استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در ایران فعالیت ویروسی‌هایی مثل آنفلوآنزا در سال جاری بسیار زیاد بوده و موارد زیادی از ابتلا به آن از اوایل شهریورماه گزارش شده که در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش داشته است.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین، ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با اشاره به شیوع آنفلوآنزا بیان داشت:‌ متاسفانه این روزها مردم درگیر آنفلوآنزا هستند و با توجه به اینکه کرونا کم شده، اهمیت بهداشت فردی و زدن ماسک بسیاری از مردم کمتر شده است. ضمن اینکه سال‌های قبل که کرونا بیشتر بود ابتلا به آنفلوآنزا کمتر بود.

وی با اشاره به علائم آنفلوآنزا ابراز کرد:‌ درد تمام استخوان‌های بدن، تب، سرفه، اسهال و استفراغ از جمله نشانه‌های این بیماری است و مبتلایان باید به پزشک مراجعه کرده و استراحت داشته باشند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران خاطرنشان کرد:‌ خوردن آنتی بیوتیک در درمان آنفلوآنزا اثری ندارد چراکه این بیماری ویروسی است، در نتیجه مصرف آنتی‌بیوتیک فقط ضعف عمومی بدن را بیشتر می‌کند.

خسرونیا افزود: افرادی که استخوان‌درد، بی اشتهایی، تب و... دارند ۹۰ درصد به آنفلوآنزا مبتلا شده‌اند و باید استراحت و به پزشک مراجعه کنند.

افزایش نامتعارف بیماری‌های تنفسی در چین

علیرضا ناجی استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز درباره روند افزایشی و غیرمتعارف بیماری‌های تنفسی که به تازگی در کشور چین شیوع پیدا کرده است، مواردی را مطرح کرد.

به گفته وی، اوایل مهرماه (اوخر اکتبر) سازمان بهداشت جهانی با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی نسبت به شیوع یک نوع بیماری جدید تنفسی در بین کودکان، از دولت چین خواست تا اطلاعات دقیقی در مورد افزایش بیماری‌های تنفسی و شیوع خوشه‌های ذات الریه در بین کودکان در شمال چین، به این سازمان ارایه کند.

ناجی با اشاره به اینکه در یک کنفرانس مطبوعاتی که ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ برگزار شد، مقامات کمیسیون بهداشت ملی چین گزارش دادند که شیوع بیماری‌های تنفسی در مناطق شمالی چین افزایش یافته، اضافه کرد: مقامات چینی گردش پاتوژن‌های شناخته شده مانند آنفلوآنزا، مایکوپلاسما پنومونیه (عفونت باکتریایی رایج که معمولا کودکان خردسال را مبتلا می‌کند)، ویروس تنفسی (RSV) و SARS-CoV-۲ و کرونا را از دلایل شیوع بیماری‌های تنفسی اعلام کرده‌اند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه با اشاره به اینکه طبق اعلام مسئولان بهداشتی کشور چین، کاهش محدودیت‌های کرونایی مثل برداشتن ماسک و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل اصلی شیوع بیماری‌های تنفسی در کودکان است، عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور چین برای مدتهای طولانی سیاست کووید صفر را دنبال کرد، پیش‌بینی این موضوع که بعد از کاهش رعایت پروتکل‌ها شیوع بیماری‌های تنفسی و ویروسی روند افزایشی داشته باشد دور از ذهن نبود.

در فصل سرما آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی به مراتب بیشتر است

ناجی با بیان اینکه به طور معمول در فصل سرما آمار ابتلا به بیماری‌های تنفسی به مراتب بیشتر است، خاطرنشان کرد: عوامل عفونی مثل مایکوپلاسما پنومونیه، ویروس تنفسیRSV و کرونا از جمله مواردی هستند که در چین شیوع بیشتری داشته است.

وی با اشاره به اینکه غالبا ویروس تنفسی (RSV) و مایکوپلاسما پنومونیه بیشتر کودکان را هدف قرار داده است، تاکید کرد: طی چند روز گذشته سازمان بهداشت جهانی گزارشی مبنی بر شناسایی خوشه‌های بیماری‌های تنفسی بین کودکان ارایه داده است.

به گفته ناجی تا این لحظه هیچگونه تغییری در تظاهرات بیماری‌های تنفسی دیده نشده و هیچ‌گونه عامل عفونی غیر معمول و یا پاتوژن جدیدی با علامت‌های بالینی جدید نیز گزارش داده نشده است.

ویروس جدیدی آمده است؟

این استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه به نظر می‌رسد صرفا کاهش محدودیت‌های کرونایی خصوصا در چین عامل اصلی گردش ویروس است، یادآوری کرد: به نظر نمی‌رسد ویروس جدیدی با تظاهرات بالینی غیر معمول در گردش باشد.

وی درباره وضعیت گردش ویروس در ایران نیز توضیح داد: در ایران فعالیت ویروسی‌هایی مثل آنفلوآنزا در سال جاری بسیار زیاد بوده و موارد زیادی از ابتلا به آن از اوایل شهریورماه گزارش شده که در مقایسه با سالهای گذشته افزایش داشته است.

فعالیت و گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور بسیار بالاست

ناجی با تاکید بر اینکه همچنان فعالیت و گردش ویروس آنفلوآنزا در کشور بسیار بالاست، هشدار داد: با سردتر شدن دمای هوا احتمال گردش ویروس و افزایش موارد ابتلا به مراتب بیشتر خواهد شد.

این استاد ویروس‌شناسی با بیان اینکه دیده‌وری مناسب از سوی مسئولان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک خصوصا در اماکن شلوغ و پرتردد و تزریق واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای گروه‌های در معرض خطر راهکار مناسبی برای کاهش موارد ابتلاست، به افرادی که دارای علامت‌های مشابه سرماخوردگی هستند نیز توصیه کرد: به محض اینکه احساس کردید سرماخورده‌اید در منزل بمانید و استراحت کنید و در حضور در اماکن شلوغ بپرهیزید.

کد خبر 810649
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha