رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص کنکور سال گذشته، آغاز ثبت‌نام آزمون ۱۴۰۳ از امروز و جزئیات شرکت در آن را بیان کرد.

دفترچه سوالات کنکور

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور امروز (یکشنبه) در نشست خبری نام‌نویسی نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ با تبریک سالروز تشکیل بسیج مستضعفان اظهار داشت: فرآیند آزمون ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود. آزمون ۱۴۰۲ در همه حوزه‌ها نوآوری داشت، تقلب مبتنی بر تجهیزات الکترونیکی به طور کامل خنثی شد و فرصت استفاده از تجهیزات تقلب از برخی داوطلبان گرفته شد.

مساله مغایرت معدل در کنکور ۱۴۰۲/ شبهه جدی و شبکه‌ای؟

وی ادامه داد: در آزمون سراسری همکاری خوبی بین نهادهای مختلف شکل گرفت و جلوی تقلب گرفته شد و آزمون بی نظیری رقم خورد، بنابراین شبهه جدی و شبکه‌ای در این آزمون پیدا نشد.

رئیس سازمان سنجش افزود: بر اساس تدبیر دیگر و هماهنگی بین آموزش و پرورش و سازمان سنجش و وزارت علوم صورت گرفت، مساله مغایرت معدل بین این دو دستگاه حل شد و گزارشی در این زمینه نداشتیم. برای نزدیک هزار نفر بر مبنای خوداظهاری معدل عمل کردیم که حتی این افراد هم مغایرتی از جهت معدل نداشتند.

رئیس سازمان سنجش به تغییرات در کنکور ۱۴۰۲ و تأثیر قطعی معدل اشاره کرد و گفت: به همین دلیل تاخیر حدود ۲۵ روزه در اعلام نتایج نهایی را داشتیم.

ایجاد کارپوشه مادام‌العمر برای هر داوطلب

پورعباس یادآور شد: نام نویسی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ از امروز آغاز می شود، کارپوشه داوطلب مانند یک سکوی الکترونیکی از امروز ایجاد می شود و تا آخر عمر داوطلب هر زمان بخواهد به سوابق تحصیلی خود دسترسی دارد.

جزئیات شرکت در آزمون فرهنگیان

وی توضیح داد: آزمون فرهنگیان نیز جداگانه برگزار می شود و داوطلبان علاوه بر ۳ گروه اصلی، ریاضی و فنی، انسانی و تجربی می‌توانند فرهنگیان را هم امتحان کنند، یا فقط در آزمون فرهنگیان به تنهایی شرکت کنند، از گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر هم یک گروه را به شکل شناور می‌توانند انتخاب کنند.

رئیس سازمان سنجش همچنین گفت: آزمون فرهنگیان که وزارت آموزش و پرورش برگزار می کند یک آزمون عمومی و یک آزمون اختصاصی شامل مصاحبه و شرایط انتخاب معلم دارد.

پورعباس ادامه داد: سوابق تحصیلی هم وجود دارد. سوابق تحصیلی به شکل قطعی برای گروه‌های اصلی و فرهنگیان در نظام ۶.۳.۳ و ۵۰ درصد تاثیر قطعی دارد. از ۵۰ درصد برای فرهنگیان ۲۵ درصد آزمون اختصاصی و ۲۵ درصد نمرات آزمون‌های اختصاصی و مصاحبه اثر دارد.

برگزاری آزمون الکترونیکی

وی در پاسخ به سوالی در مورد موضوع برگزاری آزمون الکترونیکی هم اظهار داشت: این موضوع در شورای عالی عتف تصویب شد و قرار است ابتدا در حد ۳۰ هزار نفر برگزار شود. مشکل ما رسیدن به دستگاه‌ سخت‌ افزاری است که قصد داریم با آن آزمون الکترونیکی را برگزار کنیم، این دستگاه باید تولید شود و اگر شرکت های دانش بنیان بتوانند آن را تولید کنند در سال ۱۴۰۳ برای یکی از آزمون ها در حد ۳۰ هزار نفر آزمون الکترونیکی را برگزار می‌کنیم.

معاون وزیر علوم ادامه داد: دستگاه مشخص و مناسب سخت افزاری تولید شده است، ما در حال سنجش آن هستیم. اقدام دیگر چاپ رقومی یا دیجیتال دفترچه است که به سمت آن می رویم. برای این هدف دفترچه های داوطلبان مختلف هر صفحه شخصی سازی می شود و اگر این اتفاق بیافتد، اهمیت زیادی در جلوگیری از تقلب دارد. هر دو مسیر را به شکل موازی دنبال می کنیم.

شرط سنی دقیق برای شرکت در آزمون

پورعباس در مورد جزییات کنکور اختصاصی فرهنگیان نیز توضیح داد: شرط سنی دقیق برای شرکت در این آزمون هنوز به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است، ولی بر اساس پیشنهاد آموزش و پرورش فعلا شرط سنی ۲۲ سال است.

وی تصریح کرد: داوطلبانی که در این آزمون شرکت می کنند باید یکی از پنج گروه آزمایشی هنر، زبان های خارجی، ریاضی و فنی و علوم تجربی یا علوم انسانی را انتخاب کنند و زمان آزمون نیز بعد از برگزاری آزمون اصلی است. اگر داوطلب در آزمون یکی از سه گروه اصلی شرکت کرده باشد بعد از پایان آزمون دفترچه آزمون فرهنگیان در اختیار وی قرار می گیرد این آزمون ۲۵ درصد از نمره کل آزمون داوطلب را تعیین می کند، ۲۵ درصد هم از شایستگی های معلم و ۵۰ درصد هم از سوابق تحصیلی کسب می کند.

پذیرفته شدگان این گروه اجازه انتخاب رشته ندارند

رییس سازمان سنجش ادامه داد: قبل از زمان اعلام زمان انتخاب رشته، نتایج آزمون فرهنگیان اعلام می شود. کسانی که در گروه فرهنگیان پذیرفته می شوند، اجازه انتخاب رشته ندارند؛ مگر اینکه انصراف دهند. زمان انصراف هم در مدت کوتاهی قبل از انتخاب رشته خواهد بود و اعلام می شود.

کد خبر 810663
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha