همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه روز دوشنبه 21 اردیبهشت در سخنانی به تشریح سیاست و مواضع جمهوری اسلامی ایران در عرصه خارجی پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ارسال نامه به ایران از سوی آمریکا و درخواست پاسخ آن طی سه ماه را تکذیب کرد و گفت: نامه‌ای از سوی آمریکا به ایران با این چارچوب زمانبندی واقعیت وجودی ندارد.

به گزارش ایسنا، حسن قشقاوی در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به این سوءال که روزنامه‌ گاردین اعلام کرده است که اگر میرحسین موسوی بر سر کار بیاید روابط ایران با غرب بهتر می‌شود، آیا در دوران فعلی روابط ایران و غرب دچار خدشه‌ای شده است گفت: بالاخره حسن انتخابات به این است که در مسائل داخلی و خارجی اعلام نظرها به طور صریح و ‌آزادانه انجام می‌شود؛ همانطور که روزنامه‌های داخلی مواضع‌شان را این روزها صریح مطرح می‌کنند و حداکثر آزادی بیان را شاهد هستیم. روزنامه‌های خارجی هم هرچه به زمان انتخابات ریاست جمهوری دهم در ایران نزدیک می‌شویم ارزیابی‌هایشان را از مسائلی که کاندیداها مطرح می‌کنند، بیان می‌کنند.

وی در خصوص روند حضور ایرانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آینده در کشورهای مختلف و نحوه‌ شمارش آرا گفت: روند حضور ایرانی‌ها در انتخابات‌های گذشته صعودی بوده است و درخواست‌های زیادی به ویژه در نقاطی که دسترسی به کنسولگری ایران و سفارت‌خانه‌ها مشکل دارد وجود دارد.

وی گفت: وزارت خارجه تدارک خاصی را برای مشارکت‌جویی بیشتر هم‌وطنانمان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری در نظر گرفته است و مذاکراتی با شورای نگهبان و وزارت کشور از سوی معاونت کنسولی این وزارتخانه انجام گرفته است تا هموطنانمان بتوانند با سهولت به کاندیداهای مورد نظر خود در کشورهای مختلف رای دهند.

قشقاوی همچنین اظهار داشت:‌ ما از کشورهای غربی انتظار داریم با احترام به دموکراسی و برگزاری هرچه بهتر انتخابات ایران در این کشورها بهتر از گذشته برای حفظ امنیت و همکاری با سفارتخانه‌های ما اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: ما پیش‌بینی می‌کنیم روندی که در چند دوره‌ انتخابات گذشته وجود داشته است و مشارکت در حد بالایی صورت گرفته این بار هم ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بسته‌ پیشنهادی ایران به شش کشور گفت: همچنان در حال تدوین این بسته هستیم و بعد از انتشار، قطعا رسانه‌ها و مردم در جریان جزییات آن قرار خواهند گرفت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه گفته می‌شود در یکی دو ماه گذشته آمریکا و انگلستان در تلاش برای وارد کردن یک ژنرال بعثی به دولت عراق بوده‌اند که با مخالفت نوری المالکی و نیز ایران روبه‌رو می‌شود با رد این ادعا گفت: البته این مساله را باید از سخنگوی دولت عراق بپرسیم.

قشقاوی تاکید کرد: تاکنون هیچ یک از ادعاهای آمریکا و کشورهای دیگر مبنی بر دخالت ایران در عراق ثابت نشده است.

وی ادامه داد: به علاوه ما روابط فرهنگی، سیاسی، ‌اقتصادی منسجم و رو به گسترش با دولت عراق داریم و همانطور که می‌دانید روزانه زوار ایرانی و عراقی زیادی به دو کشور سفر می‌کنند. طبیعی است که با این حجم سفرهای زیارتی به عراق از سوی ایرانی‌ها ما خواهان ثبات و امنیت در این کشور هستیم.

وی تصریح کرد: بارها در خصوص این بحث که سعی می‌شود از افراد رژیم گذشته‌ صدام‌حسین در دولت عراق استفاده شود صحبت شده است، اما این تصمیمات داخلی عراق است و ما مداخله‌ای در امور داخلی این کشور نمی‌توانیم داشته باشیم. هرچند که قبول داریم که این بحث‌ها در عراق جدی است و در میان گروه‌های سیاسی اجتماعی عراق مطرح می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر خارجه‌ مصر اعلام کرده است، بین فعالیت‌های هسته‌ای ایران و رژیم صهیونیستی هیچ تفاوتی وجود ندارد با بیان اینکه این موضوع از سوی رسانه‌های مصری نیز رد شده است گفت: چنین چیزی از اساس اشتباه است؛ چرا که ایران عضو NPT و فعالیت‌هایش تحت نظارت کامل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد و اساسا این مقایسه درست نیست. در حالی که به اعتراف مقامات ارشد صهیونیستی این رژیم 200 کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. این موضوع به شکلی است که در آمریکا گروه‌های اجتماعی و سازمان‌های غیردولتی این مساله را (در اختیار داشتن 200 کلاهک هسته‌یی از سوی رژیم صهیونیستی) مورد انتقاد شدید قرار می‌دهند.

وی درباره‌ برخی نگرانی‌های اعراب منطقه در خصوص مذاکرات احتمالی آتی تهران و واشنگتن گفت: دوستان عربی ما به خوبی می‌دانند که ارتباط منطقی بین موضوع رابطه‌ی ایران با کشورهای عربی منطقه و از سویی با آمریکا وجود ندارد. سی سال است که ایران هیچ ارتباط رسمی با آمریکا ندارد؛ در حالی که در این مدت ما روابطی دوستانه در سطوح فرهنگی، سیاسی، اقتصادی با کشورهای عربی منطقه داریم. و روابط‌مان با این کشورها هر روز رو به گسترش است و اتفاق خاصی میان آمریکا و ایران هم نیفتاده است و البته این گونه نیست که یک قدرت فرامنطقه‌ای بخواهد در روابط ما با عرب‌های منطقه تاثیر بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عنصر همسایگی و اسلام عواملی هستند که در روابط ما با کشورهای منطقه تاثیر گذارد و براساس این دو عنصر امنیت ما با آنها و بالعکس شکل می‌گیرد افزود: روابط دو جانبه و چندجانبه‌ ما با کشورهای عربی منطقه ارتباطی با مساله‌ آمریکا ندارد.

قشقاوی در خصوص تصمیم رئیس مجلس شورای اسلامی برای سفر به عمان گفت: ما هنوز چنین چیزی را از منابع مجلس شورای اسلامی نشنیده‌ایم.

وی در خصوص علت لغو سفر دکتر احمدی‌نژاد به برزیل با بیان اینکه سفر وی هنوز به برزیل قطعی نشده است، گفت: به رغم برخی تحلیل‌ها مبنی بر فشار بر برزیل برای لغو این سفر وزارت خارجه‌ این کشور قبل از زمان تعیین شده لغو شده این سفر طی بیانیه‌ای اعلام کرد: برزیل روابط دوجانبه‌اش با کشورهای مختلف را به طور مستقل تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: پس از آنکه سفر در موعد تعیین‌شده انجام نشد نیز وزارت خارجه‌ برزیل اعلام کرد که این سفر براساس درخواست طرف ایرانی لغو شده است.[لغو سفر احمدی‌نژاد به برزیل]

وی تصریح کرد: فصل نوینی از روابط دوستانه میان دو کشور ایران و برزیل و به طور کلی ایران با آمریکای جنوبی به وجود آمده است. همچنین هیات‌های ایرانی در راستای سفر رئیس‌جمهوری به برزیل به این کشور و منطقه سفر کرده‌اند و نتایج خوبی به دست آمده است که می‌تواند مقدمه‌ سفر رئیس‌جمهوری در موعد بعدی به برزیل باشد.

وی در خصوص برخی ارتباطات ترکیه با گروه‌های مختلف عراقی گفت:‌ همانطور که ما حق داریم با عراق ارتباطات خاص خود را داشته باشیم ترکیه نیز روابط خود را با گروه‌های موثر در این کشور دارد و این موضوع تقابلی با منافع ایران و کشورهای همسایه‌ عراق ندارد.

وی ادامه داد: هرچه این روابط در جهت همگرایی بین همسایگان باشد در تضاد منافع ملی ما و یا حتی عراق نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص دادگاه رکسانا صابری در پاسخ به ادعایی مبنی بر اینکه این دادگاه در چارچوب توافقی سیاسی تشکیل می‌شود، گفت: همانطور که قبلا اعلام کردم این مساله موضوعی کاملا قضایی و مستقل و تصمیم‌گیری می‌شود و همه منتظر رای قاضی دادگاه تجدید‌نظر هستیم و به آن احترام می‌گذاریم و هیج موضوع سیاسی در کار نیست. این مساله موضوعی بسیار ساده است و در روند خاص خود پیگیری می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوءالی درباره‌ تکفیر اهل بیت از سوی امام جمعه‌ مسجد‌الحرام گفت:‌ در این خصوص مراجع عظام تقلید عکس‌العمل مناسب را نشان داده‌اند. این مباحث تهدید علیه اسلام است که از سوی رژیم صهیونیستی به آن دامن زده می‌شود و سعی دارد اختلاف بین شیعه و سنی را دامن زند که این مساله هیچ کمکی به اعتلای نام اسلام نمی‌کند حتی برخی از علمای اسلام در عربستان نیز اعلام کردند که این نوع اظهارات به نفع دشمنان مشترک اسلام است.

قشقاوی در خصوص برخی اخبار از سوی رسانه‌های خارجی مبنی بر اینکه حملاتی از سوی ایران به مناطق کردنشین عراق صورت گرفته است و پس از آن خبر از احضار سفیر ایران در عراق به وزارت خارجه‌ این کشور را منتشر کردند اما کاظمی‌قمی آن را تکذیب کرده است در حالی که پس از آن بیانیه‌ اعتراضی به ایران از سوی همان رسانه‌ها منتشر شد، گفت:‌ایران همانطور که با حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد و با قدرت از تقویت آن حمایت می‌کند انتظار دارد مقامات مرکزی و محلی نسبت به امنیت مرزی ایران و عراق توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند. به ویژه در خصوص فعالیت گروه‌هایی که رسما تروریستی هستند.

وی گفت: مرز ایران و عراق مرزی بیش از 1300 کیلومتر دارد که در دوره‌ی صدام به خاطر ماهیت این رژیم مرز امنی نبود و انتظار طبیعی ایران است که آن مرز امروز با تغییر رژیم امن باشد.

وی تصریح کرد: مرز امن صرفا یک طرفه نیست بلکه ایران هم می‌خواهد سمت عراق امن باشد. همچنین در بحث‌‌های دیپلماتیک صحبت‌های زیادی میان سفرای دو کشور در کشورهای میزبان صورت می‌گیرد؛ همان‌طور که ما هفته‌ گذشته با سفیر عراق در ایران صحبت‌هایی داشته‌ایم، سفیرمان در عراق نیز رایزنی‌های معمول و متداول را درباره‌ اینکه چه اقداماتی انجام دهیم تا مرز دو کشور دیگر مرز دوران صدام نباشد را داشته است.

وی در خصوص تکرار ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر دخالت ایران در عراق گفت: بعد از آنکه اهداف مطلوب آمریکایی‌ها از اشغال عراق به دست نیامد آمریکایی‌ها چاره‌ای جز فرافکنی ندارند. اما ایران همواره مایل به تامین ثبات وامنیت در عراق بوده است؛ چرا که دارای مزیت‌های اقتصادی، سیاسی، حمل‌ونقل، ‌مرز مشترک، صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور است و البته الفبای هر کار اقتصادی امنیت است. ایران ده‌ها طرح اقتصادی با عراق دارد.

وی درباره‌ ساخت یک فیلم در کویت که در آن کارگردان سعی دارد چهره‌ی ائمه‌ اطهار را به تصویر بکشد گفت: این کارگردان سعی دارد ضمن به تصویر کشیدن چهره‌ ائمه‌ اطهار درباره‌ عاشورا،‌ تحریف تاریخی صورت دهد که قطعا وزارت خارجه‌ ایران موافق این اقدام نیست. همچنین عکس‌العمل علمای دینی ما به این موضوع طبیعی است و ما به این نگرانی‌ آن‌ها احترام می‌گذاریم. همچنین از جامعه‌ هنری خود انتظار داریم از مسیرهای مختلف در فضایی دوستانه با جامعه‌ فرهنگی کویت این نگرانی جامعه‌ ایران را منتقل کنند.

قشقاوی درباره‌ی انگشت‌نگاری از زائران زن ایرانی توسط ماموران مرد عربستان گفت: در حال پیگیری این مساله هستیم، اما این موضوع در مواردی محدود اتفاق می‌افتد همانطور که ما می‌دانیم طبق شریعت اسلام مسلمانان عربستان نیز خود را جایز نمی‌دانند که بدن نامحرم را لمس کنند و حساسیت عربستانی‌ها کمتر از ما ایرانی‌ها در این خصوص نیست. اما در باره‌ این مورد خاص کنسولگری و سفارت ایران در عربستان در حال پیگیری است.

وی همچنین در پاسخ به سوءالی مبنی بر اینکه برخی رسانه‌ها مطرح کردند ماه اکتبر ماه گفت‌وگوی ایران و آمریکا است گفت:‌ این ادعا از سوی روزنامه‌ی هارآرتص مطرح شده است و جای تامل ندارد و ما مطلب دقیق‌تری را در این خصوص از منابع رسمی و سیاسی دریافت نکرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد شمارش آرای ریاست جمهوری دهم در کشورهای مختلف که اتباع ایرانی در آن حضور دارند گفت: شکل کار در این خصوص را قانون انتخابات معین می‌کند و رئیس هیات اجرایی در خارج از کشور همان سفیر کشورمان در آن کشور است. آرا همان‌جا قرائت و اعلام می‌شود اما تعرفه‌ها پس از اخذ رای و شمارش به مرکز ارجاع داده می‌شود.

قشقاوی در خصوص سفر وزیر امور خارجه‌ ایتالیا به ایران گفت: سفر فراتینی مطرح بوده است، پس از هماهنگی‌هایی که در خصوص جزییات و برنامه‌ی سفر از طریق کانال‌های دیپلماتیک دو کشور صورت می‌گیرد، این سفر می‌تواند انجام شود.

وی درباره‌ طرح پنهانی رژیم صهیونیستی برای توسعه‌ی بیت‌المقدس گفت: افراط‌گرایان فعلی حاکم بر رژیم صهیونیستی نقطه‌ی اوج تفکر نژادپرستی را نشان می‌دهند. چرا که در تخریب اماکن مسلمانان و مسیحیان با عنوان یهودی‌سازی اقدام می‌کنند و ادعاهای نژادپرستانه از جمله سخن از دولت یهودی‌ گفتن مقامات رژیم صهیونیستی بیانگر اهداف و آرمان‌های نژادپرستانه‌ رژیم صهیونیستی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‌شود وزارت خارجه با سفر تیم پیروزی به آمریکا مخالفت کرده است گفت: روال انجام این گونه سفرها توسط کمیته‌ای که وزارت خارجه‌ هم عضوی از آن است تصمیم گرفته می‌شود. این بحث خاص وزارت خارجه نیست بلکه وزارت خارجه عضوی از این کمیته است.

کد خبر 81103

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز