دانشمندان برای اولین بار، با استفاده از گلایدرهای زیرآبی، به دنبال کشف اسرار یخ در جنوبگان هستند.

کشتی یخ شکن

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از سان، دانشمندان ماموریتی مهم را در قطب جنوب آغاز کرده‌اند. آن‌ها از گلایدرهای زیرآبی برای مطالعه تاثیرات آب و هوایی بر یخ‌های قطب جنوب استفاده خواهند کرد. تیمی متشکل از ۱۲ محقق قصد دارند روی نهنگ‌ها، پنگوئن‌ها و همچنین موجودات کوچکتری مثل کریل (موجودات بی‌مهرای که شبیه به میگو هستند) مطالعه کنند.

آن‌ها با کشتی از جزایر فالکلند، با کشتی سر دیوید اتنبرو به سمت دریایی حرکت کردند که گفته می‌شود بدترین و شوم‌ترین منطقه روی زمین است. کشتی یخ‌شکن که به نام مستندساز و طبیعت‌پژوه مشهور بریتانیایی نام‌گذاری شده، طی چند سال، آزمایش‌های مختلفی را گذرانده تا برای این ماموریت آماده شود.

توانایی کشتی برای شکستنی یخ دریا، به این معنی است که تیم تحقیقاتی می‌تواند هم از مناطق باز اقیانوسی و هم از اعماق یخ‌های دریا نمونه‌برداری کند. کارشناسان قطب جنوب، این مکان را به عنوان محلی بسیار دشوار برای انجام تحقیقات علمی می‌شناسند. ماموریت ۱۰ روزه ۹ میلیون پوندی «BIOPOLE» که در اوایل دسامبر انجام می‌شود، اولین سفر علمی رسمی کشتی تحقیقاتی قطبی جدید بریتانیا است.

بیشتر بخوانید:

این اولین باری خواهد بود که دانشمندان وسایل نقلیه زیردریایی خودران را در زیر یخ‌های شناور آزاد دریا در قطب جنوب مستقر می‌کنند. این جزایر یخی نقش مهمی در چرخه جهانی کربن بازی می‌کنند، که می‌تواند نشان دهد چگونه آب اقیانوس‌ در واکنش به ذوب سالانه یخ‌های تغییر می‌کند. سه گلایدر زیرآبی چند ماه در امتداد لبه یخ دریا باقی خواهند ماند تا داده‌ها را از منطقه جغرافیایی وسیع‌تری جمع‌آوری کنند.

اسرار یخ‌های جنوبگان فاش می‌شود | کشتی یخ‌شکن دیوید اتنبرو و گلایدرهای زیرآبی در راه قطب جنوب


در همین حال، دو گلایدر دیگر بین ۲۰ تا ۳۰ کیلومتری زیر یخ می‌چرخند تا اطلاعات را از اعماق جمع‌آوری کنند. تیم محققان متشکل از فیزیکدانان، بوم‌شناسان و بیوژئوشیمیدانان است. هدف آن‌ها این است که بررسی کنند چگونه اکوسیستم‌های قطب جنوب و یخ‌های دریا از چرخه‌های کربن و مواد مغذی در اقیانوس پشتیبانی می‌کنند و چگونه اقیانوس جنوبی تحت تاثیر تغییرات محیطی قرار می‌گیرد. به گفته کارشناسان، درک این چرخه‌ها و اکوسیستم‌ها پس از رکوردشکنی آب شدن یخ دریای جنوب در زمستان گذشته، بسیار مهم است.

کد خبر 809762
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha