شنبه ۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

قتل‌عام فلسطینی‌ها نه تنها امنیت و آینده اسرائیل را تضمین نمی‌کند بلکه ناامنی و بی‌ثباتی بیشتری را برای آن در منطقه به ارمغان می‌آورد.

اسرائيل

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: مروان بشاره تحلیلگر ارشد شبکه الجزیره می‌نویسد: جنگ غزه ممکن است شروع یک پایان باشد، اما نه برای فلسطین. جنگ سادیستی اسرائیل علیه غزه، نقطه اوج مجموعه‌ای دیرپا از سیاست‌های جنایتکارانه این رژیم است که در درازمدت باعث خودکشی آن شده و به نابودی دولت یهودی در خاورمیانه منجر خواهد شد.

در واقع، کشتار عمدی مردم فلسطین به بهانه دفاع از خود نه تنها امنیت و آینده این رژیم را تضمین نخواهد کرد که ناامنی و بی ثباتی بیشتری را برای آن به ارمغان آورده، تل‌آویو را بیش از پیش منزوی کرده و شانس رژیم صهیونیستی را برای بقای بلندمدت در منطقه‌ای که این روزها احساسات ضدصهیونیستی در آن موج می‌زند به شدت تضعیف می‌کند.

بشاره می‌نویسد: «ابا ایبان» سیاستمدار اسرائیلی،‌ روزگاری گفته بود اسرائیل هیچ فرصتی را برای فرصت‌سوزی از دست نمی‌دهد. امروز نیز بسیاری بر این باورند که تل‌آویو فرصت پایان دادن به اشغال و زندگی در صلح با همسایگانش را کاملا از دست داده است. در حقیقت، من هرگز فکر نمی‌کردم که اسرائیل بتواند آینده‌ای در خاورمیانه داشته باشد بدون اینکه از سیاست‌های استعماری خود دست بکشد.

اما مساله اینجاست که ماهیت استعمارگرایانه اسرائیل در تمام سیاست‌ها و رفتارهای این رژیم دیده می‌شود از جمله غارت فلسطین، گسترش شهرک‌های غیرقانونی در سرزمین‎های اشغالی و تلاش برای راندن فلسطینی‌ها از سرزمین مادری‌شان. آن‌ها همچنین محاصره نوار غزه، بزرگترین زندان آزاد جهان را تشدید کردند. اسرائیلی‌ها حتی تا جایی پیش رفتند که تظاهر به تعهد به تشکیل دولت فلسطینی در سرزمین‌های فلسطینی را هم کنار گذاشتند.


بیشتر بخوانید:‌

پولیتیکو: مقایسه حماس با داعش اشتباه و نتایج معکوس دارد

ببینید| چرا مقاومت شکست ناپذیر است؟


امروز نیز جنگ استعماری اسرائیل علیه فلسطینی‌ها به بیمارستان‌ها، مدارس، مساجد و ساختمان‌های مسکونی آنان کشیده شده است، جنایتی که از قضا مورد حمایت آمریکا و دیگر متحدان غربی تل‌آویو هم هست و به لکه ننگی در کارنامه آنان تبدیل شده است. اما مساله اینجاست که این جنایت‌ها نمی‌تواند امنیت اسرائیل را تضمین کند و این قبیله بیگانه هیچ شانسی برای زنده ماندن در میان مردم بومی منطقه ندارد، کسانی که بیش از هر زمان دیگری در برابر این مهاجم خونریز با یکدیگر متحد شده‌اند.

اسرائیل پس از حملات چند هفته گذشته خود دیگر نمی تواند از ادعاهای فانتزی‌اش برای توجیه اعمال نژادپرستانه و خشونت‌آمیز خود استفاده کند. از جمله نشانه‌های آن نیز تغییراتی که در افکار عمومی غرب نسیت به تل‌آویو دیده می شود. امروز افکار عمومی غرب علیه اسرائیل شوریده و همین مساله در نهایت رهبران سیاسی را وادار خواهد کرد که برای حفظ منافع خود در خاورمیانه هم که شده راه خود را از تل‌آویو جدا کنند. چرخش بزرگی که در هفته‌های اخیر در مواضع فرانسه نسبت به جنگ غزه دیدیم و درخواست این کشور برای توقف کشتار کودکان در غزه در همین راستا تفسیر می‌شود.

اسرائیل پس از این جنگ، گزینه‌های خوبی در پیش ندارد. جنگ غزه ممکن است شروع پایان باشد، اما نه برای فلسطین. همان طور که رژیم خونین و برتری خواه آپارتاید آفریقای جنوبی فرو ریخت، اسرائیل هم دیر یا زود فرو ریخته خواهد شد.

چرا اسرائیل در خاورمیانه جایی ندارد؟

کد خبر 810353

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha