تصویری که روی لباس پهلوانان زورخانه نقش بسته بود متعلق است به پهلوان شهید سعید طوقانی که در ۱۵سالگی در عملیات بدر به شهادت رسید.

رهبر

به گزارش همشهری آنلاین، سعید طوقانی» پنج ساله بود که زورخانه می‌رفت. او در هفت سالگی ورزش باستانی را پابه پای پدرش یاد گرفت و مثل حرفه‌ای‌ها چرخ زدن را شروع کرد. چرخ هایی که سعید را راهی معروف‌ترین زورخانه آن روزهای تهران، یعنی زورخانه شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ کرد و آنقدر در چرخ زدن و ورزش زورخانه‌ای قوی شد که در جشن هنر توس بازوبند پهلوانی را از فرح پهلوی گرفت.

بوسه امام بر صورت سعید

در سال ۵۷ بداستان زندگی سعید را در فیلمی به نام" معجزه ایمان" به تصویر کشیده شد. مدتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، روزنامه‌ای متن نامه یک نوجوان ورزشکارخطاب به امام خمینی (ره) را منتشر کرد که در آن سعید طوقانی، پهلوان کوچولوی ورزش باستانی اعلام کرده بود به موجب فرمان امام و به نشانه اعتراض به رژیم شاه، دست از ورزش باستانی می‌کشد تا به سهم خودش به کشور و انقلاب خدمت کند. نامه سعید ۹ ساله در آن زمان و باتوجه به فشارهای ساواک، نشان از شجاعت او داشت. آن روزهای اول انقلاب که همه به دیدار امام می‌رفتند، بالاخره نوبت به ورزشکاران باستانی رسید. جلوتر و نزدیک‌تر از همه سعید دست به زانو نشسته بود و با اشتیاق امام را نظاره می‌کرد. امام پرسیدند این نوجوان کیست؟ گفتند این نوجوان در ِزورخانه چرخ می زند، با اشاره جمع سعید بلند شد و شروع کرد به چرخ زدن. امام خوشحال شدند، سعید را بوسیدند و در گوشش چیزی گفتند. سعید هم هیچ وقت نگفت که از امام چه شنیده، اما همه متوجه شدند که سعید فکرها و برنامه‌هایی برای آینده دارد.

جوانی که تصویرش روی لباس پهلوانان زورخانه در دیدار با رهبر انقلاب نقش بسته بود کیست؟

در آغوش شهادت

پهلوان سعید با دست بردن در شناسنامه‌اش و تغییر سال تولد از سال ۱۳۴۸ به ۱۳۴۶ در سن ۱۴ سالگی، به جبهه اعزام شد. شب‌های تابستان پادگان دوکوهه پُر می‌شد از صدای ورزش باستانی سعید طوقانی و عباس دائم الحضور (مرشد) که در حلقه رزمنده‌ها میل و کباده می‌کشیدند. در نهایت پهلوان سعید در اسفند ۱۳۶۳ در عملیات بدر، سعادت حقیقی را در آغوش گرفت.

سعید طوقانی در گوشه ای از خاطراتش نوشته بود: «عهد کرده ام با حضرتِ زهرا (سلام الله علیها) که ببینم ایشان چه کشیده اند…» و همان بود که در عملیات بدر که با رمزِ یازهرا (سلام الله علیها) شروع شده بود، تیری به پهلو و شکم او اصابت می کند و مانند مادر غریبش مظلومانه به شهادت رسید.

نقش بستن بر لباس باستانی کاران

رهبر معظم انقلاب در دست خطی بر روی تصویر شهید نوشتند: « درود بر عزیزانی که با درخشش جوانی خود این فصل از تاریخ کشور را درخشان کردند و با فداکاری شجاعانه خود، خون آنرا در رگ این ملت و این کشور دواندند.»

اما در تازه ترین خبر و در دیدار رهبر معظم انقلاب با جمعی از ورزشکاران و مدال آوران، تصویر شهید طوقانی بر لباس جوانان و نوجوانان باستانی‌کار نقش بسته بود.

کد خبر 809725
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار امام و رهبری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • جانان صاحب.. IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    پهلوانی مربوط به کل مثلث هست.. یعنی کل مثلث... که پدر ادمیت رو معرفی می کند.... ها... جانان غدیری...
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    1 0
    زندگی شهید طوفانی را خواندم ایشون و شهدایی امثال ابراهیم هادی و علی چیتسازیان معجزاتی از یک ملت آمد که ناشناخته مانده اند
  • محمد IR ۰۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۳
    0 0
    👍🌹🌹🌹🌹🌹🌹
  • فاطمه IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    در سال ۵۷ بداستان زندگی سعید را در فیلمی به نام" معجزه ایمان" به تصویر کشیده شد. وقتی فعل مجهول هست را حذف می‌شود لطفا خبری را که می‌نویسید یکبار بخونید بیشتر خبرا که هر جا میخونم یا غلط املایی داره یا دستوری
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 0
    روج تمام شهیدان اسلام تا سهدای دفاع مقدس و شهدای اقتدار و امنیتو سلامت و مدافعان حرم بی بی س شاد راهشان مستدام نامشان ماندگار تا ابد در دلها ...
  • سیدعلی.سیدی IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    0 0
    خوش به حالش که‌فهمید خود به استقبال مرگ خونین رفت روحش شاد