سه‌شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

کلات نادری در خراسان رضوی به «سرزمین گنج‌ها» معروف است و یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و آب‌وهوای کوهستانی به‌حساب می‌آید.

کلات نادری

به گزارش همشهری آنلاین، اسم سفر و گردشگری که می‌آید، ذهنمان می‌رود سمت جنگل‌های شمال کشور و دریا و متعلقاتش. اگربخواهیم خیلی متفاوت فکر کنیم، نهایتا کیش، قشم، اصفهان و شیراز را تصور می‌کنیم. اما آنقدر منطقه گردشگری بکر در ایران هست که شاید تا به حال اسمش هم به گوشتان نخورده باشد، یا درباره‌اش شنیده باشید اما هیچ وقت فکر رفتن به این نقاط را نکرده باشید.

کلات نادری در خراسان رضوی یکی از همین مکان هاست که به «سرزمین گنج‌ها» معروف است و یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و آب‌وهوای کوهستانی به‌حساب می‌آید. معروف‌ترین بنای تاریخی کلات، کاخ خورشید است که در زمان نادرشاه افشار در شهر کلات ساخته شده و علاوه بر اینکه اقامتگاه نادرشاه بوده به‌عنوان خزانه‌ای برای نگهداری جواهرها و غنایم هم مورد استفاده قرار می‌گرفت. از همین رو کلات نادری از قدیم سرزمین گنج‌های ایران هم نام داشته است. کاخ خورشید در سال ۱۳۱۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این نقطه از ایران سرزمین گنج‌هاست

با این همه، بسیاری از ساکنان این بهشت گمشده به‌دلیل بی‌توجهی یا غفلت از صنعت گردشگری و بومگردی به شهرها برای کسب درآمد و معیشت مهاجرت کرده‌اند و آنها که در روستاها مانده بودند یا به‌دلیل سن بالا، پای راه‌رفتن نداشته یا نتوانسته‌اند با زندگی شهری، خود را به اجبار مطابقت دهند، با کمترین درآمد به زندگی ادامه داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

اما طی سال‌های اخیر، اتفاق‌های خوبی رخ داده و کمیته امداد امام خمینی (ره) مددجویان را شناسایی و در برای اشتغال‌زایی آنها و بهبود وضعیت این منطقه و روستاهای آن اقداماتی را انجام داده است. یکی از این کارها، ساخت کلبه‌های سوئیسی در کلات است که در واقع کمیته امداد امام خمینی (ره) با ارائه تسهیلات به ساکنان این روستا، برایشان اشتغال آفرینی کرده است و سالانه گردشگران زیادی برای اقامت و اسکان و لذت بردن از طبیعت بکر به این منطقه می‌آیند. ضمن اینکه این کار کمیته امداد باعث مهاجرت معکوس جوانان روستاهای شهرستان کلات شده است.

این نقطه از ایران سرزمین گنج‌هاست

خانه‌های قدیمی کلات نیز تبدیل به خانه‌های بومگردی شده‌اند؛ به‌طور مثال اقامتگاه بومگردی خانه پدری از جمله اقامتگاه‌ها در این روستاست که با کمک کمیته امداد برای یکی از خانواده‌ها اشتغال ایجاد کرده و به‌عبارتی خانواده وام دریافت کرده و خانه پدری را بازسازی و تبدیل به مکانی برای استراحت و اسکان گردشگران کرده‌اند. مددجویان زیادی از کمیته امداد حالا با وام‌هایی که از این مجموعه دریافت کرده‌اند، صاحب مسکن و یا اشتغال پایدار شده‌اند و با تسهیلات گردشگری کمیته امداد همه روستا تقریبا بازسازی و پذیرای گردشگران شده است.

کد خبر 811462

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پیشنهاد سفر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۷
    1 4
    هیچ کجای ایران مثل گیلان گنج نداره که البته خیلی دزدیده شده