پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۴:۳۸
۰ نفر

ندا انتظامی: حتماً اسم مسعود فروتن را در خیلی از برنامه‌های تلویزیونی دیده‌اید

تله تئاترهای «خرده جنایت‌های زن و شوهری»، «هنر» و «آهسته با گل سرخ».  او این روزها مجموعه «همه فرزندان من» را کارگردانی کرده است. او با 30 سال سابقه کار در تلویزیون، یکی از پرکارترین و قدیمی ترین کارگردان‌های تلویزیونی است. اما نگران نباشید؛ خوبی مسعود فروتن در این است که هنوز دوران نوجوانی خودش را فراموش نکرده است. دوچرخه می‌خواند و مثل خیلی از نوجوان‌های دیگر عاشق «تام و جری» و «پلنگ صورتی» است.

  • بیایید گفت و گو را درباره وظیفه کارگردان تلویزیونی شروع کنیم.

کارگردان تلویزیونی، مسئول به تصویر کشاندن اتفاق هایی است که جلوی دوربین های او روی می دهد. مثلاً در هنگام پخش فوتبال، کارگردان تلویزیونی باید به تلویزیون و مسائل فوتبال آگاه باشد. بداند که کی باید از توپ تصویر‌برداری کند و کی از بازیکن های فوتبال. او باید بتواند با دوربین هایی که در اختیار دارد، تصویرها را ضبط کند و آن ها را برای مخاطب به نمایش بگذارد.

مرضیه برومند و مسعود فروتن در حال گفت و گو در مجموعه تلویزیونی همه فرزندان من عکس‌ها: مرتضی پورنجات

  • بنابراین باید اطلاعات کافی درباره کاری که می کند داشته باشد؟

بله. او باید با مخاطب آشنا باشد و بداند که برای چه گروهی از مخاطبان کار می کند. از طرف دیگر، باید برکار خودش اشراف داشته باشد.

جامعه شناسی و روان شناسی بداند تا بتواند جمله ها و دیالوگ های بازیگران را با توجه به  صحنه و نیاز فیلم نامه را تصویربرداری و ضبط کند. به عبارت دیگر تصویری که دیده می شود از صافی ذهن کارگردان تلویزیونی می گذرد. هرقدر که کارگردان تلویزیونی مطلع تر، داناتر و عاشق تر باشد، نتیجه مطلوب‌تر و او در کارش موفق‌تر خواهد بود.

  • در کارهای تلویزیونی ما با دو اسم روبه رو هستیم: کارگردان تلویزیونی و کارگردان هنری، این دو عنوان شغلی با هم تداخل ندارند؟

کارگردان هنری مسئول اتفاق‌های نمایشی است که جلوی دوربین رخ می دهد. این شامل بازی بازیگران، گریم، دکور و.... می شود. اما کارگردان هنری و تلویزیونی باهم به تعامل می رسند. آنها باهم به گفت و گو می نشینند و بر اساس فیلم نامه و دکوپاژ (تقسیم بندی فیلم نامه ها بر اساس نماها )کارگردان هنری، جای دوربین را مشخص می‌کند. گاهی وقت ها کارگردان هنری از دوربین و تلویزیون چیزی نمی داند و  کارگردان تلویزیونی به کمک او می آید. در این صورت، کار به کارگردان تلویزیونی سپرده می شود. البته توضیح هایی به کارگردان تلویزیونی داده می شود که مثلاً در این قسمت تصویر درشت بازیگر نیاز است و یا در این قسمت، نمای کلی مهم تر است. به شخصه با تصویربردارهایم به گفت و گو‌ ‌می‌نشینم،  چرا که کار گروهی است و همه در کار سهیم هستند. گاهی هم کارگردان هنری به تلویزیون آشناست. مثل همین کار همه فرزندان من که مرضیه برومند کارگردانی آن را برعهده دارد.

مرضیه برومند (کارگردان هنری) و مسعود فروتن(کارگردانی تلویزیونی)

  • و این همکاری چه طور پیش آمد؟

بیش از 30 سال است که با مرضیه برومند آشنا هستم، اما تا به حال با هم کار نکرده بودیم. او از معدود کارگردان های تلویزیونی است که به خوبی تلویزیون و مخاطبان آن را
می شناسد. مدت ها بود که دلم می خواست با او کار کنم تا آنچه را که بلد بودم در اختیار او قرار دهم و بیاموزم. در این چهار ماهی که با خانم برومند کار کردم، ظرافت های خاصی یاد گرفتم. به دلیل این که او به خوبی به کار آشناست. ما در این چهار ماه هیچ مشکلی باهم نداشتیم.

  • بازیگران کار علاوه بر این که حرفه ای اند، تعداد زیادی از آنها هم کودک و نوجوان هستند. کارکردن با آنها چگونه بود؟

به دلیل این که خانم برومند به خوبی با فضای کودکان و نوجوانان آشنا بودند، کار به خوبی پیش رفت. خانم برومند نگران بچه ها بود که در حین کار خسته نشوند، کارهایشان به موقع انجام بشود، همه با آنها به خوبی و ملاطفت رفتار کنند. او نه تنها فضای کار کودک را به خوبی می شناسد، به عاطفه بشری اعتقاد دارد.

  • پیش می آمد که در جایگاه کارگردان تلویزیونی بگویید که بازی فلان بازیگر خوب نیست؟

بله این اتفاق می افتاد، اما باید به کارگردان هنری انتقال داده شود. حتی ممکن است که کارگردان هنری از کار کارگردان تلویزیونی راضی نباشد. زمانی که این دو همدیگر را قبول داشته باشند، می توانند در حیطه کاری هم  نظر بدهند. اما در نهایت کارگردان هنری تصمیم گیرنده اصلی است.

کد خبر 81127

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز