حماس اسرائیلی‌ها را حتی در تبادل اسرا غافلگیر کرد و نشان داد در ۴۹ روز جنگ، هر روز یک غافلگیری جدید برای صهیونیست‌ها دارد.

تونل2

به گزارش همشهری آنلاین، اخیرا اریب الرنتاوی نویسنده و تحلیلگر سیاسی در صفحه شخصی مجازی خود نوشت: اسرائیل انتظار داشت اسیرانش از تونلی در جنوب غزه بیرون بیایند. زیرا اکثر اسرا از شهرک‌های نزدیک به اسارت گرفته شده بودند و همچنان سلطه‌ای بر جنوب نوار غزه ندارد. اما شگفتی و ناامیدی برای صهیونیست‌ها این بود که اسرا از شمال خارج شدند، جایی که ارتش اسرائیل مدعی است که آنجا را فتح و پاکسازی کرده است!

موضوع تونل‌های حماس در غزه بحث جدیدی نیست و به خصوص در نبرد اخیر غزه، اهمیت بیشتری نیز پیدا کرده است.امضای قرارداد صلح میان مصر و رژیم صهیونیستی در آستانه آغاز دهه ۱۹۸۰ میلادی و دوپاره شدن شهر مرزی رفح، ابتکار تونل‌سازی را در غزه به عنوان راهکاری برای غلبه بر محدودیت‌های ایجاد شده کلید زد. این تونل‌ها که در ابتدا برای حمل و نقل غذا، سوخت، افراد، نیروها، اسلحه و مهمات، به کار می‌رفت، پس از قدرت گرفتن حماس در سال ۲۰۰۷ و تنگ‌تر شدن حلقه محاصره غزه، مقیاسش گسترده‌تر و کارکردش متنوع‌تر شد. پیچیدگی این تونل‌ها نیز در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

برخی از آن‌ها به برق، روشنایی و خطوط ریلی مجهز شده‌اند. آن‌ها احتمالاً بخش‌های بزرگی از نوار غزه را در برمی‌گیرند و در برخی نقاط عمق آن‌ها به بیش از ۱۰۰ فوت (۳۰ متر) زیرسطح می‌رسد و به ده‌ها نقطه دسترسی پنهان ختم می‌شوند.با وجود اینکه صهیونیست‌ها در سال‌های اخیر فناوری‌های جدیدی را برای شناسایی و تخریب تونل‌ها و همچنین پلتفرم‌های رباتیکی را برای نقشه برداری و مبارزه با محیط‌های زیرزمینی توسعه داده است، ولی پیچیده‌تر شدن شبکه بزرگی از تونل‌ها در یک قطعه نسبتاً کوچک از پهنه خاکی، در جنگ نامتقارن به حماس برتری می‌دهند.

این تونل‌ها عملیات مورد انتظار صهیونیست‌ها در یک محیط شهری را پیچیده‌تر می‌کند. «سی‌ان‌ان» در گزارشی با تاکید بر این برتری برای حماس، از ناکارآمدی مزایای فناوری «ارتش پیشرفته‌تری مانند ارتش اسرائیل» در برابر این تونل‌ها هشدار داد. این رسانه با اشاره به بنا شدن این شبکه زیرزمینی در یک منطقه شهری متراکم، جنبه‌های تاکتیکی، استراتژیکی، عملیاتی و حفاظتی (برای جمعیت غیرنظامی) تقابل با آن را پیچیده‌تر از مقابله با تونل‌های مشابه «القاعده» در کوه‌های افغانستان دانست و به کنایه نوشت: «هیچ راه حلی برای مقابله با تهدید تونل وجود ندارد، به عبارتی گنبد آهنینی برای تونل‌ها وجود ندارد.»

حماس چگونه صهیونیست‌ها را در آزادی اسرا غافلگیر کرد؟

ادعای اخیر تحلیلگر عرب درباره غافلگیری صهیونیست‌ها در تحویل اسرای خود نشان می‌دهد علی رغم اینکه رژیم صهیونیستی ادعا می‌کند با سلاح‌های جدید و از سال 2014 درحال نابودی تونل‌های حماس است اما این رژیم موفقیتی در این زمینه کسب نکرده است. چرا که هم در پیروزی نبرد طوفان الاقصی این تونل‌ها نقش عمده ای در موفقیت این نبرد داشته است و تا الان نیز این تونل‌ها با موفقیت توانسته در مقابل صهوینیست‌ها شگفتی سازی کند و کارساز شود.

کد خبر 810774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha