دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

محمود محمدی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و رئیس کمیته روابط بین‌الملل مجلس درباره اتفاقات اخیر درخصوص مدیریت حج و زیارت معتقد است نخستین آسیب این الحاق مبنای اعتقادی داشته و آسیبی معنوی به یک فریضه می‌زند‌.

فریضه‌ای که طی یک سنت 30 ساله توسط سازمانی خاص مدیریت می‌شد. حفظ صبغه معنوی حج و زیارت یکی از ابعاد مثبت لغو این الحاق بودکه چنانچه این مهم به فراموشی سپرده می‌شد تبعات بین‌المللی فراوانی برای ما به همراه داشت.

 محمدی می‌گوید اگر این ادغام صورت می‌گرفت پس از مدت کوتاهی سعودی‌ها موانع زیادی برای حجاج ایرانی ایجاد کرده و دست آنها برای مانع تراشی باز می‌شد، زیرا الحاق سازمان حج و زیارت به‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تنها یک جا‌بجایی در ساختار اداری کشور و یک تصمیم صرفاَ داخلی نبود بلکه تعریف زائر خانه خدا را به توریست تغییر می‌داد و عربستان یا هر کشور دیگری طبق معاهدات بین‌المللی این اجازه را داشت که به یک توریست ویزا بدهد یا ندهد.

  وی در عین حال معتقد است الحاق سازمان حج و زیارت به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در واقع یک تصمیم در جهت سلب حقوق معنوی زائران خانه خدا و یا عتبات عالیات در کشورهای عراق و سوریه بود که با حکم کارشناسی و منطقی رهبر معظم انقلاب به درستی لغو شد.

محمود محمدی در ادامه در‌باره تبعات دیگر این الحاق نیز می‌گوید چنانچه بر اساس مصوبه شورای اداری رویه 30 ساله اعزام زائران خانه خدا را تغییر می‌دادیم باید منتظر تبعات ناشناخته این تصمیم نیز می‌ماندیم در حالیکه پس از این همه سال بالاخره بهترین راه‌ها برای اعزام زائران خانه خدا و عتبات عالیات شناخته شده است و همین تجربه توشه گران بهایی است که نباید به سادگی کنار گذاشته شده و از دست برود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در دوران وزارت دکتر ولایتی در‌باره  بهانه‌گیری‌های سعودی‌ها در شرایط کنونی و صادر نکردن ویزا برای زنان زائر ایرانی و همچنین انگشت‌نگاری از ایشان نیز می‌گوید در این زمینه علاوه بر سازمان حج و زیارت به لحاظ سیاسی دستگاه دیپلماسی ایران بایستی از دو طریق وارد شده و در ابتدا سعی کند که رایزنی و تعامل بهتری را با این کشور پایه‌ریزی کند تا سعودی‌ها به چنین اقداماتی دست نزنند و در صورت اغنا نشدن عمل متقابل را انجام داده و همانند آنها از مسافران عربستان انگشت نگاری کند.

محمود محمدی معتقد است برای روان‌سازی کار زائران ایرانی خانه خدا دستگاه دیپلماسی کشور باید فعالانه وارد شده و برای این امر برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشد‏، زیرا احترام به شهروند ایرانی احترام به پرچم این کشور بوده و در صورت بی‌احترامی به زائر ایرانی به کل جمهوری اسلامی ایران بی‌احترامی شده است.

وی تصریح می‌کند دستگاه دیپلماسی باید وظیفه کشور عربستان را به آنها گوشزد کرده و از سعودی‌ها بخواهد در راستای عملی کردن خدمت به زوار ایرانی انجام فریضه حج را سهولت بخشیده و از مانع تراشی در مقابل اجرای این مناسک دست بردارد. 

وی در پایان با تاکید بر اینکه جلب اعتماد متقابل و روابط حسنه با کشور عربستان فعلا برای ایران بهترین راهبرد است‏ می‌گوید در صورت عدم پایبندی این کشور به حسن همجواری‏، جمهوری اسلامی نیز می‌تواند راه‌های مقابله به مثل را برای حفظ حقوق و احترام زائران ایرانی خانه خدا در دستور کار قرار دهد.

همشهری جمعه

کد خبر 80903

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز