دوران کودکی هر فرد از جمله مهمترین دوران حیات او محسوب می‌شود. دورانی مهم که حتی کوچک‌ترین، ساده‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین اتفاقات و خاطره‌ها در آن می‌تواند در شخصیت‌سازی و فراز و فرود آینده افراد موثر باشد.

کودک آزاری

همشهری آنلاین - سحر جعفریان: به واسطه این اهمیت و ضرورت است که پدیده و آسیب اجتماعی کودک‌آزاری نیز ضریب توجه و پیگیری می‌یابد. همچنان که شاهد هستیم روز پیشگیری از کودک‌آزاری در تقویم جهانی جای گرفته تا نگرش افکار عمومی نسبت به این آسیب اجتماعی که ظرفیت تبدیل به بحران را نیز دارد، مسئولانه‌تر باشد. به مناسبت همین روز که در تقویم کشور مصادف با ۲۸ آبان است به گفت و گو با «مهدیه اخگری»، مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران پرداخته‌ایم.

کودک‌آزاری در عصر حاضر با توجه به پیشرفت‌های فناورانه و آموزشی، ابعاد پیدا و پنهان بسیاری یافته است که همین مسئله بر پیچیدگی‌های آسیب اجتماعی کودک‌آزاری می‌افزاید. اخگری ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: «موضوع کودک‌آزاری یکی از ۳ موضوع پرتکرار و پر تماس با خط اورژانس اجتماعی است. موضوعی که با ظهور و توسعه فضای مجازی و ابزار فناوارانه، ابعاد مختلف یافته است.

به عنوان مثال والدین، اقوام و یا اینفلوئنسرهایی که از چهره، استعداد، توانایی و یا حتی اشتباهاتِ به ظاهر خنده‌دار کودکان بدون کسب اجازه از آنها تصویربرداری می‌کنند و سپس در قالب کلیپ در صفحات و شبکه‌های سایبری به اشتراک می‌گذارند. این نوع جدید و مدرن کودک‌آزاری‌ست که به سایر مصادیق یعنی کودک‌آزاری جسمی، فکری و روحی، مسامحه (غفلت) و جنسی اضافه می‌شود. البته بی‌توجهی عمدی والدین به کودک، رسیدگی نکردن به تغذیه و سرگرمی او، اجبار در کسب نمرات عالی یا همان نمره‌گرایی، فشار تربیتی و سختگیری‌های خارج از چهارچوب هم جزو دیگری از مصادیق کودک‌آزاری هستند.»

اخگری می‌افزاید: «کودک‌آزاری اغلب از سوی افراد نزدیک و مورد اعتماد خانواده‌ها انجام می‌گیرد و بیشتر، کودکانی در معرض این آسیب هستند که یا آموزش‌های لازم در این مورد را دریافت نکرده‌اند و یا اینکه والدین‌شان نسبت به این آسیب بزرگ، از آگاهی‌ بی‌بهره‌اند. همچنین احتمال وقوع این آسیب در خانواده‌هایی که با معضلات شدید اقتصادی، فرهنگی و نیز اعتیاد و طلاق درگیر هستند، بسیار زیاد است.» مسئول اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی استان تهران همچنین در توضیح پیامدهای فردی و اجتماعی این آسیب می‌گوید: «در وهله اول، کودک در معرض آسیب اجتماعی دچار اختلالات جسمی و روانی خواهد شد. اختلالاتی که دامنه آن در خانواده و میان دوستان هم‌سال او گسترده خواهد شد. از سویی، طبق پژوهش‌های دارای پایه علمی و رسمی، درصد قابل توجهی از کودکان آزار دیده در آینده، خود به آزارگر تبدیل خواهند شد. این میان نباید از بهره‌کشی‌های اقتصادی از کودکان کار نیز غافل ماند که نوعی دیگر از انواع کودک‌آزاری درنظر گرفته می‌شوند. واضح است که بهداشت روان در جامعه‌ای که این آسیب در آن فراگیر شده، دچرا مخاطرات جدی خواهد شد.»

کد خبر 808684
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha