سعدالله زارعی گفت: از سال 2001 تا الآن 13 جنگ در منطقه به راه افتاده است اما می‌توان امروزه چنین ادعایی کرد که آمریکا و متحدانش در تمامی این جنگ‌ها از محور مقاومت شکست خوردند و در دستیابی به اهدافشان ناکام ماندند. هدف تمامی این جنگ‌ها بازگرداندن تسلط آمریکا بر منطقه بود.

محور مقاومت

به گزارش همشهری آنلاین، رهبری در سخنان اخیر خود از ایجاد یک وضعیت جدید در منطقه و شکل‌گیری موازنه قدرت در آن سخن به میان آوردند. این که امروزه وضعیت منطقه چگونه است و جبهه‌بندی جدید در آن به چه سمت و سویی می‌رود ما را برآن داشت تا با سعدالله زارعی، کارشناس مسائل منطقه به گفت‌وگو بنشینیم.

پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس یک محور جدید در منطقه

زارعی در ابتدا گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 منطقه ما به شکل کامل تحت سیطره آمریکا قرار داشت و این تسلط آمریکایی‌ها توسط ایران هدایت می‌شد، به تعبیری ایران پایگاه اصلی آمریکا برای اداره منطقه به حساب می‌آمد. بعد از پیروزی انقلاب، این پایگاه و مقر آمریکایی‌ها از بین رفت و انقلاب اسلامی به مرور زمان سعی کرد منطق و گفتمانِ اندیشه‌ای و فکری خودش را توسعه دهد و در برابر جریان استکبار آمریکایی در منطقه محور و جبهه‌ای تازه تأسیس کند که ما آن محور را امروزه، جبهه مقاومت نامگذاری می‌کنیم.

ماراتن شکست غرب از محور مقاومت

وی افزود: در این راستا، جبهه سلطه سعی کرد جنگ‌های مختلفی را به راه بیندازد که هدف تمامی این جنگ‌ها بازگرداندن استیلای آمریکا بر منطقه و تسلط رژیم صهیونیستی بر برخی سرزمین‌ها بود. از سال 2001 تا الآن 13 جنگ در منطقه به راه افتاده است اما می‌توان امروزه چنین ادعایی را کرد که آمریکا و متحدانش در تمامی این جنگ‌ها شکست خوردند و در دستیابی به اهدافشان ناکام ماندند. در جنگ‌ افغانستان و عراق سرآخر آمریکایی‌ها از این کشورها بیرون رفتند، در جنگ سال 2006 اسرائیل از لبنان شکست خورد، گروه‌های تکفیری مورد حمایت غرب و آمریکا هم ضمن جنایات گسترده در منطقه نتوانستند اثرگذاری خاصی داشته باشند و سرآخر شکست خوردند.

جبهه همیشه پیروز مقاومت

این تحلیلگر مسائل منطقه ادامه داد: در بین جنگ‌های رخ داده، نبرد اسرائیل با نیروهای مقاومت فلسطینی یکی از مهم‌ترین موضوعات محسوب می‌شود. این نبرد طوفان‌الاقصی، هفتمین جنگ تحمیلی اسرائیلی‌ها بر مردم فلسطین بود. صهیونیست‌ها جنگ‌ها را به جهت تثبیت موقعیت خود در اراضی اشغالی به راه می‌اندازند، اما نتیجه هرچه جلوتر می‌رود، به نفع مقاومت تمام شده و امروزه شاهد آن هستیم که بُرد موشکی مقاومت فلسطینی با تمام فشارها و تحریم‌ها به تل‌آویو و حیفا نیز می‌رسد. در یمن هم اتحاد غربی ـ عربی راه به جایی نبرد و متجاوزینی که قصد تسلط بر یمن را داشتند، سرآخر با شکست از این منطقه بیرون رفتند. خلاصه تمام آنچه که گفته شد این است که نیروی مقاومت، در تمامی 13 جنگی که آغازگرش جریان سلطه بوده است پیروز از میدان بیرون آمده و آن را در دستیابی به اهدافش ناکام گذاشته است.

پیروزی با جبهه مقاومت است

زارعی در انتها گفت: آنچه که امروزه در میدان نبردِ منطقه وجود دارد حکایت‌گر دو جبهه است. جبهه مقاومتی که از سرزمین‌های خود در برابر یورش بیگانه محافظت می‌کند، و جبهه متجاوزی که با کمک جنگ‌افزارهای نظامی می‌خواهد به هر شکلی که شده مقاصد سیاسی و نظامی خود را در منطقه عملی سازد. تجربه به ما می‌گوید، آن نیرویی که در خانه خود و بنا به آرمان و عقایدش سعی دارد از اراضی خویش دفاع کند، در نتیجه مقابل بیگانه و تجاوزکار پیروز شده و بر آن غلبه خواهد کرد. تجربه و تعالیم اسلامی به ما اینگونه می‌گویند که جبهه متجاوز در آخر شکست خواهد خورد و جریان مقاومت و مبارزه بنا به پایداری خود آنچه را که می‌خواهد عملی ساخته و پیروز می‌شود.

کد خبر 812112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha