چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

خط شش مترو میدان نور را در شمال غربی تهران به منطقه کیانشهر در جنوب شرقی متصل می کند و خط هفت مترو نیز محدوده خیابان شریعتی و پل صدر را به بزرگراه شهید محلاتی وصل می کند.

  شهردار تهران در مراسم گشایش چند پروژه  مهم زیست محیطی درتهران، دستور ارسال طرح احداث خطوط شش و هفت متروی تهران به شورای اقتصاد را صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، دکتر محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح پروژه های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هدف ارتقای محیط زیست شهری، گفت: تبعاتی که آلودگی های زیست محیطی به ویژه آلودگی  هوا برای شهروندان تهرانی ایجاد کرده باید از سوی رسانه ها به صورت دقیق و صحیح اطلاع رسانی شود.

وی افزود: در آغاز کار مدیریت جدید شهرداری یکی از موضوعات مورد تاکید، بحث مربوط به توجه به موضوعات زیست محیطی شهر تهران بود.

شهردار تهران ادامه داد: هم اکنون مسائلی همچون آلودگی هوا در حوزه مربوط به حمل و نقل عمومی و ترافیک همچنین مسائل مربوط به تولید و دفع اصولی پسماند و زباله در شهر تهران از موضوعات بسیار مهم در حال پیگیری از جانب شهرداری تهران است.

وی افزود: نگاه ما به مقوله مدیریت شهری باید به گونه ای باشد که خدمت به شهروندان و آرامش خاطر آنان را تامین کند.

شهردار تهران ادامه داد: این که ما بدون توجه به تبعات توسعه نامتوازن دست به اقداماتی بزنیم که به ظاهر جنبه توسعه گرایانه دارد، اما پس از مدتی تبعات ناخوشایند خود را در ابعاد مختلف زندگی شهروندان بجا می گذارد اصلا پذیرفتنی نیست. وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل اقداماتی همچون موضوع مکانیزه شدن جمع آوری زباله و تفکیک از مبدا پسماندها با جدیت از جانب شهرداری در حال پیگیری است و تمام تلاش ما این است که تا پایان امسال دفع زباله در منطقه کهریزک تهران را ساماندهی و مهار کنیم.

اگر نتوانیم پسماندهای شهر تهران را به طور کامل بازیافت کنیم باید‌‌ دستِ‌کم تدبیری بیندیشیم که زباله های تهران به صورت بهداشتی و بدون برجای گذاشتن عوارض زیست محیطی دفن شوند.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت های خود، توسعه فضای سبز را از وظایف مهم شهرداری عنوان کرد و گفت: در این راه باید تمام تلاش و توان خود را به کار بندیم تا با مشارکت همه شهروندان شهری سبز و آباد بسازیم.

شهردار تهران با تاکید بر آموزش همگانی و مشارکت شهروندان در حفظ و توسعه محیط زیست گفت: سازماندهی تشکل های غیردولتی فعال در زمینه محیط زیست باید بیش از پیش دنبال شود.

وی افزود: رسانه های گروهی نیز باید با اطلاع رسانی در تشویق شهروندان به ارتقای فرهنگ محیط زیست بیشتر از گذشته بپردازند.

قالیباف تاکید کرد: پذیرفتنی نیست که ما برای مصرف بنزین خودروهای فرسوده یارانه بدهیم و از طرفی خسارت های بی شماری را نیز به لحاظ اقتصادی و معنوی متحمل شویم.

شهردار تهران تصریح کرد: توجه به موضوع محیط زیست بدون مشارکت شهروندان به سرانجام مشخصی نخواهد رسید.

همچنین در ابتدای این مراسم مهندس مهرداد تقی زاده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: خسارت سالانه ناشی از آلودگی هوای تهران در حدود چهارمیلیارد دلار برآورد شده است که در صورت ادامه روند کنونی، این رقم به 10 میلیارد دلار در سال 1400 خورشیدی خواهد رسید.

تقی زاده افزود: سالانه 10 هزار نفر در تهران بر اثر آلودگی هوا جان می سپارند و در حالی که مطابق استانداردهای جهانی هر شهر مجاز است حداکثر یک روز از آلودگی هوا لطمه ببیند. تنها در سال گذشته شهروندان تهرانی 82 روز از آلودگی هوا رنج بردند که این رقم بسیار بیشتر از حد استانداردهای جهانی بود.

وی در توضیح پروژه های زیست محیطی شهرداری تهران گفت: سه راهکار کلی تقویت جهشی حمل و نقل، معاینه فنی وسایل نقلیه و افزایش آگاهی های عمومی از مهم ترین برنامه های ما در بخش محیط زیست است.

تقی زاده تاکید کرد: مشکل آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران را باید به صورت پایاپای و هم زمان حل کرد.

وی در مورد تقویت جهشی حمل و نقل گفت: نهایی شدن قرارداد خط شش و هفت مترو همچنین ورود هرماه 200 دستگاه اتوبوس گازسوز و 450 دستگاه مینی بوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مهم ترین برنامه های تقویت جهشی حمل و نقل است.

خط شش مترو، میدان نور را که در شمال غربی تهران قرار دارد به منطقه کیانشهر در جنوب شرقی متصل می کند و خط هفت مترو نیز محدوده خیابان شریعتی و پل صدر را به بزرگراه شهید محلاتی.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد معاینه فنی خودروها نیز گفت: عملیات  آغاز احداث مرکز معاینه فنی منطقه 20 و احداث چهار خط مکانیزه سواری با ظرفیت 600 خودرو در روز و احداث دو خط مکانیزه موتورسیکلت با حضور شهردار محترم تهران آغاز خواهد شد.

تقی زاده در توضیح افزایش آگاهی های عمومی نیز گفت: ما توانستیم در چهار ماه ۹ تابلوی جدید نشانگر سنجش و آنالیز آلاینده های هوا در سطح شهر تهران نصب کنیم در حالی که در ۱۱ سال گذشته تنها ۱۱ تابلو در سطح شهر تهران نصب شده بود.

این مقام مسئول همچنین از راه اندازی دو ایستگاه جدید سنجش آلودگی هوا در تهران خبر داد و گفت: کاهش تردد خودروهای سواری، بهبود کیفیت سوخت و فرآورده های نفتی، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، مدیریت ترافیک و تقاضا از دیگر برنامه های در حال پیگیری شهرداری تهران برای ساماندهی وضعیت زیست محیطی شهر و مهار آلودگی هوای تهران است.

کد خبر 81

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز