزارش تاکید می کند که اسرائیل ۲۱ مسجد، پنج صومعه و کلیسا، پنج کاخ، نه قبرستان، ۳۹ تپه باستان شناسی و ۱۸۶ خانه تاریخی را ویران کرده است. برخی از نمونه های قابل توجه عبارتند از: مسجد بزرگ عمری، ساخته شده در قرن دوازدهم و یکی از مهم ترین و بزرگترین مساجد تاریخی فلسطین، کلیسای سنت پورفیریوس که در سال ۴۲۵ پس از میلاد ساخته شده است، و بازار قیصریه، واقع در محله دراج در شهر قدیمی غزه که یکی از مهم ترین بازارهای تاریخی غزه بود.

کد خبر 812143

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha