دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

آیدا ابوترابی: این بار می‌خواهیم ساخت یک وسیله را یاد بگیریم که علاقه‌مندان به علم هواشناسی می‌توانند در روزهای بادخیز فصل بهار، از آن استفاده کنند

و با جمع‌آوری اطلاعات کمی درباره بادها، وضعیت هوا را پیش‌بینی کنند! برای ساخت این دستگاه که به صورت خودکار تعیین می‌کند باد از کدام جهت می وزد، به وسیله‌های زیر نیاز داریم:

چهار تا  ال- ای -دی (LED) یا لامپ کوچک، مقداری سیم، یک قوطی حلبی، چهار میخ یا پونز آهنی، یک باتری 9ولتی و یک مقاومت.

روش ساخت این وسیله بسیار ساده است. کافی است شما مانند شکل شماره 1 ، عمل کنید و یک قوطی حلبی(اگر ندارید، یک قوطی فیلم را برداشته و دورش ورق حلبی یا آلومینیوم بپیچید) را به کمک یک میله یا هر چیز دیگری که بتواند سنگینی‌اش را تحمل کند، به صورت آویزان وصل کنید.

شکل 1

شکل 2

در چهار طرف این قوطی(شمال،جنوب، شرق، غرب)، چهار تکه از ورق حلبی را تا کرده و با پونز در صفحه کارتان فروکنید. (به تصویر نمونه ساخته شده توجه کنید)به این ترتیب شما یک قوطی در وسط صفحه دارید که اگر آن را کمی تکان دهید، به یکی از پونزهایی که چهار جهت را نشان می دهد، برخورد می‌کند. سپس هر یک از پونزها را با سیم به ال- ای -دی‌ها وصل کنید. در کنار هر لامپ، جهتی را که مشخص می‌کند،  یادداشت کنید. توجه داشته باشید که یک سیم از قوطی حلبی به قطب منفی باتری و یک سیم از سمت ال- ای–دی‌ها به قطب مثبت باتری متصل می‌شود.

نمونه ساخته شده بادنما

با کمی ابتکار می توان نمونه کامل تری از بادنما ساخت

دستگاه بادنما را در فضای بیرون قرار دهید. می‌بینید که وقتی باد می‌وزد، قوطی حلبی به  چراغی که  در همان جهت است، برخورد می‌کند و یک مدار را تشکیل می‌دهد که باعث روشن‌شدن چراغ می‌شود و شما متوجه خواهید شد که باد از کدام سمت می‌وزد.

دقت کنید، همان‌طور که در شکل مشخص شده، برای این‌که ال‌- ای-دی‌هایی که به باتری 9ولتی وصل هستند نسوزند، بهتر است از یک مقاومت 300 تا 1000 اُهمی استفاده شود.
در شکل شماره2 می‌بینید که وقتی باد از سمت غرب می‌وزد، چه اتفاقی در مدار می افتد.

کد خبر 81130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز