دیروز و در آخرین روز آبان‌ماه لایحه بودجه ۱۴۰۳با نامه رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شد. سخنان وزیر اقتصاد در مورد اعداد و ارقام لایحه بودجه سال بعد از ارائه یک بودجه انقباضی به مجلس حکایت دارد. طبق ارقام به‌دست آمده جمع کل منابع عمومی بودجه دولت در سال ۱۴۰۳رقمی بالغ بر ۲هزارو ۴۲۹میلیارد تومان است.

تحصن نادران در صحن مجلس

به گزارش همشهری، با توجه به تغییر در آیین‌نامه داخلی مجلس، امسال دولت مکلف است لایحه بودجه را ۲ مرحله به مجلس ارسال کند که دیروز با توجه به پایان نیافتن بررسی برنامه هفتم توسعه در مجلس، مرحله اول یعنی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳به همراه نامه رسمی رئیس‌جمهور به مجلس رفت و طبق گفته سخنگوی دولت قرار است، رئیس‌جمهور نیز به‌زودی در صحن مجلس حاضر شده ودرباره لایحه بودجه توضیح دهد.

بر همین اساس روز گذشته احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با برگزاری یک نشست خبری درباره اقلام بودجه توضیح داد و گفت:در لایحه بودجه ۱۴۰۳ مجموع منابع بودجه عمومی دولت نزدیک به ۱۸ درصد نسبت به بودجه سال‌جاری افزایش یافته است. در مقابل این درآمدها، تلاش شده هزینه‌های جاری و عمرانی نیز مدیریت شود که کمترین ناترازی شکل گیرد.

او افزود: مجموع این تدابیر درآمدی و کنترل هزینه‌ها، موجب شده است که در مجموع تراز عملیاتی بودجه که در سال‌جاری منفی ۴۵۰هزار میلیارد تومان منفی مصوب شده بود به ۳۰۸هزار میلیارد تومان کاهش یابد و تلاش شده تا نیازهای کشور برای تامین منابع ارزی و ریالی برای واردات کالاهای اساسی تامین شود.

او ادامه داد: درلایحه بودجه سال آینده ۱۳.۶۵میلیارد یورو برای واردات کالاهای اساسی درنظر گرفته شده است و محاسبات بودجه سال ۱۴۰۳براساس روزانه صادرات یک میلیون و ۳۵۰هزار بشکه نفت خام و میعانات با قیمت ۶۵یورو برای هر بشکه درنظر گرفته شده است.

او همچنین در مورد میزان افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: در بخش حقوق و دستمزد رشد حقوق کارکنان دولت ۱۸ درصد و بازنشستگان ۲۰ درصد نسبت به امسال پیشنهاد شده است.

خاندوزی ادامه داد: برنامه این است که بتوانیم با حدود ۱۸درصد افزایش ضریب حقوق کارکنان و ۲۰درصد افزایش ضریب حقوق بازنشستگان، کسری‌ها و تورم‌های محتمل برای سال آینده را کاهش دهیم تا مسیر مهار تورم ادامه یابد.

رفع بی‌انضباطی شرکت‌های دولتی

وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهور این بود که در کنار انضباط بخشی به دولت شرکت‌های دولتی نیز به ریل انضباط درآیند گفت: در ۲ سال و نیم گذشته با اصرار رئیس‌جمهور صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی منتشر شد. امسال نیز صورت‌های مالی ۱۰۰۰ شرکت منتشر شد و امیدواریم تا پایان سال صورت‌های مالی ۲۰۰۰ در سامانه کدال منتشر شود.

او ادامه داد: در سال گذشته تمام بانک‌های تحت مدیریت دولت غیراز یک بانک سودآور شدند و امیدواریم این بانک باقیمانده نیز در پایان سال‌جاری وارد آستانه سودآوری شود.

خاندوزی تصریح کرد: زیان خالص این بانک‌ها در سال ۱۴۰۰ معادل ۵، ۵۰۰ میلیارد تومان بود که در پایان سال گذشته به حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان سود خالص رسیده است که نشانگر بهبود شاخص‌های عملکرد، مدیریت منضبط، کاهش ریخت و پاش‌ها است.

سخنگوی اقتصادی دولت اضافه کرد: از مجموع ۲۸۹ شرکت دولتی که صورت مالی منتشر کرده‌اند ۱۸۳ شرکت نسبت به سال گذشته افزایش سود داشته، ۴۸ شرکت از زیان‌دهی خارج شده‌اند، ۱۲۳ شرکت نیز از زیان انباشته خود که سال‌های قبل روی هم زیان‌ده بوده یا کاسته شده یا صفر شده است.

او افزود: از ۷۱۱ شرکت بخش عمومی، ۳۷۶ شرکت افزایش سود داشته‌اند و ۷۰ شرکت زیان‌ده نیز سال ۱۴۰۱ از زیان دهی خارج و ۴۷۰ شرکت از زیان انباشته خود کاسته یا به مرحله سود انباشته رسیده‌اند.

خان‌دوزی ادامه داد: مجموعاً عملکرد مدیریتی شرکت‌ها، حاکی از این است که شفافیت مالی و اصرار دولت بر انضباط و پاسخگو کردن مدیران شرکت‌های دولتی مثل چوب ادب‌کننده منجر به اصلاح رویه‌ها و پنهان‌کاری‌ها شده است.

تحریم کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی

وزیر اقتصاد درباره تحریم کالاها و شرکت‌هایی که رژیم صهیونیستی در آنها سهامدار است گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه شریان‌های اقتصادی رژیم اشغالگر قدس باید از سوی همه کشورهای اسلامی مورد هجمه و محدودیت قرار بگیرد؛ کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی تحریم می‌شوند.

احسان خان‌دوزی تأکید کرد:دولت پیش از این نیز برای اجرای این دستور اقداماتی انجام داده بود. به این طریق که وزارت امور خارجه لیستی را آماده کرده و به وزارت صنعت ارسال کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: فهرست این کالاها امروز به سازمان توسعه تجارت و سپس به گمرک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌شود تا ضمن اجرا به اطلاع عموم نیز برسد.

بودجه انقباضی راهی مجلس شد | جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

بودجه انقباضی راهی مجلس شد | جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۳

کد خبر 809475
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۲
    0 0
    بودجه انقباضی یا بیشترتحت فشار گذاشتن مردم برای جبران کسری بودجه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟